Daylight Running Lights voor Octavia 08/2000+

ceasar

Nieuw lid
Ik rijd als sinds jaren overdag met mijn dimlichten aan, zoals vele van jullie ook zullen doen. Het nadeel is dat je er om moet denken die lampen in te schakelen, en dat behalve de dimlichten ook de stadslichten, achterlichten etc. branden zonder dat daar echt een reden voor is.

Je wilt dus eigenlijk echte Daylight Running Lights hebben zoals die dingen in goed nieuw Nederlands heten. Ik kon echter niets passends vinden voor de Octavia 1U, totdat ik bij het Duitse bedrijf Dectane een aankondiging voor nieuwe DLR's vond. De originele luchtroosters onder de bumper worden daarbij vervangen door nieuwe exemplaren met high power LED's als DLR. Ze kosten €199. Dat lijkt veel, maar goede universele exemplaren van Philips of Hella of andere merken zijn ook niet goedkoop. Hier een linkje naar deze DLR's.
 

Tachi

Actief lid
In goed Nederlands heten ze gewoon dagrijlichten of dagrijverlichting ;)
Jammer dat mijn octi net te oud is...
 

Rick Blaine

Actief lid
Dat ziet er erg mooi uit zeg! Wel verleidelijk ondanks de prijs. Maar ik vind het nogal raar dat bij dagrijverlichting je achterlichten niet branden. Ik rij bijvoorbeeld veel door bosrijk gebied om naar mijn werk te komen en dan vind ik het, ook overdag, erg prettig dat mijn achterlichten ook branden!

Ideaal zou volgens mij zijn dat ik de stadslichten (die ik toch nooit gebruik) zou kunnen vervangen door deze dagrijlichten, zodat mijn achterlichten ook branden. Het voordeel is dat de dagrijlichten dan automatisch uitgaan zodra ik dimlicht voer. Maar deze constructie zal wel illegaal zijn, vrees ik.
 

ceasar

Nieuw lid
Ideaal zou volgens mij zijn dat ik de stadslichten (die ik toch nooit gebruik) zou kunnen vervangen door deze dagrijlichten, zodat mijn achterlichten ook branden. Het voordeel is dat de dagrijlichten dan automatisch uitgaan zodra ik dimlicht voer. Maar deze constructie zal wel illegaal zijn, vrees ik.

Als het dimlicht brandt, dan branden de stadslichten ook. Het probleem is dat de daglichtlampen behoorlijk fel moeten zijn, veel te fel voor een stadslicht. Als bestuurder heb je niets aan het licht van daglicht lampen, omdat het geen gericht licht is zoals dimlichten. Het felle licht moet de voorkant van de auto zichtbaar maken voor tegemoetkomend verkeer, ook bij stralende zon. Als het zo donker is dat achterlichten zinvol worden, dan kun je beter ook dimlicht voeren.
 

Rick Blaine

Actief lid
@Ceasar: Duidelijk verhaal, je hebt een punt. In mijn geval vind ik het dan toch handiger om gewoon de hele dag en elke dag met dimlicht aan te rijden, anders blijf ik switchen. Toen ik mijn rijbewijs haalde, in 1991, was het rijden met dimlicht overdag al een beetje in zwang aan het raken, mijn rij-instructeur raadde het al aan. Dus rij ik sindsdien eigenlijk ook altijd met dimlicht aan, zonder voelt voor mij net zoals zonder gordel rijden, niet goed dus.

Zag gisteren toevallig wel 2 keer een vrij recente Mercedes (E-klasse) rijden met van die gehoekte dagrijlampen, die hadden ze toch wel tegelijk aan met het dimlicht! Erg storend overigens.
 

FredV

Banned
Zag gisteren toevallig wel 2 keer een vrij recente Mercedes (E-klasse) rijden met van die gehoekte dagrijlampen, die hadden ze toch wel tegelijk aan met het dimlicht! Erg storend overigens.
Als het nieuwe auto's zijn, dan is de dagrijverlichting zo geschakeld dat ze nooit in combinatie met dimlicht branden, Dus als je dimlicht aanzet, gaat de dagrijverlichting uit.
Asl het anders was, dan hebbenz e er zelf aan gesleuteld.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, dat lijkt mij ook. Maar ze zullen de eerste 3 jaar wel geen problemen hebben (tot de eerste APK). Tenzij ze in een fuik rijden met een technische controle...
 

ceasar

Nieuw lid
Als het nieuwe auto's zijn, dan is de dagrijverlichting zo geschakeld dat ze nooit in combinatie met dimlicht branden, Dus als je dimlicht aanzet, gaat de dagrijverlichting uit.

Als je het stadslicht aan zet gaat de dagrijverlichting al uit.
 

ceasar

Nieuw lid
Zag gisteren toevallig wel 2 keer een vrij recente Mercedes (E-klasse) rijden met van die gehoekte dagrijlampen, die hadden ze toch wel tegelijk aan met het dimlicht! Erg storend overigens.
Soms is een gedeelte van die LED strips als stadslicht geschakeld, en een ander (veel groter) gedeelte als dagrijlamp.
 
Ceasar,

heb je ook een foto van de inbouw. Ben zelf ook op zoek, naar iets dergelijks. Wat me alleen opvalt is dat de huidige roosters dicht zijn, en die van Dectane een open grill hebben. Ben benieuwd naar wat voor optisch effect dat geeft.

Milan
 

ceasar

Nieuw lid
Milan,

Die Dectane lampen zijn nog niet leverbaar, ze komen volgens hun website november/december op de markt. Als ik ze ingebouwd heb zal ik wel een paar foto's maken.

Die roosters zijn momenteel zeker niet dicht, ook al lijkt dat misschien wel zo aan de buitenkant. Achter het rechter rooster zit bijv. de intercooler van de turbo (als je die hebt). Voel maar eens met je vingers in de roosters, dan merk je dat er wel degelijk openingen in zitten.
 
Voor mij geen turbo. Mijn auto rijdt enkel op normaal ingezogen lucht...

Even mijn vingers tussen de roosters gehad, maar geen gat kunnen ontdekken...
 

ceasar

Nieuw lid
Wellicht zijn er dan meerdere soorten roosters. Die van mij hebben zoals gezegd wel degelijk openingen.
 
Bovenaan Onderaan