Dakraam lekkage verholpen

SuperbIV

Senior Member
Wilde dit even met jullie delen omdat ik deze oplossing, van een dakraam afvoer lek, nog niet tegen was gekomen op het forum.

Onlangs had ik na het wassen van de auto of een flinke bui een natte voetenbodem aan de bestuurderszijde. Na flink zoeken gevonden dat de afvoer van het dakraam lekte bij de rubberen verbinding naar buiten toe. Er bleef water in de leiding staan wat naar binnen druppelde. De leiding zie je wanneer je de afdekkap aan de zijkant van het dashboard verwijdert en helemaal bovenin kijkt.

20220814_161053.jpg

Ik las over oplossingen van doorspuiten met de compressor, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Als er echt iets geblokkeerd is kunnen verbindingen losschieten en dan ben je verder van huis.

Echter is het op een andere manier makkelijk op te lossen. Als je namelijk je parafaan een beetje opligt kun je de uitgang van de afvoer diep naar achter zien zitten. De afvoer is een rubbertje met tandjes die naar binnen staan. Gegarandeerd dat al het vuil hier achter blijft hangen dus.

20220814_162230.jpg

Als je met je hand de rubbertjes een beetje open doet en eventueel met een tandenstoker een beetje in het midden prikt (let op.. met beleid en niet te diep! 'that's what she said ;]') komt het vuil vrij snel los. Bij mij kwam er een paar 100 ml water uit die anders het interieur in was gedruppeld.

20220814_162903.jpg

Om te drogen heb ik de bekleding en isolatie aan de voetenzijde wat opgelicht. Met dit weer is het zo droog.

20220814_164611.jpg

Wellicht heeft iemand wat aan deze simpele oplossing. Sowieso goed om af en toe te checken denk ik, want ze doen het blijkbaar niet bij de jaarlijkse dakraam check bij de dealer.
 

SuperBeeb

Forumguru
Aanvullende methode om de matten droger te krijgen: haal bij de apotheek een grote injectiespuit met holle naalden. Dan kan je door de bekleding heen al t water dat eronder staat opzuigen.
Tip ;): Als naald te bot wordt, gewoon een paar nieuwe halen en bij de apotheek zeggen dat ze na een paar keer gebruiken bot worden. Levert leuke reacties op (weet ik uit ervaring) :deuk:
 

EdK

Forumguru
Mijn ervaring is dat beginnen met waterzuiger en daarna zooi dikke kranten en de ramen op een kier laten staan 24/7 dat de boel ook redelijk snel droogt
 

SuperbIV

Senior Member
Aanvullende methode om de matten droger te krijgen: haal bij de apotheek een grote injectiespuit met holle naalden. Dan kan je door de bekleding heen al t water dat eronder staat opzuigen....
Goed idee! :). Ik heb de bekleding en isolatie opgelicht en de waterstofzuiger er op gezet. Wel een stuk meer gedoe, maar voordeel is dat het dan even omhoog kunt laten staan zodat de isolatie en bekleding goed kan drogen. Heb er ook een half uur met de föhn onder en op geblazen. Dat hielp ook veel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Heb er ook een half uur met de föhn onder en op geblazen. Dat hielp ook veel.
Alleen is het dan vaak dat alleen de bovenlaag droog is maar daaronder nog bij lange niet !
Als je er dan in knijpt zie je het water weer boven komen.
En de truuk met de kranten is wel dat zodra ze vochtig zijn weg te halen en er meteen nieuwe onder te leggen.
De voeten doen tijdens het rijden dan ook veel, doordat je hielen de bekleding toch steeds indrukken tijdens gas geven en tijdens het remmen en koppelen als je een handbak hebt....
 

SuperbIV

Senior Member
Agree, ik heb er idd ook nog karton onder gelegd, zowel onder de isolatie als tussen de isolatie en de bekleding. En vervangen als het doordrenkt was. Maar ik merk dat drogen in de lucht terwijl je de isolatie een stukje omhoog zet en alle deuren open ook heel snel gaat met dit weer :)!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
merk dat drogen in de lucht terwijl je de isolatie een stukje omhoog zet en alle deuren open ook heel snel gaat met dit weer
Klopt en dat is dan ook het enige voordeel van die warmte waar we momenteel mee moeten leven....
Echt het mag van mij vannacht gaan sneeuwen en dan echt met bakken uit de hemel ......:pardon:
 
Bovenaan Onderaan