Dashboard lichten

Ramii

Nieuw lid
Hallo, Ik heb een skoda fabia 1.4 MPI 2002 met 81000km

Ik heb sinds een tijdje verschillende problemen. Ik som ze even op.


  • De eerste die is ontstaan is de motorlichtje. Ging een jaar geleden eens aan en een week later weer uit enz.
  • Recent is mijn stuurbekrachtiging gestopt met werken. Eerst was het stuur lichtje gewoon aan. Nu knippert het constant.
  • 1 week later is airbag lichtje aan gegaan en zo gebleven.
  • Daarna is de motorlichtje weer aangekomen, maar niet meer weggegaan.
  • Ook is de toerental beginnen flippen gaat constant omhoog en omlaag. Als de toerental valt dan daalt ook de temperatuur pijl en verdwijnt de motorlichtje. Aangezien dat dit constant gebeurt is het een toerental en de temperatuur meter die constant omhoog en omlaag gaan en een knipperende motorlicht.
  • Mijn pinkers op de dashboard flikkeren op een abnormale manier, maar van buiten uit is alles normaal.
  • Laatste probleem, het gebeurt heel soms dat ik aan het rijden ben en dan valt de toerental en gaat niet meer omhoog samen met de temperatuur blijven de twee pijlen omlaag. Als dit gebeurt komt de olielicht aan, met de auto aan en uit te zetten is olielicht weer weg en is het zoals gewoonlijk met de rare toerental en de rest.

Voor de stuurbekrachtiging is het de stuurhuis die kapot is al laten checken door een garagist.

Auto rijdt trouwens heel goed enkel dat het er van alles gebeurt op mijn dashboard.
Ik doe graag dingen zelf, natuurlijk laat ik de al te moeilijke problemen over aan de garagist

Kan er iemand helpen ?
Dank u voor het te lezen en de mogelijke hulp!
 

Cordoba

Forumguru
Gaat het toerental daadwerkelijk steeds omlaag (dus geluid, snelheid enz.) of gaat het alleen op de toerenteller omlaag, en rijdt de auto gewoon?

Gezien de waslijst aan storingen denk ik aan een slecht massapunt voor de klokkenwinkel, of de klokkenwinkel zelf heeft een probleem (bijvoorbeeld een breukje in de printplaat, losgekomen soldering of iets dergelijks). Voor reparatie van het tellerhuis kun je veel beter een afspraak met een gespecialiseerd bedrijf maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is de accu al gecheckt, en het laadcircuit? Ik heb een Fabia1 1.4MPI gereden van 2002 tot 2007 en als ik me goed herinner kan een zwakke accu ook allerlei rare bij-effecten hebben, waaronder uitval stuurbekrachtiging en het af en toe oplichten van controlelampjes.
 

Tees

Donateur
Ik kan het verhaal van @Canon-Eye bevestigen dat de stuurbekrachtiging de eerste is die uitvalt als de accu of laadstroom zwak is.

Verder denk ik ook als eerste aan de meterunit zelf, al is het dan idd wel van belang dat de motor zelf geen raar gedrag vertoont. Is de auto al uitgelezen op foutcodes? Want een foutief dashboard geeft wel lampjes maar geen foutcodes, en een probleem in het motormanagement geeft zeker wel een foutcode.
 

Ramii

Nieuw lid
Gaat het toerental daadwerkelijk steeds omlaag (dus geluid, snelheid enz.) of gaat het alleen op de toerenteller omlaag, en rijdt de auto gewoon?

Alvast bedankt voor de reactie.
Enkel de toerenteller gaat omhoog en omlaag. De auto zelf rijdt normaal en de snelheid is ook normaal.
Dan zal ik is even kijken of dat het probleem kan zijn.
 

Ramii

Nieuw lid
Is de accu al gecheckt, en het laadcircuit? Ik heb een Fabia1 1.4MPI gereden van 2002 tot 2007 en als ik me goed herinner kan een zwakke accu ook allerlei rare bij-effecten hebben, waaronder uitval stuurbekrachtiging en het af en toe oplichten van controlelampjes.

Ik ben dat vergeten vermelden.
Net na dat mijn stuurbekrachtiging is weggegaan is de batterij dood gegaan. ( De batterij was toen nog nooit vervangen. )
Ik heb dan een nieuwe batterij gekocht. 2 weken later ben ik voor 2 weken op vakantie geweest en als ik terug kwam was de batterij dan dood. Deze heb ik dan wel opnieuw kunnen opladen.
De garagist is er bijna zeker van dat het een pulley is dat kapot is ofzo en dat daarom mijn batterij niet goed laad tijdens het rijden.
Als ik dan kijk hoeveel Volt de batterij heeft als het aan is, dan kom ik rond 14. Normaal toch ?

Dank u voor de reactie.
 

Ramii

Nieuw lid
Ik kan het verhaal van @Canon-Eye bevestigen dat de stuurbekrachtiging de eerste is die uitvalt als de accu of laadstroom zwak is.

Verder denk ik ook als eerste aan de meterunit zelf, al is het dan idd wel van belang dat de motor zelf geen raar gedrag vertoont. Is de auto al uitgelezen op foutcodes? Want een foutief dashboard geeft wel lampjes maar geen foutcodes, en een probleem in het motormanagement geeft zeker wel een foutcode.

Dank u voor de reactie.

Al foutcodes laten lezen, maar niks speciaal of niks dat mij op 1 van de problemen kan wijzen. En dan kunnen ze het ook niet verwijderen.
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt erop dat de accu niet goed wordt bijgeladen. Mogelijk dat de spanningsregelaar niet goed is (en bijvoorbeeld soms ook piekspanningen (boven 16-17 Volt) of dips (laadspanning van minder dan 12,5 V) toelaat. Dat sloopt niet alleen je accu, maar elektronica, lampjes enz. Mijn advies is om eerst de accu en de dynamo (incl. spanningsregelaar) goed te krijgen, om meer gevolgschade te voorkomen.

De km-stand van je auto is overigens idioot laag voor een auto van bijna 20 jaar oud.
 

Ramii

Nieuw lid
Dank u voor de tip. Ik zal dat dan ook eens bekijken.

En ja inderdaad, daarom wil ik het oplossen denk dat ik er nog enkele duizende km kan uithalen. Een oud vrouwtje was de vorige eigenaar enkel voor naar de winkel te gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan