De lijst met mankementen groeit...

Wilko

Senior Member
Na een getande riem zonder tanden, problemen met de versnellingsbak en een aantal kleinere en minder prijzige problemen waarvoor we met onze O2 combi naar de dealer moesten, is nu de aircocompressor overleden. Het blijkt dat er niet genoeg koudemiddel is gevuld, waarschijnlijk door het niet lang genoeg vacuum trekken van het systeem waardoor er lucht (en vocht) in het systeem is gekomen. Dat leverde een kapot ventiel en vloeistof in de compressor op.

Het vervelende aan deze hele zaak is dat het waarschijnlijk al een jaar geleden verkeerd is gevuld na het in elkaar bouwen van de herstelde motor. De garantie die we hadden op onze gebruikte auto is nu voorbij. Ik neem aan dat verhaal halen bij de dealer waar hij toen verkeerd is afgevuld lastig wordt.

We zullen de O2 nog wel even blijven rijden, al dan niet na het op eigen kosten laten repareren van de airco. Toch zijn de kosten van de lijst met mankementen inmiddels tot een prijsniveau gestegen dat de aankoopprijs van de auto evenaart. We hebben weliswaar de eerste twee grote kostenposten onder garantie verholpen gekregen, maar dit soort van ervaringen geven je wel te denken over wat er allemaal nog meer boven ons hoofd hangt met deze auto.

Ik ben in ieder geval flink teleurgesteld in de betrouwbaarheid van deze auto: Als je een auto met 109K km op de teller koopt verwacht je in de eerste 15K km niet zoveel ellende.
 

Ridley

Forumguru
Balen! Zou de dealer toch nog eens bellen, ze hebben je destijds ook netjes geholpen kan ik me nog herinneren. Wellicht is er een 50/50 deal uit te slepen...
 

Cordoba

Forumguru
Wilko je kunt proberen of je het op 'verborgen gebreken' kunt gooien. Overigens vraag ik me wel af wat er in het verleden allemaal met deze auto is gebeurd (of niet gebeurd, in de vorm van achterstallig onderhoud).

Ik krijg in elk geval bij elk nieuw topic van je, steeds meer het gevoel dat er iets niet klopt bij deze auto. (geen idee waar het probleem/oorzaak zit, dus ik ga echt geen oorzaak noemen, of schuldige/verdachte aanwijzen)
Ik vind het vooral jammer voor het imago van Skoda, want ook al is het een enkel exemplaar, een probleemauto is geen reclame voor het merk.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Het is altijd balen als je een probleemauto hebt, je wordt er moedeloos van zeker als je zelf nog maar 15000 kilometer gereden hebt....je zou hem zowat een schop geven dan. Maar is mooi kl#te dat de aircopomp overleden is door verkeerd vullen van het systeem..garantie of niet..dat is gewoon wanprestatie, je hebt betaald voor het bijvullen en als door verkeerd handelen door de "expert" het overlijd...heb je zelfs buiten de garantieperiode recht op reclamatie. Als je kunt "bewijzen" dat de airco overleden is door verkeerd vullen heb je een sterke zaak.
 

RayDelft

Forumguru
Wat een ellende allemaal. Soms heb je pech met een auto, dat kan ook met een nieuwe zijn. Ooit had ik een nieuwe Audi A4 en die had van begin af aan tramelanten van uiteenlopende aard. Na minder dan een half jaar kon ik hem voor een goede prijs kwijt voor een Passat, bij dezelfde dealer. Weg ermee. Toen ik hem inruilde en er nog eens naar stond te kijken, zag ik dat de naden links en rechts tussen zowel motorkap als kofferklep verschilden. Volgens mij was dat ding in de fabriek, of later van de trein gedonderd ofzo, en opnieuw in elkaar gezet. Misschien dat je dealer gelet op alle ellende een goede deal wil sluiten? Het zou mij niet lekker zitten een auto die niet betrouwbaar aanvoelt.
 

Wilko

Senior Member
Wilko je kunt proberen of je het op 'verborgen gebreken' kunt gooien. Overigens vraag ik me wel af wat er in het verleden allemaal met deze auto is gebeurd (of niet gebeurd, in de vorm van achterstallig onderhoud).

Ik krijg in elk geval bij elk nieuw topic van je, steeds meer het gevoel dat er iets niet klopt bij deze auto. (geen idee waar het probleem/oorzaak zit, dus ik ga echt geen oorzaak noemen, of schuldige/verdachte aanwijzen)
Ik vind het vooral jammer voor het imago van Skoda, want ook al is het een enkel exemplaar, een probleemauto is geen reclame voor het merk.

