De Citigo afgezet tegen de directe concurrentie

Canon-Eye

Forumguru
Zie deze link naar de ANWB voor een vergelijkend overzicht van de maandelijkse kosten voor de Citigo en een hele serie soortgelijke kleine auto's.

Ik trek geen conclusies - anders dan dat ik gewoon m'n Fabia 2011 en de Twingo uit 2004 aanhoud.
Met beide tot dusverre zeer tevreden... :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Ik vind de conclusie van de ANWB nogal opvallend: de Mii als goedkoopste? Persoonlijk denk ik dat de Mii zo weinig verkocht is, dat ie op de 2e hands markt moeilijk te vinden is, en ook het bedrag dat je ervoor terug krijgt daardoor lager uitvalt. Een rijker uitgerusten Citigo is volgens mij makkelijker verkoopbaar, en zal meer opbrengen, in elk geval voor mij een dubieze conclusie van de ANWB, ook omdat ik er geen randvoorwaarde als leeftijd waarop ie ingeruild wordt, en bij welke km-stand.

Ander opvallend detail: normaal gesproken is onderhoud bij de dealer bij Skoda goedkoper dan bij de andere VAG-merken, maar dat zie je in de cijfers niet terug.
 

Noord26

Forumguru
Dit zouden ze juist moeten doen voor de segmenten waarin de auto's groter worden. Dat zou een ander beeld laten zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Als die verschillen inderdaad bepalen of je een auto wel of niet kunt veroorloven, dan ben je echt verkeerd bezig: een keer een band kapot rijden en je zit in de financiele problemen.:nailbiting:

Persoonlijk wil ik vóór ik besluit om een auto te kopen, wel allerlei informatie hebben:
- geschat werkelijk brandstofverbruik
- kosten voor onderhoudsbeurten
- kosten voor de banden (één keer de fout in gegaan door een auto te kopen met velgen en een bandenmaat die maar door 3 merken werd geleverd, en daarom enorm duur waren
- kosten voor standaard zaken als uitlaat en dergelijke.

En sommige verkopers/garages reageren dan met 'als je dat wil weten, kun je de auto niet betalen'. Naar mijn idee een onzin argument, om gebrek aan parate kennis te camoufleren. Ik wil gewoon vooraf een inschatting van de kosten kunnen maken, en soms valt dat mee, en soms valt dat tegen, maar dat is inherent aan autorijden, sterker nog, zo is het hele leven. Als je niet kunt leven met een bepaalde mate van onzekerheid, en daarom maar vindt dat je niets moet weten, dan had je tot voor een jaar of 6 mooi in de bankwereld kunnen werken: daar deden ze ook jaren of ze er alles van wisten, en onder controle hadden, sinds de laatste crisis is wel duidelijk dat heel die 'financiele kennis' zo weinig voorstelt, dat ie nog verzuipt in een vingerhoedje.
 

turboturbo

Forumguru
Helemaal mee eens.
Autoliefhebberij hoeft helemaal niet te betekenen dat je niet wilt weten (begroten) wat die liefde gaat kosten.

Je zou dat onzin argument van die verkoper ook om kunnen draaien: juist omdát je wilt weten wat bij die specifieke auto het onderhoud etc ongeveer gaat kosten, kun je die auto met een bepaalde zekerheid een tijd bezitten en gebruiken.
 

Cordoba

Forumguru
Even off topic: nog zo'n onzinnig iets van verkopers, als je voor een auto komt kijken, "wat kunt uitgeven?" Daar ook wel eens naar waarheid op geantwoord: "dat is helemaal niet van belang, de vraag is wat ik er aan wil uitgeven" Dat ik op dat moment ook 2 auto's van die prijs had kunnen kopen in plaats van 1, zonder een lening af te hoeven sluiten, illustreert denk ik voldoende dat het naar waarheid was, maar een jonge verkoper is na zo'n opmerking wel aardig de kluts kwijt. :D
 

cvegreen

Forumguru
Cordoba, mij heb je nooit met zulke arugmenten uit mijn lood kunnen slaan hoor. Als verkoper moet je weten wat je zegt. Dus die jonge verkoper had geen of geen goede opleiding genoten of was erg eigenwijs. Daarmee rij je je vast, daar kan je vanop aan. Dan kan je ook geen deal sluiten, dus een erg slechte verkoper.
 

