Dakspoiler op een combi - zinvol?

Cordoba

Forumguru
Ik heb geen ervaring met specifiek de Fabia II combi en deze spoiler. Op basis van ervaringen met vorige auto's en mijn kennis van aerodynamica, verwacht ik dat vooral de bovenste helft van de achterruit schoner blijft, maar er blijft altijd vuil spatwater van je eigen wielen (bij insturen ook de voorwielen) en van andere auto's als een soort vuile nevel over je achterruit waaien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Van 1982 tot 1985 reed ik een Opel Ascona hatchback (de eerste voorwielaangedreven Ascona). Deze had juist onder de achterruit een klein, redelijk vlak stukje kofferklep (in mijn herinnering een cm of 12 à 15). Er zat geen achterruitewisser op - want dan zou hij boven de 22000 gulden gekomen zijn, en dat was toen een of andere tariefgrens voor de belasting (BPM denk ik), en dan kostte zo'n accessoire opeens 1000 of 2000 gulden of zoiets.

Dankzij dat kontje bleef de achterruit gewoon schoon - wat bij mijn voorgaande auto (een Golf I) beslist niet het geval was; daar was dat kontje dan ook vrijwel nul.

Ik ben ook een beetje bang dat een spoiler bovenaan weinig doet - zoals Cordoba ook al aangeeft - en dat je er voor dit doel eigenlijk zo'n taartschep onderaan op zou moeten plakken (maar dat vind ik al helemaal niks). Vandaar mijn vraag naar ervaringen...
 

Cordoba

Forumguru
Klopt mijn eerste auto in '80 was een Golf D uit '79, deze uitvoering had nog geen wisser, dus heel vervelend. Spatlappen en spatbordverbreders hielpen voor een deel. Daarna een luxere en iets jongere Golf I gehad met achterwisser, dat scheelde wel.

Ik heb ook ervaring met 2 verschillende Ibiza's van de eerste generatie (uit '86 en '91) één met klein standaard spoilertje, en een sportievere uitvoering met grote dakspoiler, daar bij bleef de ruit zo'n 15-20 cm onder de spoiler duidelijk veel schoner. (vuil water dat je voorgangers opgooien, en over het dak waait, wervelt niet direct op je achterruit)

Belangrijk is ook hoever de achterwielen voor de achterzijde van de auto zitten: als je meer overhang hebt aan de achterkant heb je minder last. Daarnaast speelt mee in hoeverre je wielen binnen de wielkasten vallen. Tenslotte heb je natuurlijk ook nog de spray van andere auto's waar je doorheen rijdt. Ik heb ervaring in windtunnels om te weten, dat je vaak een hele aardige voorspelling kunt doen op basis van kennis en ervaring, maar soms pakken dingen toch heel anders uit dan een heel stel ervaren aerodynamici inschatten. (dus zonder berekening of simulatie)
 
Bij mij helpt de spoiler niet om de achterruit schoner te houden. De spray van mijn eigen achterwielen is de "boosdoener". Lijkt me ook logisch, komt immers van de onderkant omhoog door wervelingen. Ik denk dat spatlappen beter helpen. Maar ga ik niet doen, ziet er niet uit ;), ik heb achter immers een ruitenwisser.

Ik had voorheen een Citroen Xantia Break en daar was het ook niet anders.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik geloof ook niet echt in het schone-ruit-effect. Ik heb 'm ook puur om optische redenen gekocht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dank voor de reacties.
Tsja, alles overziende - inclusief m'n eigen gevoel erbij - denk ik dat ik het maar zo laat, wegens te weinig nuttig effect.

Toch zou ik wel iets tegen dat vuil op de achterkant willen doen, al was het maar om de achterruitewisser niet steeds door het zand te laten ploegen (slecht voor het rubber en slecht voor de ruit). Misschien heeft een diffusor aan de onderkant (als dat tenminste überhaupt zou kunnen i.c.m. een trekhaak) nog wel meer effect, door de wervelingen zodanig te beïnvloeden dat de prut niet meer op de achterkant neerslaat.

Terzijde: bij mijn vorige auto (O2 2007) viel me op dat die achterruitewisser tijdens een langere rit na een bepaalde tijd er gwoon mee ophield, soms niet eens in ruststand. Zette ik 'm dan uit en een poosje later weer aan, dan deed-ie het weer een half uurtje of zo. Was dat een mankement, of gewoon een VAGCOM-instelbare feature?
 

Ronbe

Senior Member
De dakspoiler zoals zichtbaar op de rode Fabia Combi in het eerste bericht in deze topic is toch de standaard spoiler, zoals die op elke Fabia combi geleverd wordt ?:ahum:
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij lijkt in elk geval langer dan "the real thing", maar zoals gezegd: ik ga 't toch niet doen, dus voor mij maakt het niet meer uit.
 

alexis

Lid
Hoi,

Inderdaad zit zo'n spoiler standaard op alle FC GL (= Combi). Daar heb ik nu bijna 20.000 km mee gereden, en ik kan niet zeggen dat de achterruit minder snel vuil wordt. Het meeste vuil komt namelijk van onderen, de nattigheid die door je eigen achterwielen omhoog wordt gegooid, en dan door de zuiging tegen de achterruit wordt gedrukt. Als het regent, en de weg nat is, moet ik regelmatig even de achterruitenwisser gebruiken.

Alexis
 

sandieman

Nieuw lid
Achterruit wordt altijd vuil, het zuigt achter de auto ivm de earodynamica.
goedkope oplossing: Rain-X aanbrengen, het meeste vuil spoelt er dan zo vanaf en anders even met het meegeleverde rubber heen en weer.
Spoiler zoals in startpost, zeker aanbrengen is op zich al een verbetering van het uiterlijk
 

van_der_P

Senior Member
Van 1982 tot 1985 reed ik een Opel Ascona hatchback (de eerste voorwielaangedreven Ascona). Deze had juist onder de achterruit een klein, redelijk vlak stukje kofferklep (in mijn herinnering een cm of 12 à 15). Er zat geen achterruitewisser op

Bij die Ascona lag de achteruit ook veel vlakker dan heb je minder last van de rommel die je auto op gooit.
 

Boet

Actief lid
Je zou eigenlijk een achterspoiler moeten hebben die de lucht die over het dak heenkomt naar beneden afbuigt ipv naar boven. Er ontstaat dan een luchtstroom die de aangezogen lucht (zie Sandieman) weghoudt van de achterruit. En nee. Dat staat voor geen meter:)
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou eigenlijk een achterspoiler moeten hebben die de lucht die over het dak heenkomt naar beneden afbuigt ipv naar boven. [...] En nee. Dat staat voor geen meter
Als ik me goed herinner heb ik dat vroegâh wel eens op een Volvo station gezien (je weet wel, zo eentje met de sierlijke lijnen van een bushokje). Was idd geen gezicht (zonder ook niet trouwens, maar da's weer een andere discussie...).
 

Boet

Actief lid
Klopt als een bus! Ik herinner me die dingen ook op Amerikaanse stationcars. Voor de aerodynamica hoefde je het daar ook niet te doen:)
 
Bovenaan Onderaan