Tja, ik heb ook geen goed gevoel bij deze auto. De pest is natuurlijk dat er al zoveel geld in is gaan zitten dat je gaat denken dat de grootste kostenposten al achter ons liggen.

Er zit echter nog een nieuwe brandstofpomp aan te komen (probleem met geen reactie op het gaspedaal als het buiten minder warm is), dan dit gedoe met de airco (en ik ga een beschermscherm voor de radiator laten plaatsen, want het vervangen van de radiator hebben we ook recentelijk gehad). Gezien onze aanstaande vakantiebelading moeten er ook nog hulpveren achter geplaatst worden.

Allemaal kosten waardoor je minder geneigd bent de auto helemaal af te danken.
Het is echter de vraag wat er nog meer mis is met deze auto en hoe erg dat in de papieren gaat lopen. :(
 

ertromp

Forumguru
Wellicht via Twitter nog een balletje opgooien naar Skoda Nederland want inderdaad lijkt het zoals Cordoba aangeeft dat er verborgen gebreken waren. Hopelijk is er iets aan de kosten te doen of kan er nog een grondig onderzoek naar de technische staat van de auto gedaan worden. Inderdaad veel problemen voor en dergelijke km stand.
 

Wilko

Senior Member
Ik heb de afgelopen 2 dagen de auto naar de delaer gebracht, want die geloofde niet dat de aircopomp om zeep was. Natuurlijk ook nog even over coulance gesproken. Ik kreeg te horen dat er bij een auto uit 2006 niet meer succesvol met PON over coulance kan worden gesproken, ondanks dat er maar 109K km op stond toen we hem een jaar geleden kochten.

Het komt er op neer dat er nu bij de dealer voor ruim 1350 euro aan aircoproblemen mag worden neergeteld, o.a. omdat er rommel in het aircosysteem is gevonden, waardoor de dealer dus naast de pomp en een ventiel ook de condensor wil vervangen en het hele systeem wil spoelen. Daarnaast komt er binnenkort nog een brandstofpomp bij die vervangen moet worden. Kosten inclusief arbeid zo'n slordige 2000 euro.

Ik vrees dat we er niet aan ontkomen om deze ellende te laten repareren, alhoewel ik nog wel even goed naar de kosten bij een alternatieve toko zoals VAGtechniek ga kijken, want dit is stiekem wel weer veel geld...

En dan maar weer afwachten wat het volgende euvel gaat worden met dit "maandagmorgenmodel" (term uit de mond van de dealer). :(
 

Pablos

Senior Member
Dus de dealer geeft aan dat de auto niet de kwaliteit heeft die je mag verwachten? Apart
 

Wilko

Senior Member
Dat was precies wat ik ook dacht, Pablos.

Ik ben tot deze Octavia erg tevreden geweest over de betrouwbaarheid van de vier eerdere Octavia's (1 en 2) die ik de afgelopen 10 jaar heb gereden.

Je leert in mijn ogen echter pas echt een merk kennen als je er flinke trammelant mee hebt. Afhankelijk van hoe er door de importeur en de dealers met dergelijke ellende om wordt gegaan kan zo'n ervaring het aanzien van en het vertrouwen in dat merk verstevigen of beschadigen.

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is hoe mijn mening over dit merk de afgelopen tijd is veranderd. :(
 

skodaboy

Forumguru
jij hebt wel 'pech' met die 02 van jou he..het onkostenplaatje begint serieus hoog te worden..
straks heb je meer betaald aan 'herstellingen' dan aan de aankoop..

aan het verhaal een 'maandagochtend' auto hecht ik niet veel geloof..

volgens mij is die auto vanaf de eerste dag en minuut serieus afgetrapt en slecht behandeld geweest.
als ik mij niet vergis is,is het een leasebak geweest en dan was het nog een 02 4x4..
zou mij niet verbazen als ze de grenzen van de auto zijn gaan aftasten en opzoeken om te zien hoever ze konden gaan,en toen ze op merkten dat ze de auto hadden 'afgebroken en kapot' hebben geraasd hebben ze hem maar in geruild..de dealer heeft natuurlijk niet/nooit geweten wat een 'ellende' hij heeft overgenomen en tweedehands te koop aanbied...

