De gordel gong op bijrijdersstoel?

octaaf11

Actief lid
Ik vroeg me deze avond opeens af of de gong en signaal "gordel niet om" alleen voor de bestuurdersstoel werkt of ook voor de bijrijdersstoel. Bij ons werkt hij alleen op de bestuurdersstoel maar volgens mijn vrouw deed hij het ook op de bijrijdersstoel.
Maar misschien ook verwarring met de vorige auto.
Johan

hallo forummers,
bij onze O2 (2005) hetzelfde, volgens de dealer werkt het signaal niet op de bijrijders stoel. er zou alleen een aansluiting voor de airbag zitten . wel jammer.

Ronnie

Forumguru
Dit werkt middels een druksensor (G452,druksensor voor herkenning stoelbezetting), stoel dus wel bezet, geen gordel=piep.
In het schema staat ook nog hetzelfde voor de achterbank. (bepaalde uitvoeringen vanaf mei 2009)

zo werkte dat bij de (ex)Astra ook, niet leuk als je iets op de stoel legt(hahaha) , maar vroeg me af of dit echt niet op een o2 van 2005 zit?

yup

Lid
zo werkte dat bij de (ex)Astra ook, niet leuk als je iets op de stoel legt(hahaha) , maar vroeg me af of dit echt niet op een o2 van 2005 zit?

Nee, ik heb ook een O2 van 2005, een Elegance en ik heb het alleen bij de bestuurder. Passagier piept op geen enkele manier, kan ook niet aangezet worden.

Gordelpiep heb ik bij de dealer laten uitzetten, want is wel heel vervelend als het ding 10x ofzo piept als je alleen al het contact omdraait zonder gordel. Ik rij nooit zonder gordel trouwens, dat ie waarschuwt zonder een meter te rijden vond ik strontvervelend.

Waarom zou je een irritante piep in je auto willen? Ik vind het alleen op de bestuurdersstoel alleen al flink irritant soms.

O2_1.2TSI

Actief lid
@octaaf11: Nou je het zegt... volgens mij krijg ik ook geen melding wanneer de bijrijder zijn gordel niet om heeft...

Rallye

Forumguru
Gordelpiep heb ik bij de dealer laten uitzetten, want is wel heel vervelend als het ding 10x ofzo piept als je alleen al het contact omdraait zonder gordel.

Bij mij piept hij pas als je echt rijdt. Ik heb er dan ook nooit last van.

cvegreen

Forumguru
Bij ons wordt dat altijd uit gezet . Mijn vrouw heeft een doktersbriefje dat ze de gordel niet moet dragen.

Br3cht

Actief lid
neen, maar als je een ongeval hebt gekregen, en je schouder ofzo is geraakt, krijg je zo'n briefje.

cvegreen

Forumguru
In België kan je op medische redenen een doktersbriefje krijgen om geen gordel te dragen. Het is natuurlijk altijd veiliger als je je gordel draagt , maar mijn vrouw draagt hem nooit , ze kan er gewoonweg niet tegen.

octaaf11

Actief lid
Als ik het goed begrijp dan kan er zowel wel als geen gong /waarschuwing "geen gordel" voor de passagiersstoel zijn. Klopt dit?
Inmiddels heb ik in het instructieboekje iets gelezen over dit lampje die waarschuwd dat de bestuurder geen gordel om heeft.
Dat wist ik al, maar de vraag over de bijrijdersstoel vind ik niet terug in het boekje.
Johan

yup

Lid
Ja dat klopt, zoals ik heb gezegd ik heb een O2 2.0 TDi Elegance 2005(niet de minste qua opties...) en die heeft GEEN gordelwaarschuwing voor de passagier. Wel voor de bestuurder en die heb ik bij de dealer laten uitzetten omdat ik knettergek werd van het gepiep als je het contact omdraait zonder gordel.

Bovenaan Onderaan