Klopt mijn eerste auto in '80 was een Golf D uit '79, deze uitvoering had nog geen wisser, dus heel vervelend. Spatlappen en spatbordverbreders hielpen voor een deel. Daarna een luxere en iets jongere Golf I gehad met achterwisser, dat scheelde wel.
Ik heb ook ervaring met 2 verschillende Ibiza's van de eerste generatie (uit '86 en '91) één met klein standaard spoilertje, en een sportievere uitvoering met grote dakspoiler, daar bij bleef de ruit zo'n 15-20 cm onder de spoiler duidelijk veel schoner. (vuil water dat je voorgangers opgooien, en over het dak waait, wervelt niet direct op je achterruit)
Belangrijk is ook hoever de achterwielen voor de achterzijde van de auto zitten: als je meer overhang hebt aan de achterkant heb je minder last. Daarnaast speelt mee in hoeverre je wielen binnen de wielkasten vallen. Tenslotte heb je natuurlijk ook nog de spray van andere auto's waar je doorheen rijdt. Ik heb ervaring in windtunnels om te weten, dat je vaak een hele aardige voorspelling kunt doen op basis van kennis en ervaring, maar soms pakken dingen toch heel anders uit dan een heel stel ervaren aerodynamici inschatten. (dus zonder berekening of simulatie)