De beste/juiste olie voor mijn 1.9 tdi

Vanenkelen

Forumguru
Castrol is een hele goede (volgens mij een van de beste), maar op die site krijg je ook gelijk het type olie dat je nodig hebt (5w30 bijvoorbeeld) en die code kun je ook bij andere fabrikanten gebruiken om de juiste olie te krijgen.

Ikzelf gebruik castrol vooral op basis van ervaringen en positieve verhalen van anderen.

turboturbo

Forumguru
Wat betreft wat 'kan':
Kijk in de sticker in je serviceboekje even welke code er staat:

Op die sticker met wagen-gegevens-codes staat o.a. een code die bestaat uit drie posities en begint met 'QG' en eindigt met een cijfer:
  • QG0 = vaste onderhouds-intervallen
  • QG1 = longlife olie = VOI = verlengd onderhouds interval
  • QG2 = geen mogelijkheid voor longlife
  • QG3 = geen mogelijkheid voor longlife
Let op: niet altijd is de auto als die VOI kan, ook als zodanig afgeleverd of geprogrammeerd bij aflevering of de laatste onderhoudsbeurt.

Maggy

Forumguru
Waarom dan? Gevoelskwestie? Beide zijn gewoon goed.... (die van mij draait op Helix Ultra Extra met nu bijna 280k op de teller, verbruik ongeveer 1 ltr op de 10k)

Wild Chocolate

Senior Member
Welk merk is denk ik vooral een kwestie van gevoel. Ik denk persoonlijk dat de grote merken niet veel voor elkaar onder doen.
En dan zou ik persoonlijk niet zo gauw van merk wisselen, gewoon erin houden wat er al in zat. Dat gaat tenslotte al een hele tijd goed. En of het dan van Shell of BP/Castrol of Exxon/Mobil komt...

Ik zou gewoon de 5W30 blijven gebruiken, zolang je geen problemen hebt met olieverbruik. Verbruikt de motor (veel) olie, dan zou je kunnen overwegen om iets dikkere olie (5W40, zoals geopperd) te gaan gebruiken. Maar tot die tijd zie ik daar het nut niet van in.

Bovenaan Onderaan