Joske
Forumguru
Geen idee of er al details over gepost zijn maar vond het niet direct.. de zoekfunctie ondersteunt zo geen korte zoektermen dus daar had ik geen succes.
de feiten:
Wat maakt deze 1.5 TSI bijzonder?
Op zich zijn de gebruikte technieken niet nieuw, maar ze komen nu samen in een nieuwe motor die op grote schaal geproduceerd gaat worden.
Variabele geometrie
De turbo van de viercilinder maakt gebruik van verstelbare schoepen (VGT). Hoewel dieselmotoren deze techniek al gebruiken, wordt dit type turbo op een benzinemotor momenteel alleen door Porsche gebruikt. Straks dus ook in een Golfje. Hij zorgt er voor dat het maximale koppel van 200 Nm (130 pk-versie) al vanaf 1300 toeren ter beschikking staat, waarbij er bij 1000 toeren al meer dan 130 Nm aanwezig is. Bovendien is de gasrespons 35% beter. Dat ga je merken.
Vermogens- en koppelkromme VW 1.5 TSI 130 pk
Miller Cycle
Er wordt gebruik gemaakt van de zgn. “Miller Cycle” in combinatie met een hogere compressieverhouding. Door eerder sluiten van de inlaatkleppen daalt de temperatuur in de cilinder voor het ontsteken van het mengsel. Een hogere compressieverhouding (12,5-1) verhoogt de efficiëntie. Audi gebruikt de Miller-techniek ook voor de relatief zuinige nieuwe 2.0 TFSI, al wordt daar geen variabele turbo gebruikt.
Cilinderuitschakeling (ACT)
Bij deellast is de motor in staat om 2 van de 4 cilinders uit te schakelen. Dit is niet nieuw, want dat had de 1.4 TSI ACT ook al, maar VW zegt dat de uitschakeling vloeiender verloopt, wat de eerste rij-indrukken bevestigen.
Hogere raildruk
De druk in de common-rail voor directe injectie van de brandstof in de cilinders is opgevoerd tot maximaal 350 bar (was 200 bar), en staat zo fijnere verneveling van de brandstof toe, wat weer leidt tot minder uitstootpartikels.
Koeling en wrijving
Minder wrijving en snellere warmteafvoer verhogen de efficiëntie: naast bovengenoemde technieken heeft Volkswagen de koelsystemen voor water en inlaatlucht geoptimaliseerd, en er wordt een motorolie met lage viscositeit (0W20) gebruikt. Bij de 150 pk/110 kW-variant zijn de cilinderwanden bovendien gecoat met APS-coating (‘atmospheric plasma spray’).
de feiten:
Wat maakt deze 1.5 TSI bijzonder?
Op zich zijn de gebruikte technieken niet nieuw, maar ze komen nu samen in een nieuwe motor die op grote schaal geproduceerd gaat worden.
Variabele geometrie
De turbo van de viercilinder maakt gebruik van verstelbare schoepen (VGT). Hoewel dieselmotoren deze techniek al gebruiken, wordt dit type turbo op een benzinemotor momenteel alleen door Porsche gebruikt. Straks dus ook in een Golfje. Hij zorgt er voor dat het maximale koppel van 200 Nm (130 pk-versie) al vanaf 1300 toeren ter beschikking staat, waarbij er bij 1000 toeren al meer dan 130 Nm aanwezig is. Bovendien is de gasrespons 35% beter. Dat ga je merken.
Vermogens- en koppelkromme VW 1.5 TSI 130 pk
Miller Cycle
Er wordt gebruik gemaakt van de zgn. “Miller Cycle” in combinatie met een hogere compressieverhouding. Door eerder sluiten van de inlaatkleppen daalt de temperatuur in de cilinder voor het ontsteken van het mengsel. Een hogere compressieverhouding (12,5-1) verhoogt de efficiëntie. Audi gebruikt de Miller-techniek ook voor de relatief zuinige nieuwe 2.0 TFSI, al wordt daar geen variabele turbo gebruikt.
Cilinderuitschakeling (ACT)
Bij deellast is de motor in staat om 2 van de 4 cilinders uit te schakelen. Dit is niet nieuw, want dat had de 1.4 TSI ACT ook al, maar VW zegt dat de uitschakeling vloeiender verloopt, wat de eerste rij-indrukken bevestigen.
Hogere raildruk
De druk in de common-rail voor directe injectie van de brandstof in de cilinders is opgevoerd tot maximaal 350 bar (was 200 bar), en staat zo fijnere verneveling van de brandstof toe, wat weer leidt tot minder uitstootpartikels.
Koeling en wrijving
Minder wrijving en snellere warmteafvoer verhogen de efficiëntie: naast bovengenoemde technieken heeft Volkswagen de koelsystemen voor water en inlaatlucht geoptimaliseerd, en er wordt een motorolie met lage viscositeit (0W20) gebruikt. Bij de 150 pk/110 kW-variant zijn de cilinderwanden bovendien gecoat met APS-coating (‘atmospheric plasma spray’).