Daktas

henridelange

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een skoda fabia 1.2tdi uit 2010 en overweeg om een daktas te kopen....
Echter is dit slim of niet doen?? en hoeveel gewicht zou er max in kunnen ik kan dit nergens vinden.
Enkel dat er op de dakdragers max 75kg kan, maar deze tas ligt direct op het dak.

Graag hoor ik van iemand zijn mening :)

upload_2016-2-12_9-1-41.png

Canon-Eye

Forumguru
De maximale dakbelasting is 75 kg - wat je erop legt en hoe het erop ligt is niet relevant.
Daarbij, via de dakdragers en de eventiele dakrails wordt de belasting netjes naar de contructieve verstevigingen van de carrosserie geleid. Als het gewicht over het hele dakoppervlak wordt gespreid, drukt het dus ten dele ook op de niet-verstevigde vlakken en dat zou ik niet willen. Temeer waar dan de belading van de tas op zichzelf óók nog een rol gaat spelen, want die is ook niet vanzelfsprekend gelijkmatig qua gewichtsverdeling.
Tenslotte: een gladde en goed gevormde koffer is ook nog aerodynamischer dan zo'n tas.
Kortom, ik zou er niet aan beginnen... :nono:

Mistraller

Senior Member
Altijd voor een dakkoffer gaan zou ik inderdaad zeggen. Wij hebben een flinke (450 liter geloof ik), en het is eerder qua gewicht dat ie vol zit, dan qua volume. Kan netjes op slot ivm gauwdieven. Enige nadeel is dat je die koffer na de vakantie ergens kwijt moet. Marktplaats is dan vaak een oplossing, voor de vakantie dragers en koffer aanschaffen, en na de vakantie weer doorverkopen. Is vrijwel altijd goedkoper dan huren of zelf kopen.
Die tas gaat hoe dan ook glijden, er is geen enkele manier om dat te voorkomen, dan strak sjorren, waarmee je dus je dak indeukt.

En als je dan toch liever een tas wilt, dan kan je beter een draagrek op de trekhaak zetten.
Je hebt ook fietsendragers die tot rek om te bouwen zijn.

http://www.autovoordeelshop.nl/thul...BfnkNOdPqZFRskrnh3dAERm_3wbvD_KwE_BoCnqfw_wcB

Testedoene

Forumguru
Ik zou geen zak kopen omwille van de reeds aangehaalde redenen.

Kijk eens uit naar een tweedehands Thule-dakkoffer. Die heb ik ook (Ocean-reeks) en daar ben ik enorm tevreden over.
Hij gaat zijdelings open (richting trottoir) en is behoorlijk stevig gebouwd.

Tip: ik heb aan het dak van mijn tuinhuis enkele vijzen met ogen gemonteerd met spanriemen waaraan ik mijn dakkoffer bevestig. Zo hangt hij hoog en droog en verlies ik geen plaats (zie bijlage)

Bijlagen

• IMG_7106.JPG
    IMG_7106.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 46

Gangie

Lid
Deze opvouwbare daktas zit bevestigd op dakdragers
Dus niet zo rechtstreeks op je dak! wat ik zelf nooit zal doen

Spoetnik

Forumguru
Plaats is een foto @Gangie maar draai ff je iphone.

Ben me ook aan het oriënteren voor de zomer of we zo'n doos/tas op het dak gaan zetten en wat voor soort.

Gangie

Lid
Ja oké maar ik krijg mij foto niet recht gedraaid

Zal van de week de daktas opzoeken (lig op zolder)en een plaatje schieten

Spoetnik

Forumguru
Of type nr van Thule. Ik zit ook met het eerder genoemde probleem, opbergruimte. Onder het bed past zo'n dakkoffer niet en om de vrouw erin te laten slapen :pieker:. Is wel handig als ze snurkt.

Gangie

Lid
Foto van onze Skoda (zo als je kan zien) staaat recht

Hier een foto van de opvouwbare dakkoffer
De maten zijn ongeveer 75cm breed x 110cm lang en 12/13cm hoog
De maten is de opvouwbare kunstof (bodemplaat) bak,dus qua hoogte
In beladen toestand is dat hoger dan de 12/13cm!

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    747,2 KB · Weergaven: 34
Ik zou lekker een koffer nemen, vooral ook voor diegene die het niet zo nauw nemen met mijn en dijn.

Ik zelf heb een koffer tegen de muur hangen, neem nauwelijks ruimte in, in een smalle berging.

Bovenaan Onderaan