De nieuwe ŠKODA Octavia G-TEC debuteert in Genève

030

Forumguru
De nieuwe ŠKODA Octavia wordt voor het eerst in de modelhistorie verkrijgbaar op CNG (Compressed Natural Gas). De ŠKODA Octavia G-TEC beleeft zijn wereldprimeur begin maart op de Autosalon van Genève en is dan het tweede aardgasmodel van het merk naast de ŠKODA Citigo. De milieuvriendelijke motor komt beschikbaar voor de Octavia Hatchback en de Octavia Combi.


Het G-TEC pakket
De nieuwe ŠKODA Octavia G-TEC wordt aangedreven door een 1.4 TSI turbomotor met een vermogen van 81 kW (110 pk). De bivalente motor is ontworpen voor CNG en benzine. Het G-TEC pakket omvat een aantal technische features, zoals een Start-Stop Systeem en regeneratief remmen. De moderne aandrijving voldoet aan de Euro 6 emissienorm, geldig vanaf september.


Totale actieradius van 1.330 kilometer
De nieuwe Octavia G-TEC kan indrukwekkende afstanden maken tussen tankbeurten in. Op aardgas alleen kan de auto zonder tanken een afstand afleggen tot 410 km. Op aardgas bedraagt het verbruik 5.4 m3 per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van slechts 97 g/km. Op benzine zijn afstanden mogelijk tot 920 km. Dit maakt dat de Octavia G-TEC in totaal 1.330 kilometer kan rijden na een tankbeurt. Rond de zomer maakt de auto zijn opwachting in de dealershowroom.


Met de lancering van de nieuwe ŠKODA Octavia G-TEC zet ŠKODA weer een grote stap op het gebied van zuinige en milieuvriendelijke auto’s. Het merk produceert met deze aanvulling al 97 modellen met een uitstoot onder de 120 gram CO2/km, waarvan 17 modellen met emissiewaarden minder dan 100 gram CO2/km.



SKODA_Octavia_CNG_Nieuws.ashx
 

030

Forumguru
Als de auto vergelijkbaar is met de A3 gtron van Audi dan zijn alle opties beschikbaar tegen een tariefje voor de zakelijke bestuurder.

-edit-
Never mind, volgens mij is start het 14 procentstarief pas bij 89 gram. De skoda stoot 97 gram uit. Ik vond het al vreemd dat er niets over percentages werd geroepen in het persbericht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me voornamelijk interessant voor fleetowners die een groene uitstraling nastreven én beschikken over een aardgastankfaciliteit (eigen, óf in de buurt). De gewone zakelijke rijder heeft er m.i. weinig aan, de privérijder al helemaal niets...

Trouwens, die 1330km tussen tankbeurten slaat natuurlijk nergens op - zoek maar eens een tankstation waar je zowel benzine als (aard)gas in één keer kunt tanken zonder je auto te verplaatsen.
Voorlopig veel te veel gedoe...
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye het valt wel mee hoor met die aardgas locaties: http://www.groengasmobiel.nl/tanken/tanklocaties-in-nederland/

Ik zie het alleen niet zo zitten, even de vertaalslag makend naar ons leasereglement, daarin staat dat als je gas rijdt, je een bepaalde minimum verhouding tussen gas en benzine dient te tanken (zeg even 75% voor het gemak). In mijn geval sta ik dan 2 a 3x per week aan de pomp en juist dat gaat het niet worden voor mij.

Ach ja, leuk voor de boom knuffelaars onder ons..
 

Canon-Eye

Forumguru
Betekent dat dan niet dat je bij het tankstation nog even van de ene naar de andere pomp moet steken? En kan dat überhaupt zonder tussentijds af te rekenen om niet voor een zonder-betalen-wegrijder te worden aangezien?

Want dát bedoelde ik dus met "in één keer tanken zonder je auto te verplaatsen"...
 

Bakkertje

Forumguru
Dat had ik wel begrepen :-)
Punt is dat als je voordelig kunt tanken je waarschijnlijk alleen van 410 km actieradius gebruik zult maken (net als bij LPG).

Hoe dan ook en los van het tanken, ik ga in ieder geval niet op gas rijden,,
 

Noord26

Forumguru
Inmiddels heeft de regering ook kaas gegeten van de accijns op LPG helaas. Begint steeds minder interessant te worden.
 

Noord26

Forumguru
Koken doe je op inductie en de systemen van je vloeibare brandstof doen er alles aan om het zo fijn mogelijk (als een gas) in de cilinders te krijgen.. Bovendien heeft LPG een beter octaangetal als een premium vloeibare brandstof die je hier kan tanken.

;)
 

CDK

Forumguru
we gaan weer eens lekker off topic ;) Herman is meer van de show naar mijn bescheiden mening.... maar ik ben nogal een liefhebber van lekker (uit)eten en heb dan wel eens een praatje over dat soort zaken, dan komt er toch vaak wel een opmerking in de trand van "een echte kok kookt op gas"
 

Skoody Boo

Actief lid
Gek dat dit ding niet 14% bijtelling heeft. Het kan op groengas rijden, en dat is 100% CO2-neutraal. Van alle aandrijvingen onafhankelijk van fossiele brandstof lijkt het me ook verreweg de beste. Beter dan accupakketten die je moet meezeulen, en voor een groot deel geladen worden met stroom van de kern/kolen/olie/gascentrales.
 

Tallguy

Forumguru
Offtopic
[rant]Dat komt door onze roverheid die geen cent mis wil lopen voor hun onnodige verspillende uitgaven [/rant]

Juist energiezuinige wagens zouden gesubsidieerd moeten worden...en blijven. Dit is een mooie auto die daaronder behoort te vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
LPG.......... de auto waarover het gaat gebruikt CNG,:pardon: dus aardgas onder hoge druk, dat heeft ook ongetwijfeld (net als lpg) een hoger octaangetal, maar een flink lagere calorische waarde, en uit dat laatste komt de energie.:)

Volgens de offerte die vandaag voor mijn neus kreeg van een Seat Leon ST (1.4 TGI 110pk Style Business), dus met 1.4 aardgas motor doet deze volgens opgave op benzine ongeveer 1:20 en op een kilo aardgas (CNG, dat gaat idd per kilo aan de pomp) zou er 1 kilo op 27km verstookt worden. Dus aardig zuiniger als een litertje benzine. En benzine zit op circa 1,70, terwijl CNG op circa 1,10 per kilo zit.

Meerprijs slechts €500,- tov de 1.2TSI; tel daarbij de grotere actieradius op per getankte eenheid en de duidelijk lagere prijs. Prima deal die motor hier!

Skoda koppelt deze (natuurlijk gewilde motor) niet aan de Elegance BNS, maar wel aan de Elegance O3 Combi in NL. Slechte zaak. Plus bij Skoda is het prijsverschil tussen de 1.4TGI en de 1.2TSI maar liefst €1960,- ipv €500,- bij de Seat. WTF?!
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
En dan kom je erachter dat je nog niet zoveel CNG kan tanken.. (althans bij onze vrachtauto's is dat wel zo)

Mocht er nood aan de man zijn rijdt je gewoon op benzine. Verkrijgbaarheid is net zo goed als iemand die BP98 en E85 tankt vanwege tuning. Een beetje planning kan geen kwaad.

;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan