Hetzer
Forumguru
Zoals op de atletiekbaan de honderd meter sprint in minder dan tien seconden lange tijd onhaalbaar leek, zo was zeven minuten de te kloppen tijd op de Nürburgring. Porsche dook eronder, nota bene met een hybride auto. Groen record in de Groene Hel.
Walter Röhrl had er eigenlijk weinig verwachtingen van, kwam gewoon zijn werk doen als Porsche-testrijder. De stoïcijnse rallylegende die op z’n 66e nog láng niet aan z’n pensioen toe is, meldde zich op woensdag 4 september jongstleden op de Nürburgring voor een testsessie met de productieversie van de 918 Spyder. De ontwikkelingsafdeling had twee bijna productierijpe 918’s klaarstaan, met als enige concessies het ook voor kopers beschikbare ‘Weissach-pakket’ (dat een gewichtsverlaging van 35 kilo oplevert) en speciaal ontwikkelde Pilot Sport Cup 2-banden van Michelin.
Uit de sessie moest blijken wat de 918 in straatklare trim zou presteren op de 20,6 kilometer lange Nordschleife. Toevallig had Röhrl in 2012 al eens met een prototype van de 918 op de Nürburgring gereden en er toen zijn beste tijd ooit mee neergezet: 7 minuten en 14 seconden. Slechts drie seconden boven het op dat moment al drie jaar staande record van Florian Gruber met een Gumpert Apollo Sport. Zeven minuut elf was dus ‘the time to beat’.
“Best aardig”
Leeftijd gaat voor, dus van de drie beschikbare testrijders mocht Röhrl als eerste de baan op. Uiteraard een vliegende start; een aanloopje vanuit de preparatietent, invoegen op het circuit, twee kilometer gang maken naar het officiële meetpunt waar de stopwatch ging lopen en even daarvóór het gas er vol op. Een klusje dat aan Walter Röhrl wel is toevertrouwd. Hij rondde de Ring zonder dat hij ergens in de problemen kwam, maakte hier en daar dankbaar gebruik van de vierwielaandrijving als de meesturende achterwielen en stoof het tijdmeetpunt in volle vaart voorbij. Meteen daarna gas los, in de remmen en terug naar de pits. Röhrl parkeerde de 918 en bleef even zitten.
Frank Walliser, projectleider van de 918 Spyder, liep op de auto toe en opende nieuwsgierig het portier: “Hoe vond je het gaan?” Röhrl trok zijn handschoenen uit, maakte zijn helm los en haalde zijn schouders op. “Ach, het ging best aardig. Maar ik denk dat het zonder die elektromotoren en dat batterijpakket allemaal nog wel een beetje harder kan. Het is toch allemaal maar extra gewicht.” Walliser keek zijn oudste testrijder nadenkend aan en wees hem vervolgens op het scherm van de digitale tijdmeting. “Allemaal prima, Walter. Maar je hebt wel zeven minuut één gereden…”
Op dat moment was het Nordschleife-record dus al met tien seconden verbeterd.
In de uren erna snoepten Porsche-testrijder Timo Kluck en fabriekscoureur Marc Lieb telkens nog enkele seconden van de aanvankelijke Bestzeit af, terwijl Röhrl nog een paar keer de Groene Hel in dook en eveneens kans zag onder de zeven minuten te blijven. Aan het einde van de ochtendlijke testsessie werd Lieb – met zijn 33 jaar precies half zo jong als Walter Röhrl – geklokt op 6 minuut 57. Een verbetering van het Ring-record met maar liefst veertien seconden.
Prius-folder
Los van die indrukwekkende prestatie – tot nu toe gingen verbeteringen van het Nordschleife-record telkens maar met slechts enkele seconden – mag worden geconstateerd dat hybrides hun imago van ‘groen en schoon, maar hopeloos saai’ in letterlijk hoog tempo aan het afschudden zijn. Waar bepaalde autoliefhebbers die de slaap écht niet kunnen vatten als uiterste redmiddel een Prius-folder openslaan, zijn de cijfers van Porsches hyperhybride goed voor een doorwaakte nacht. Een nul-naar-honderdsprint van 2,8 seconden (200 km/h in 7,9) en een topsnelheid van ruim 340 km/h zijn in elk geval volstrekt onbekende waarden in hybrideland.
Zelfs in groene kringen werd enthousiast gereageerd op de prestaties van de 918 Spyder. De organisatie ‘Friends of the Earth’ wees erop dat de Porsche naast zijn recordtijden op de Nürburgring lagere verbruikscijfers laat zien dan een Fiat Panda. Gemeten volgens de New European Driving Cycle-norm haalt de 918 Spyder 1 op 33, wat dan weer overeenkomt met een uitstoot van 79 gram CO2 per kilometer. Ook met de nieuwe regels die op 1 januari ingaan, is er dus 14 procent bijtelling voor de Spyder-rijder.