Cordoba

Forumguru
@cvegreen klopt helemaal, maar een paar jaar terug (eigenlijk voor de crisis) kwam je dat wel heel veel tegen. Het eigenlijke probleem is volgens mij dat zo'n verkoper zich in een bepaalde situatie bevindt, en zich niet goed voor kan stellen dat mensen in een andere situatie zitten, of een andere afweging maken, over de kwaliteiten van zulke verkopers zijn we het wel eens.
 

Canon-Eye

Forumguru
De politiek-correcte versie van de vraag zou bijvoorbeeld kunnen luiden: "Aan welk budget denkt u ongeveer?"

Uiteindelijk is een verkoper wel op zoek naar een richtlijn om te bepalen wat hij zinvol kan aanbieden...
 

cvegreen

Forumguru
@Canon-Eye , dat maakt nu wel HET verschil tussen een deal afsluiten of afdruipen he. De vraagstelling van de verkoper is bijna belangerijker dan de inhoud. Ik ben verkoper van meubelen en daar kan je ook door verkeerde vraagstellingen verkopen mislopen hoor en ok, dat zijn zulk geen bedragen gelijk van een auto, maar op het eind van een zondag is het geen raars als ik naast mijn naam een bedrag gelijk aan een leuke octavia heb staan hoor. Sta dan ook meestal in de top 3 van het verkoops team, als ik een off day heb zie je dat dan ook, sta dan bij het staartje te bengelen qua verkoops cijfer. Dus allert zijn als verkoper is een must.
 

Atria

Actief lid
Ik vind de conclusie van de ANWB nogal opvallend: de Mii als goedkoopste? Persoonlijk denk ik dat de Mii zo weinig verkocht is, dat ie op de 2e hands markt moeilijk te vinden is, en ook het bedrag dat je ervoor terug krijgt daardoor lager uitvalt

Er zijn tot op heden meer mii's verkocht dan citygo's, dus dat zal wel loslopen. Voor wat betreft onderhoud en overige kosten zal er weinig verschil zijn denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
@Atria: die verkoop van de Mii, heb je het dan over Nederlandse cijfers? Ik zie zelden of nooit een Mii (1x per maand is veel) terwijl ik dagelijks Up's en Citigo's tegenkom, terwijl er geen echt goede Skoda dealer in mijn directe omgeving zit, maar tot voor kort wel een Seat-dealer die landelijk een zeer goede naam had. (waarbij mensen zelfs bereid waren om voor een nieuwe (privé) Seat meer dan 100 km enkele reis te rijden, om 'm bij die dealer te bestellen.)

Verder is het al jaren zo, dat identieke zaken bij de Skoda-dealer goedkoper zijn dan bij de dealers van de andere VAG-merken, dus logisch gesproken moet dat ook in het voordeel van de Skoda uitvallen.
 

Atria

Actief lid
Volgens autoweek 4981 citygo's en 6244 mii's in Nederland sinds introductie. Mijn ervaring is dat seat en skoda qua onderhoudsprijzen nagenoeg hetzelfde zijn.
 

RobSmith

Nieuw lid
't Lijkt wel of dat mogelijk een beetje streekgebonden is.
Ik zie in't noorden (groningen/Drenthe ongeveer even vaak een Up als een Citigo, en wat minder vaak een Mii.
Mensen zijn hier doorgaans niet zo merkgevoelig (VW t.o.v. bv Skoda) als in het westen.

Daarnaast speelt ook de dealerverspreiding een rol.
En wat voor mensen daar rondlopen!

De onderhoudsprijzen voor de Skoda staan vast (zal voor de VW en Seat niet anders zijn).
 
Bovenaan Onderaan