De O2 combi van Arjen

Arjen

Actief lid
Afgelopen donderdag heb ik mijn Octavia 2 Combi, 2.0 FSI Elegance met Pegasus (sportonderstel) en veel extra's opgehaald bij de dealer.

Helaas heeft het eerste ritje een wat nare bijsmaak gekregen. Tijdens het rijden op een uiterst stil landweggetje (achteraf toch niet zo stil) werd ik gelijk door een overijverige agent met een lasergun bekeurd voor te hard rijden (33 km/u na correctie, ahum). Dat het mijn allereerste bekeuring ooit (!) is mocht niet baten.
Blijkbaar nog niet helemaal gewend aan 150pK onder klep.
En ik had de auto nog geen uur in bezit. Een goed begin...

Maar verder: wat een geweldige auto. Morgen vertrek ik ermee naar Berlijn voor een korte vakantie. Dan kan ik de motor mooi inrijden.

Ook over het sportonderstel ben ik zeer tevreden. Het is niet knetterhard afgeveerd, maar stug genoeg om het kantelen van het koetswerk goed tegen te gaan. Het gevolg is een sterke afname van de verveldende lastwissels bij bochtenwerk. Ook is de besturing een stuk strakker geworden t.o.v. de Octavia waarin ik heb proefgereden.

Ook de ESP werkt uitstekend. De tractiecontrole grijpt pas in als je echt te fors op het gas gaat.
 

Dutch4x4

Senior Member
Gefeliciteerd! (Niet met je prent natuurlijk. /forum/images/graemlins/wink.gif )

Ik kan alleen maar beamen dat het sportonderstel super is. Rechtuit net comfortabel genoeg, in bochten geweldig. Het onderstuur blijft héél lang uit en je kunt zelfs vrij eenvoudig lift-off overstuur oproepen, dat overigens goed beheersbaar is.
 

Hetzer

Forumguru
Ja gefelicteerd met je nieuwe aanwinst..

Ga je er nog foto's van plaatsen in onze Gallery??
 
Inderdaad gefeliciteerd! Ik heb vorige week ook de Octavia Combi 2.0 FSI besteld na kennismaking met de auto op de Rai en een enkele proefrit. Hopelijk wordt de auto snel geleverd...
 

Arjen

Actief lid
Ben gisteren uit Berlijn terug gekomen. De auto rijdt helemaal top. Zowel in de stad als op de snelweg. 160km/u bij 4000 toeren in de 6de versnelling. Dat is voor mij een onbekend verschijnsel.

De stoelen hebben zich beter gehouden dan verwacht. Gewoon goed dus. Ik reed hiervoor een peugeot 106 met fantastische stoelen. In de octavia zijn de stoelen veel harder met minder zijdelingse steun. Na twee lange ritten kan ik zeggen dat je niet vermoeid uit de auto komt. Geen last van de rug of de benen. Natuurlijk helpt de cruisecontrol en de airco daar ook bij.

De motor loopt ongeloofelijk rustig. Stationair hoor je de wagen niet. Ik moet soms op de toerenteller kijken om te weten of de motor nog wel loopt.

Wanneer je plankgas geeft komt er een mooi diep gebrom onder de kap vandaan. Dan hoor je de motor werken, zonder dat het op geen enkel moment schreeuwerig wordt. Pas boven de 3500 toeren komt het vermogen van de motor echt vrij.

Bij een aantal benzinestation's in Duitsland hadden ze geen super98. Ik heb getankt met octaan gehalte 100. Dat leverde geen problemen op.

Gemiddeld over de kleine 1400 kilometer heb ik 1 op 12.0 gereden. Dat houdt niet over voor veel snelweg ritten, maar als je 200 rijdt dan zuipt de FSI motor behoorlijk (welke niet trouwens). Bij die snelheid wordt de auto wel wat zoekeriger. Het sportonderstel is dan wel degelijk een grote meerwaarde.

Het sportonderstel geeft de oneffenheden in de weg (Berlijn is nog steeds een bouwput met erg slechte wegen) stevig, bijna bonkerig, door. Toch wordt het niet oncomfortabel. Voor mij heeft Skoda hier een hele goede afstemming van de vering en demping gemaakt. Maar ik hou, waarschijnlijk vanwege mijn kart-hobby, ook van deze type vering.

In Berlijn zie je enorm veel octavia combi's rijden. Slimme lui die Berlijners.

Ik zal zeer binnenkort een paar foto's maken en die in dit forum plaatsen. Dus dat houden we nog even in het vat.

Toch moet ik binnenkort met de auto terug naar de dealer. Ik kan mijn voorste mistlampen niet aan de praat krijgen. Dit is het enige probleem dat ik toch nog toe heb met deze auto. Alles werkt en niets rammelt. De auto is gewoon top gebouwd.

En nu de auto een beetje is ingereden.....genieten. /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Bovenaan Onderaan