De Porsche 918 dankt die mooie waarden niet alleen aan een uitzonderlijk laag gewicht (waarover straks), maar zeker ook aan technologie die in de Formule 1 uitgebreid is getest en nu langzamerhand beschikbaar komt voor productieauto’s. Het systeem heet kortweg KERS (voor Kinetec Energy Recovery System) en maakt gebruik van energie die vrijkomt bij het remmen. Deze wordt direct teruggevoerd en hergebruikt, wat met name het brandstofverbruik ten goede komt. Audi en BMW (en Toyota, op zijn Le Mans-racers) werken er ook al mee.
Gewichtsbesparing
De Porsche 918 Spyder heeft drie motoren. De belangrijkste is een centraal geplaatste 4,6 liter benzine-V8, die 608 pk op de been brengt en via een zeventraps Porsche Doppelkupplung automaat de achterwielen aandrijft. De achtcilinder werkt nauw samen met twee grote elektromotoren, die samen goed zijn voor 279 pk. Het totaalvermogen is daarmee 887 pk. Bij andere hybrides mag je die waarden niet zomaar bij elkaar optellen, omdat benzine- en elektromotor nooit samen kunnen pieken. Ze werken elkaar zelfs een beetje tegen bij het overbrengen van de kracht. Porsche heeft dat opgelost door de elektromotor rechtstreeks aan de eindoverbrenging zijn vermogen te laten leveren. Dat levert geen verlies op en bovendien kan de Spyder desgewenst volledig elektrisch rijden. Eén elektromotor is gekoppeld aan de vooras, de andere aan de achteras. Op die manier heeft de 918 vierwielaandrijving, terwijl er tegelijkertijd een uiterst gunstige gewichtsverdeling is bereikt van 43 procent vóór en 57 procent achter.
Elke coureur kan u vertellen dat gewicht de grootste vijand is van snelheid en dus is er alles aan gedaan de 918 Spyder zo licht mogelijk te houden. In de motor is het nodige titanium verwerkt en de machine hangt in een frame dat vrijwel volledig uit CFRP (met koolstofvezel versterkte kunststof) bestaat. De Spyder weegt daardoor zo’n 1.640 kilo (ruim 160 kilo minder dan bijvoorbeeld dan een Aston Martin Vanquish), maar wie het bovengenoemde Weissach-pakket bestelt, snoept daar nog 35 kilo vanaf. Dat wordt vooral bereikt door magnesium wielen, carbonfiber spoilers, dakpartij en spiegels en een verminderde toepassing van geluidsisolatie. Maar zelfs zonder dat pakket heeft de 918 een kilogram/pk-verhouding om van te dromen: 1 op 1,84. Experts verwachten dan ook dat het Porsche-record niet snel zal sneuvelen. Hooguit zal Porsche zélf nog eens een poging wagen. Recordrijder Marc Lieb ziet zelf wel mogelijkheden.
Wie het filmpje bekijkt van Lieb’s geslaagde recordrit (YouTube: ‘918 Spyder Nürburgring’) ziet dat het er allemaal erg gemakkelijk aan toe gaat. Nou is dat de schijn die bedriegt, zoals wel vaker bij topsporters. Hoe minder moeite het lijkt te kosten, hoe beter ze hun vak verstaan. Dat Lieb zo gemakkelijk acteert op de Nürburgring zegt dus zeker iets over zijn racetalent, maar hij geeft zelf een deel van de credits aan de 918 Spyder: “Er zit nog meer in. Op slicks kan hij sowieso nog wel een paar seconden harder, al is hij dan niet meer standaard. Maar ik zeg erbij dat ik nog niet echt op kwalificatiesnelheid heb gereden, hij moest wel heel blijven. In deze fase van de ontwikkeling is een crash met een prototype catastrofaal.”
Le Mans
Maar als het Nürburgring-record van de 918 Spyder iéts duidelijk maakt, dan is het wel dan Porsche op z’n zachtst gezegd het bouwen van een hyperhybride aardig onder de knie heeft. En dat kan, zes maanden voordat het merk terugkeert in de hoogste klasse van de 24 Uren van Le Mans, beslist geen kwaad. Audi en Toyota weten zich in het weekeinde van 14 en 15 juni volgend jaar in elk geval verzekerd van een opmerkelijk goed geprepareerde tegenstander.
Porsche 918 Spyder
Motor4,6 liter V8 benzine-middenmotor
Vermogen608 pk/447 kW bij 8.600 tpm
Koppel800 Nm tussen 800 en 5.000 tpm.
Twee elektromotorensamen 279 pk/205 kW
Systeemvermogen887 pk/657 kW
Transmissie Zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling (PDK)
L x b x h in cm464 x 194 x 117
Gewicht in kg1.640
Pk/gewichtsverhouding in kg1:1,84
0-100 in sec2,8
Top in km/h343
Verbr. gem, in l/100km3,3
CO2-emissie in g/km79
Prijs in euro
bron : Carros, Porsche.nl780.450