Als die verschillen inderdaad bepalen of je een auto wel of niet kunt veroorloven, dan ben je echt verkeerd bezig: een keer een band kapot rijden en je zit in de financiele problemen.
Persoonlijk wil ik vóór ik besluit om een auto te kopen, wel allerlei informatie hebben:
- geschat werkelijk brandstofverbruik
- kosten voor onderhoudsbeurten
- kosten voor de banden (één keer de fout in gegaan door een auto te kopen met velgen en een bandenmaat die maar door 3 merken werd geleverd, en daarom enorm duur waren
- kosten voor standaard zaken als uitlaat en dergelijke.
En sommige verkopers/garages reageren dan met 'als je dat wil weten, kun je de auto niet betalen'. Naar mijn idee een onzin argument, om gebrek aan parate kennis te camoufleren. Ik wil gewoon vooraf een inschatting van de kosten kunnen maken, en soms valt dat mee, en soms valt dat tegen, maar dat is inherent aan autorijden, sterker nog, zo is het hele leven. Als je niet kunt leven met een bepaalde mate van onzekerheid, en daarom maar vindt dat je niets moet weten, dan had je tot voor een jaar of 6 mooi in de bankwereld kunnen werken: daar deden ze ook jaren of ze er alles van wisten, en onder controle hadden, sinds de laatste crisis is wel duidelijk dat heel die 'financiele kennis' zo weinig voorstelt, dat ie nog verzuipt in een vingerhoedje.