Dashboardverlichting instellen?

stradje

Actief lid
Mijn vrouw klaagde dat ze de dashboardverlichting wat fel vindt. Dat is extra vervelend voor haar omdat ze wat last van nachtblindheid heeft. Ik heb even gezocht in het instructieboekje en via de zoekfunctie van het forum.

Het lijkt er op dat dit dus NIET instelbaar is. Heeft er iemand creatieve ideeën of daar wellicht op een andere manier nog iets aan te doen is?

ronald24e

Actief lid
Technisch gezien moetje me niet vragen hoe, maar misschien is het een optie om er zelf een dimmer tussen te bouwen?

Is het soms een idee om raam/tintfolie over het plexiglas van je dashboard te plakken ? Eventueel meerdere lagen.
Het is even een knutselwerkje, maar je hoeft niets te "slopen" en het is ook weer te verwijderen. Ik miste inderdaad ook het draaiwieltje/weerstand in de GL.

stradje

Actief lid
Iedereen bedankt voor het meedenken.

jbbrans/FredV: Fred verwijst naar pagina 11 van de handleiding. Daarmee bedoelt hij denk ik het instructieboekje dat kan worden gedownload vanaf die Tjechische site, he?!

Maar daar kan ik niets vinden over "helderheid van het beeldscherm". Ook niet bij de setup-opties op blz. 23. Of was dat nog een oude versie van de handleiding van het vorige model?

FredV

Banned
jbbrans/FredV: Daarmee bedoelt hij denk ik het instructieboekje dat kan worden gedownload vanaf die Tjechische site, he?!

Maar daar kan ik niets vinden over "helderheid van het beeldscherm". Ook niet bij de setup-opties op blz. 23. quote]

Waar ik op doelde was idd pag 11 en 23 van de te downloade site.
Maar dat ging niet over de helderheid van het instrumentenpaneel, maar over de helderheid van de Amundsen radio. die is nl. wel regelbaar, het instrumentenpaneel dus niet.

V50

Lid
Vind het ontbreken van een dimmer ook een misser, vooral met maxidot vind ik het contrast namelijk best hoog. Is dit mogelijk iets dat met de VAG-COM electronica te regelen is?

wim-ned

Actief lid
Voor mij is de dashboardverlichting ook veel te fel. Ik ben hier al voor bij de dealer geweest, echter dit is volgens de dealer niet softwarematig in te stellen.
Het ontbreken van een dimmer is idd. een misser, het is toch te gek dat je met folie aan de gang moet.

peperskoda

Forumguru
Je zou je dealer ook kunnen vragen om er een diode tussen te plaatsen, dan neemt de stroom toevoer wat af en zal de dashboardverlichting wat minder fel worden. Ik heb geen idee of het veel scheelt, maar dat weten de techneuten bij de dealer je vast wel te vertellen.

LenK

Forumguru
Ik zie ze bij een merkdealer ook niet gauw met de soldeerbout aan de gang gaan voor zoiets.

GJS

Senior Member
een diode of een weerstand ??

Kan allebei, alleen heb je dan een vaste spanningsval van 0,7 Volt dacht ik (is meer dan 25 jaar geleden dat ik mij daar nog mee bezig hield), misschien zijn er ook wel diodes met een grotere spanningsval.
Handiger lijkt mij om er een regelbare weerstand tussen te zetten, dan kan je het licht precies zo instellen als je wenst.

Space_NL

Senior Member
Ik vind het ook gek hoor, als je op dagrij verlichting rijd dan is het display vrij donker, en als het dan avond word en je zet de verlichting aan word je half verblind door de dashboard verlichting ...
Is in elk geval 1 van de nadelen die ik heb ontdekt vanuit de O1 nu naar de F2 toe....

snapo6

Senior Member
Heeft geen van de nieuwe modellen een dimmer :banghead:

Anders een dimmer uit voorgaande model inbouwen, leuke uitdaging en de techneuten onder ons kunnen meedenken.

frits183

Forumguru
Zijn er nog nieuwe bruikbare ideeën bijgekomen.
Ik vind het ook een gemis dat het dishplay niet te dimmen is.
Weet iemand hoe het bij VW of Audi zit.

Bovenaan Onderaan