auto wordt tweedehands verkocht met de nodige garantie,en als of de duivel er mee gemoeid is, tijdens de garantie periode gaat weinig of niets kapot,of zijn het 'goedkope' kleinigheden.
de garantie verstijkt en daar begint de ellende,en beginnen de zware onkosten..

en op zo'n momenten moet je een keuze maken..laat je het herstellen of niet,
is de auto het (nog) waard om zoveel euro's tegenaan te gooien ja of nee enz..

aan elke (tweedehands) wagen scheelt er wel iets,en da heeft niet altijd met imago te maken..
het ligt eraan hoe er met de wagen werd of wordt omgegaan..

toen de wagen werd aangekocht stond er dik 110.000km op de klok.
een paar duizend km later plots problemen met de versnellingsbak,

dan heb ik al meteen zoiets van,het is niet normaal da de versnellingsbak met deze km-stand er mee op houdt en of de koppeling (totaal) versleten is,
en God weet wat we nog allemaal gaan tegen komen

moest ik zo'n wagen hebben he,deze had ik al lang terug ingeruild voor een andere en (hopelijk)betere auto.
 

Wilko

Senior Member
Sterker nog, binnen 300km nadat ik hem had was de hele motor aan gort vanwege een getande riem die een paar tanden miste... Daarna kwam het versnellingsbakverhaal pas. In beide gevallen viel het gelukkig voor mij onder garantie (half jaar), maar dat maakt de totale kosten niet minder.

Inmiddels hebben mijn partner en ik inderdaad de discussie gehad over inruilen en iets anders kopen.
Daar heb ik het ook met de dealer uitgebreid over gehad.
Zoals het er nu echter voor staat is er al zoveel aan vervangen dat de overweging is om dit aircogebeuren en de benzinepomp ook te laten doen en te zien of we daarmee weer een tijd vooruit kunnen. We kunnen voor onze aanstaande vakantie helaas niet zo snel aan een andere 4x4 komen, en wie weet wat daar dan weer aan is.

Maar hoe je het ook bekijkt, het blijft allemaal erg vervelend.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn vuistregel is, dat je bij aankoop van een andere (2e hands) auto moet rekenen op onverwachte reparatiekosten, en wel 500-1000 euro voor het eerste half jaar/eerste jaar. Kom je lager uit valt het mee, maar vaak komen er toch reparaties naar voren, óf doordat de auto een poos heeft stilgestaan, óf door net iets ander gebruik van de auto dan de vorige eigenaar.

Wilko zit daar natuurlijk ondertussen al ver boven, en het probleem is dat er met deze auto al zoveel onverwachte problemen zijn geweest, dat je eigenlijk niet eens meer durft te hopen dat het na de volgende reparatie over is. Ik hoop in elk geval dat na de komende reparaties, de O2 zich eens van de goede kant laat zien.
 

skodaboy

Forumguru
* motor in de 'soep',door een 'kapotte' getande riem.
* het versnellingsbakverhaal.
* kapotte aircosysteem
* en mazzel met de benzinepomp.

allemaal dingen waar je niet vrolijk van wordt,en dit zijn ook nog ééns zaken die handenvol geld kosten.
de auto is 'amper' dik 7 jaar oud,en heeft al duizende euro's gekost aan herstellingen.
ik zal niet ver mis zijn met mijn schatting,als ik zeg dat je bijna aan een kostenplaatje zit van het geen je aan de auto hebt betaald..
als je beide sommen bij elkaar legt he,had je voor die som waarschijnlijk wel een betere octavia 4x4 kunnen vinden..
als dit mij zou over komen,laat ik de auto gaan en zoek ik wat anders..

weet je ik zal 'niet snel' een tweedehands auto kopen,omdat je niet weet welke 'ellende' je op je nek haalt.
daarom koop ik m'n auto's ook altijd nieuw of ik moet een directiewagen kunnen kopen aan mooie voorwaarden.
maar als je bv iets 'speciaal' wil,zoals een octavia of superb 4x4 ben je al bijna verplicht een nieuwe aan te schaffen.

voor ik deze 02 4x4 in 2008 kocht,heb ik 2 01's gehad,de eerste had ik gekocht in 1999 met 40.000km op de klok.

het was een 1.9 tdi,heb hem ongeveer 8 jaar gehad,toen stond er dik 230.000km
maar in die laatste maanden begon er ook van alles aan te mankeren,en op ne keer de versnellingsbak kapot,
reparatiekost dik 2000 euro..heb hem toen niet meer laten maken.

heb toen een wel een tweedehands 01 gekocht,omdat ik zo snel mogelijk een auto moest hebben,
kwam een 01 combi van 2003 elegance 1.9tdi met 100.000km op de klok tegen..
na de nodige keuringen en testritten de wagen gekocht (wagen stond bij een dealer te koop).
ik heb 2 jaar met die 01 gereden zonder enig probleem en hem nadien ingeruild met dik 140.000km op de klok voor d toen nieuwe 02 4x4
 

Wilko

Senior Member
Je rekent je wel makkelijk rijk, Skodaboy.

