Dakspoiler op een combi - zinvol?

Cordoba

Forumguru
Ik heb geen ervaring met specifiek de Fabia II combi en deze spoiler. Op basis van ervaringen met vorige auto's en mijn kennis van aerodynamica, verwacht ik dat vooral de bovenste helft van de achterruit schoner blijft, maar er blijft altijd vuil spatwater van je eigen wielen (bij insturen ook de voorwielen) en van andere auto's als een soort vuile nevel over je achterruit waaien.

Canon-Eye

Forumguru
Van 1982 tot 1985 reed ik een Opel Ascona hatchback (de eerste voorwielaangedreven Ascona). Deze had juist onder de achterruit een klein, redelijk vlak stukje kofferklep (in mijn herinnering een cm of 12 à 15). Er zat geen achterruitewisser op - want dan zou hij boven de 22000 gulden gekomen zijn, en dat was toen een of andere tariefgrens voor de belasting (BPM denk ik), en dan kostte zo'n accessoire opeens 1000 of 2000 gulden of zoiets.

Dankzij dat kontje bleef de achterruit gewoon schoon - wat bij mijn voorgaande auto (een Golf I) beslist niet het geval was; daar was dat kontje dan ook vrijwel nul.

Ik ben ook een beetje bang dat een spoiler bovenaan weinig doet - zoals Cordoba ook al aangeeft - en dat je er voor dit doel eigenlijk zo'n taartschep onderaan op zou moeten plakken (maar dat vind ik al helemaal niks). Vandaar mijn vraag naar ervaringen...

Cordoba

Forumguru
Klopt mijn eerste auto in '80 was een Golf D uit '79, deze uitvoering had nog geen wisser, dus heel vervelend. Spatlappen en spatbordverbreders hielpen voor een deel. Daarna een luxere en iets jongere Golf I gehad met achterwisser, dat scheelde wel.

Ik heb ook ervaring met 2 verschillende Ibiza's van de eerste generatie (uit '86 en '91) één met klein standaard spoilertje, en een sportievere uitvoering met grote dakspoiler, daar bij bleef de ruit zo'n 15-20 cm onder de spoiler duidelijk veel schoner. (vuil water dat je voorgangers opgooien, en over het dak waait, wervelt niet direct op je achterruit)