Dashboard Lampjes

furyg3

Lid
Ik merk dat de centrale lampjes op mijn dashboard (in ieder geval de deur / kofferbak lampjes) blijken niet te werken. Dan vrees ik dat de andere lichtjes (benziene / remmen / olie / etc) ook niet werken (niet getest). Is het de bedoeling dat een paar van deze lichtjes aangaan als je de auto start (zoals de EPC / versnellingsbak lampjes)?

Hopelijk ligt dit aan een zekering. In mijn boekje zie ik twee voor de "instrument cluster" (1 & 16). Zijn deze voor specifieke regio's of moet ik gewoon allebei vervangen?

IMG_60072.jpg

Joske

Forumguru
Maarreuh... heeft dat "ooit" gewerkt? :)

Je bedoelt het zwarte vlak in het midden? De zogenaamde "maxidot", dit is/was een optie bij aanschaf F1. Dit staat er bij mijn Faab ook niet op :)

furyg3

Lid
Ja ik weet dat maxidot ook een optie was... maar als je goed kijkt zie je ook de icoontjes van deuren/olie/remmen/etc. Volgens mij (en mijn handleiding) moeten die werken...

Joske

Forumguru
De handleiding beschrijft ALTIJD alle mogelijke opties die aanwezig kunnen zijn op een auto, niet specifiek voor jouw auto :)

Nogmaals.. op mijn auto heb ik geen symbooltje dat er een deur open staat.

Dus.. heeft het "ooit" gewerkt op je auto? :)

Canon-Eye

Forumguru
In de maxidot zitten geen icoontjes in de vorm van lampjes - maar hij laat wel exact zien welke deur(en) er eventueel openstaan, ongeacht de stand van de contactsleutel. Sterker, mocht er een deur niet goed in het slot zitten, dan worden alle andere mogelijke aanduidingen hierdoor overruled...

Controlelampjes - in totaal een stuk of 17! - zijn ondergebracht in de klokken.
Zie in dit verband ook het topic met de titel 'Dimlicht indicatie'... ;)

RapidFrans

Senior Member
Mijn Fabia uit 2001 heeft deze controle lampjes.....
Meer dan dat geeft ie niet bij contact maken. Geen idee uit welk jaartal jouw Faab is...

Bijlagen

• display.jpg
    display.jpg
    6,9 KB · Weergaven: 47

turboturbo

Forumguru
Toen ik eens als leen auto een Fabia uit 2001 mee had, viel mij ook op dat er (bijna?) geen verklikker lampjes in dat middelste vak zaten. Alle lampjes zaten verwerkt in de klokken van de toerenteller en de speedo.

Echter in mijn Fabia van 2003 zitten van deze verklikker lampjes wel degelijk een aantal in het middelste vlak, zoals op het plaatje hierboven te zien is.

Kortom, welk modeljaar heb je @furyg3 ?

Als het zonlicht op een bepaalde manier op het dashboard valt, kun je soms zien welke verklikker lampjes er zitten zonder dat deze branden. Misschien dat je dat met een fel lampje ook kan bekijken?

furyg3

Lid
Ik heb eentje uit 2004. Ik kan ze wel zien zonder dat ze aan staat (lastig te zien in do foto, maar wel mogelijk).

2004 (engelse) handleiding voor de niet-maxidot uitvoering:
Screen Shot 2015-02-01 at 13.17.11 .png

Joske

Forumguru
De meest simpele manier om dit te testen door de wagen zo goed als "leeg" te rijden, je weet onderhand wel al hoeveel km je ongeveer op een volle brandstoftank kan afleggen. Lampje bij mijn Faab gaat branden wanneer je minder dan 100km nog kan rijden.

De andere zijn moeilijker te testen, onderste in midden is bijvoorbeeld van leeg ruitensproeireservoir. (is normaal standaard op wagens met xenon)
Dat onder "benzinepomp" is "kapotte lamp melding" maar dat is volgens mij ook uitvoeringsafhankelijk. Bij Elegance wél aanwezig als ik het nog goed voorheb.

In rechtse klok staat bijvoorbeeld ook "niet gordel dragen" symbool, is volgens mij ook uitvoeringsafhankelijk. (ik heb het bijvoorbeeld niet) Dit al getest of het van toepassing is op je wagen?

furyg3

Lid
Ja dat ga ik straks testen. Ik weet al wel dat de deur/koffer lampjes niet werken (ze waren het makkelijkst om te testen) :(

furyg3

Lid
Ok, terug van een ritje. Mijn vrouw werd gek omdat ik de hele tijd bezig was met deze lichtjes...

Ik werd gek omdat ik steeds andere dingen zien dan gisteravond. Als ik de auto start zie ik nu wel controle lampjes in de midden. Hoera! Na 10 minuten spelen gebeurt het soms dat ze niet gloeien als ik de sleutel draait. Geen idee waroom, eventueel heb ik het opgegeven. Maar nu weet ik wat ik gisteravond zag...:pieker:

Maar.. de lampjes voor de deuren of achterklep branden nooit (ook als ik rij met mijn deur open).

furyg3

Lid
Mijn conclusie is dat alle lichtjes werken zoals ze moeten, behalve de deur/kofferbak lichtjes. Niet zo belangrijk.

Als ik ooit achter de dashboard kijk ben ik benieuwd hoe alles in elkaar zit... misschien heb ik een losse aansluiting voor die lichtjes, of zijn ze niet aangesloten, of zijn ze uitgebrand. Maar niet zo belangrijk om alles uit elkaar te trekken om het op te lossen.

Bedankt voor de hulp!

Bovenaan Onderaan