De Nieuwe Phaeton

Hetzer

Forumguru
Op de afgelopen autotentoonstelling van Peking (27 april - 2 mei) introduceerde Volkswagen de nieuwe Phaeton. De 2010-editie van het topmodel van Volkswagen springt in het oog door de nieuwe styling van voor- en achterzijde. Daarbij biedt hij een breed scala aan nieuwe en innovatieve technologieën. Daartoe behoort niet alleen een systeem dat zowel aanduidingen van snelheidslimieten en inhaalverboden boven en naast de weg herkent en die via een display weergeeft, maar ook een navigatiesysteem dat gebruik kan maken van online-diensten van Google. De nieuwe Phaeton is leverbaar met zes-, acht- en twaalfcilinder motoren waarvan de efficiency nogmaals is verbeterd. De Phaeton V6 TDI bijvoorbeeld heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 l/100 km.

De nieuwe Phaeton is er met standaard- en verlengde wielbasis. De eerste versie is 5,06 meter lang en de versie met verlengde wielbasis laat 5,18 meter voor zich noteren. Alle nieuwe modellen vallen op door de gewijzigde grille, die naadloos aansluit bij het huidige Volkswagen design-DNA. In het grote VW-logo zijn de radarsensoren van het de adaptieve cruise control (AAC) geïntegreerd. Alle modellen beschikken voortaan standaard over Bi-Xenon hoofdverlichting met geïntegreerde bocht- en afslagververlichting. De knipperverlichting en de afslagverlichting wordt verzorgd door LED’s. Ook de mistverlichting maakt gebruik van LED-technologie. Hierdoor zijn de mistlampunits zeer compact.
Aan de achterzijde zijn de nieuwe, strak vormgegeven lichtunits het belangrijkste herkenningspunt. Deze maken eveneens gebruik van LED-technologie. De diodes lichten op in de vorm van een M.

Pure luxe en Google-diensten
De nieuwe Phaeton is leverbaar in vier- en in vijfzits uitvoering. De vierzitter is leverbaar met volledig elektrische verstelling van de individuele zitplaatsen achterin. Alle versies beschikken over een volautomatische airconditioning met vier klimaatzones en zeer uitgebreide verstelmogelijkheden van de stoelen. De individualiseringsmogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
De nieuwe Phaeton kan ook worden uitgevoerd met een nieuwe generatie radio-navigatiesystemen (RNS 810). Deze is uitgevoerd met een 8-inch touchscreen en blinkt mede daardoor uit in (intuïtief) bedieningsgemak. Het RNS 810-syteem met 30 Gb harde schijf beschikt over een Google-functie als aanvulling voor de kaartweergave. De data daarvoor worden via een mobiele telefoon en een proxyserver in het systeem geladen. Vervolgens komt de kaartweergave op het touchscreen overeen met die van Google Maps ‘Satellite’ (internet) of ‘Hybrid’ (iPhone). Deze op internet gebaseerde technologie maakt het ook mogelijk om Points Of Interest (POI) zoals bezienswaardigheden, bedrijven, klinieken etc. via Google op te roepen. Het is nog niet precies bekend wanneer deze Google-functie leverbaar wordt; waarschijnlijk eind 2010.

Zinvolle assistentie
De nieuwe Phaeton beschikt over een systeem dat via een camera snelheidsaanduidingen (conventionele borden én matrixborden) naast en boven de weg herkent. De limiet wordt vervolgens via het touchscreen weergegeven inclusief eventuele aanvullende informatie zoals ‘bij regen’ of ‘tussen 06.00-22.00 uur’. Ook signaleert dit systeem aanduidingen van een inhaalverbod. Ook dit wordt op het display weergegeven.
Een ander zinvol assistentiesysteem is AAC met Front Assist. Hierbij monitoren radarsensoren de afstand tot voorliggers. Als de afstand te klein wordt, waarschuwt dit systeem de bestuurder van de Phaeton in twee fasen. Tegelijkertijd gaat het remsysteem dan in de speciale modus waarbij rekening wordt gehouden met een noodstop, waardoor de remweg wordt verkort. Met geactiveerd AAC remt de Phaeton volautomatisch af tot de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger weer is bereikt – indien nodig tot stilstand.
Side Assist waarschuwt de bestuurder van de Phaeton voor aanrijdinggevaar bij inhaalacties. Diverse radarsensoren monitoren of er links of rechts van de auto andere verkeersdeelnemers aanwezig zijn (ook in de dode hoek)

www.volkswagen.nl
 

Bijlagen

  • 100423_phaeton_208.jpg
    100423_phaeton_208.jpg
    6,2 KB · Weergaven: 44

van_der_P

Senior Member
Ziet er stoer uit.
Maar ik vraag mij af of die Phaeton zo geweldig verkoop, er gaan dagen misschien wel maanden voorbij, voor ik er eentje in het wild zie.
Nu zal de Chinesemarkt wel anders zijn dan de onze, en dat men daarom voor de introduktie in China gekozen heeft.
 

sitechris

Donateur
de Pheaton is en blijft een geweldige auto. Grootste nadeel van de auto is zijn erg hoge gewicht (ook in vergelijking met zijn concurrenten en dito verbruik. En dat is met al het groene ecogebeuren natuurlijk wel een nadeel. En natuurlijk kopen veel mensen in die klasse liever een Audi, Benz of BMW.

Tweedehands zijn Pheatons overigens voor mooie prijzen te koop!
 

darkprojectx

Forumguru
als ik een keuze moet maken uit een:

- Pheaton
- A8
- BMW 5 of 7 serie

dan zou ik kwa status (waarvoor je hem koopt, want niemand heeft zo'n grote bak nodig) absoluut voor de A8 gaan.

de pheaton zie je hier in Noord Limburg wel veel rond rijden, en hij is ook wel mooi maarja.. kwa looks is het gewoon net niet dik genoeg.

BMW heeft hard zitten designen maar of het er beter op is geworden, ik denk het niet. De 3 serie is daarin tegen wel erg mooi geworden.
 

LenK

Forumguru
Phaeton is niks mis mee. Hij heeft alleen altijd last gehad van de 2 letters die er voor staan V W. Iemand die zoveel te besteden heeft aan een auto gaat toch echt voor de A8 die ongeveer net zo duur is. Of een BMW 7 die daar iets boven zit.
Zelfs als de Phaeton 10-15k goedkoper was geweest zou het nog steeds geen klasse leider zijn.
 
Bovenaan Onderaan