De Faab zingt..

Tafkah

Forumguru
Of moet ik zeggen 'jengelt'?

Zat gister voor het eerst sinds een tijdje weer eens in de Faab van vrouwlief en liet mij rijden.
Het viel mij op een gegeven moment op dat hij begon te jengelen.. een geluid dat erg lijkt op een geluid dat een lager het begint te begeven.

Ik heb er zelf verder nog niet naar kunnen kijken, maar het lijkt iets van de dynamo te zijn, of...?

Iemand er ervaring mee? Soms zwakke componenten die meeste kans maken op deze klachten?
Ja, voordat iemand iets zegt.. ik heb nog niet door het forum gezocht....

De Faab is een 1.4 (BKY?) uit 2007..

Thnx voor meedenken!

Joske

Forumguru
De Faab is een 1.4 (BKY?) uit 2007..
zou het dan geen Fabia II zijn?

2007_skoda_fabia_2.jpg

Tafkah

Forumguru
Nou, volgens mij niet. Meer op basis van het toerental... maar ga me er van het weekeinde eens over buigen..(de motorkap).. en eens kijken of ik het duidelijker kan krijgen..
Hij is nog geen maand geleden 'onder het mes geweest', om de voorwiel ophang rubbers te vervangen. Zou toch wel verwachten als het wiellager op het punt staat te gaan jengelen, de garage dat dan toch wel zou hebben opgemerkt...

turboturbo

Forumguru
Dat soort dingen moet je idd even testen om te weten of het 'gezang' ergens in de motor zit, of juist ergens bij de wielen oid...

Tafkah

Forumguru
Ik geloof dat ik het gelocaliseerd heb: kan het zelfs met een knopje aan en uitzetten: "AC".

Met andere woorden: het lijkt te zitten in de airco pomp. Als ik de airco uitzet is het geluid weg, als ik hem aanzet komt het na een momentje tevoorschijn. Het jengelt ook mee op toerental.

Dus het lijkt de airco pomp te zijn die het geluid maakt.

Iemand hier ervaring mee?

Tafkah

Forumguru
Nooit?..

Edit:
Voordat iemand er een opmerking over maakt: hij is altijd in regulier onderhoud geweest. Laatste servicebeurt is van februari.
Uitgaande dat een dealer niet veel extra's doet, zou mij het niet verbazen dat onderhoud van de airco niet onder regulier onderhoud valt/wordt meegenomen.
Ik heb zelf nooit specifiek naar airco onderhoud gevraagd...

Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
Er van uitgaande dat een dealer niet veel extra's doet, zou mij het niet verbazen dat onderhoud van de airco niet onder regulier onderhoud valt/wordt meegenomen.
Ik heb zelf nooit specifiek naar airco onderhoud gevraagd...
omdat airco onderhoud niet onder het reguliere onderhoud valt, maak ik gebruik van de gratis aircocheck bij de jaarlijkse zomercheck bij de VAG-dealers.
Ongetwijfeld heeft airco-expert Theo Stek daar zo zijn eigen ideeën over maar het is beter dan niets ...

Tafkah

Forumguru
Dank voor de link. Interessant leesvoer.

Zoals gemeld, de airco is nooit verder nagekeken. Vraag is nu dat als ik er verder niets aan doe, en hem niet laat bijvullen (ik ga ervanuit dat hij wel bijgevuld zal moeten worden na 8 jaar) en rij gewoon door (en laat airco uit) of dit nu kwaad kan?
@turboturbo wat heb jij er uiteindelijk mee gedaan?

turboturbo

Forumguru
@Tafkah ik heb het de afgelopen jaren aan 2 dealers en een (stek-gecertificeerd) airco monteur laten horen. Dealer 1 zei: je condensor is lek, derhalve is het systeem niet meer goed op druk, daar komt het geluid van. Klopte niet, want het geluid was er ook al toen de condensor nog niet lek was. Na vervanging daarvan bleef dus ook het geluid. Dealer 2 zegt: we willen er wel naar kijken, zeer waarschijnlijk is het het regelventiel. Maar als je airco verder goed functioneert zou ik dat niet nu laten doen, maar tijdens de 2-jaarlijkse airco service (het systeem wordt dan immers toch leeggemaakt) Airco monteur zegt tijdens 2-jaarlijkse airco service: ik weet het niet precies; maar ik denk niet dat het kwaad kan.

Een forumlid van hier wees me er op dat het een bekend probleem is bij de eerste generatie Fabia's (zie ook dat andere topic) Ook op een Duits Skoda forum is er wel wat info over te vinden. Het geluid zou ook gerust weer terug keren na vervanging van de compressor. Ik heb er kortom niets meer aan gedaan, behalve natuurlijk wel de airco laten servicen! En dan bedoel ik geen 'airco check' van 3 tientjes maar een volledige beurt van 125,- euro.

De airco heeft het nog nooit af laten weten, bovendien.

Is het geluid bij jou hetzelfde als het uit het audio fragment wat ik daar heb geupload?

Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Mijn fabia heeft ook sinds het begin dat ik hem heb een geluidje "in de airco".

Alleen wanneer de airco is ingeschakeld is het geluid waarneembaar. Een soort hoog ferquent gezoem, varieert qua hoogte mee met motortoerental.

Als de airco volledig word belast (bij 36 graden buiten het 16 binnen willen hebben) hoor ik het geluid niet.

Airco functioneert verder prima.

Tafkah

Forumguru
@turboturbo ja, het klinkt erg naar wat jij destijds heb gepost..
Dus dat het te maken heeft met de airco is nu in ieder geval wel duidelijk. Nu er alleen nog achterkomen of ik er iets aan moet laten doen en zo ja, wat...

Bovenaan Onderaan