Allereerst hebben we een budget (onze auto's worden van de spaarekening betaald), waar geen nieuwe O2 4x4 in zat.
Je vergeet ook gemakshalve dat de grootste kosten voor de motor en versnellingsbak bijna helemaal (ik heb er wel een nieuwe koppeling in laten zetten tegen materiaalprijs, ook al was de oude nog niet ver op, omdat het erg duur is om over x km weer de hele versnellingsbak er onder uit te halen om alleen de koppeling te vervangen) op konto van de verkopende dealer zijn gekomen.

Dus mijn werkelijke kosten tot nu toe zijn een koppeling, aircoshit en benzinepomp.
Daar kan ik in jouw rekensommetje dan de aankoopprijs van de O2 bij optellen.
Helaas, dan kom ik nog niet op de helft van een nieuwe O2 4x4.

Daarnaast koop ik, na vier nieuwe O1's en O2's tot zo'n 160K km elk te hebben gereden, bewust geen nieuwe auto.
De prijs per km is me door de hoge afschrijving gewoon te hoog.
Mijn laatste O1 4x4 was een ex-leasauto (had ik voorheen zelf in gereden) en die heb ik tot ongeveer 250K km gereden. Deze auto kende ik helaas van tevoren niet, maar het was in de maanden dat ik op zoek was de enige O2 4x4 Combi die er in heel Nederland te koop stond. Dus inderdaad, voor een bijzondere auto heb je helaas weinig keuze als je geen hoofdprijs wilt betalen.
 

skodaboy

Forumguru
een tweedehands wagen kopen blijft altijd een risico,je kan geluk of pech hebben met zo'n wagen.
'speciale uitvoeringen' zijn er altijd minder in omloop,en op deze manier zeer moeilijk tweedehands te vinden.

vele mensen bekijken een 4x4 als een echt werkpaard,wat maar tegen een stootje moet kunnen en verleggen maar steeds de grens van het voertuig,maar op ne keer stopt de techniek er gewoon mee.
als het dan nog niet eens je eigen wagen is,kijken sommige naar niks meer en rijden en razen maar door.
het zou de eerste niet zijn de boel maar een 'klein beetje' overlaad,en maar door raast met een veel te zware aanhangwagen of iets dergelijks voor die wagen.
doe daarbij slecht onderhoud en dergelijke en je hebt/krijgt een hoop ellende.

ik heb ook een "octavia 4x4" maar voor mij is en blijft da ne gewone auto,zoals ne 'gewone' octavia.
de rij eigenschappelijk zijn natuurlijk wel anders bij regen,sneeuw en modder.
maar het is en blijft ne gewone auto,met 1 keer 1500kg aan de haak te hangen en rustig te rijden zal hem niet kapot gaan,maar als je dat 27 keer doet en de ene keer nog wat zwaarder dan de andere en dan ook nog maar gewoon full speed door,tja dan breekt en raast ge hem gewoon naar de kl.. en dat is waarschijnlijk hier ook gebeurd.

als ik 'zwaar' wil laden of trekken he,dan neem ik iets wat daarvoor geschikt is,heb hier een kleine vrachtwagen staan en die mag ook nog 3500kg trekken,dus die 'speelt' met een aanhangwagen.

jij zocht destijds een volwaardige opvolger voor jou 01 4x4,en je kwam deze 02 4x4 tegen..
paste binnen jou budget en hij was tweedehands enig in NL,dus je kocht de wagen.
maar moest je vanaf de eerste moment geweten hebben dat hij zo'n ellende met zich meedroeg had je hem denkelijk gewoon laten staan he..

alle,laten we nu maar hopen dat als je deze onkosten nog aan de wagen hebt gedaan,
je een hele tijd zonder zorgen kan rijden met de 02..;)
 
Bovenaan Onderaan