Dakrails later monteren ?

Ik ben al enige tijd opzoek naar een mooie Fabia combi Greenline, nu kom ik ook fabia's tegen die geen dakrails hebben.
Is dit achteraf te monteren, zijn de gaten voorbereid ?
Of moet je echt gaten in je dak gaan boren ?

Kan iemand me hier meer duidelijkheid over geven ?

mvg.
Peter

jesfen

Senior Member
Ook wij hadden ze graag erop willen hebben, maar bij ons is er geen voorbereiding op het dak dus is dat niet mogelijk.
als je dak uit een geheel bestaat is het alleen mogelijk met losse klemmen, maar niet de dakrails zoals jij bedoeld

Cordoba

Forumguru
Fabia's zonder dakrails, zijn meestal de hatchback uitvoering en bij de Fabia I ook nog de sedan uitvoering. De combi's hebben bijna allemaal dakrails, bij de combi's zonder dakrails zul je eerst uit moeten zoeken of de dakrails achteraf verwijderd zijn, en de gaten dichtgemaakt, of dat er af fabriek geen dakrails op heeft gezeten (en mogelijk dan ook geen gaten in het dak)

jesfen

Senior Member
ik vind ze met eigenlijk net iets mooier
had bij garage gevraagd of daar niets aan te doen was, maar helaas..
hij zei, zonder voorbereiding, gaat dat niet..

Tja, was daar al een beetje bang voor.
Weet wel dat er bedrijven bestaan die achteraf dakrails monteren op auto's.
Ooit eens een advertentie gezien op marktplaats.
Maar zou dan toch liever originele hebben, gaten in het dak boren lijkt me geen optie.

Joske

Forumguru
Voor demontage moet je alleszins volgende doen, maar dan moet je toch de "gaten" zien zitten indien er een dakrail gezeten heeft..

S66-0243.png

Ja loont misschien wel de moeite om te informeren of de voorbereiding aanwezig is. Zo niet houd het op denk ik.

Monteurtje

Forumguru
Dakrailing op een combi is achteraf te monteren. Is gewoon te bestellen als accessoires. Het is alleen wat werk en je moet gaten in het dak maken en de hemelbekleding moet gedeeltelijk los gehaald worden. Waar ik werk hebben we het al 2 of 3 keer gedaan. Het is wel een klusje

Monteurtje

Forumguru
Het kost een paar honderd euro. Ik weet niet wat de dakrailing kost. Vaak wordt bij accessoires ook een soort pakketprijs aangegeven. Dat is dan inclusief montage. Maar dit is ook al weer even geleden. Dus precieze bedrag weet ik niet

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet wat de prijzen zijn voor de losse dakrails, maar mogelijk dat je via de sloop (eventueel van 2 verschillende donor-auto's) wel goedkoop de rails kan scoren. Geen idee of je dan nog losse montage onderdelen moet bestellen, of dat je die makkelijk en goed van de donor-auto kan halen.

Het grootste punt is denk ik het geheel waterdicht te krijgen, neem aan dat er iets van afdichting (rubber of kit) gebruikt wordt. Als de rails van een donor auto komen is dat waarschijnlijk niet meer te gebruiken.

Bovenaan Onderaan