De test Fabia 1.9TDI van PON --> is daar iets aan veranderd?

Wallie

Lid
Inmiddels rij ik ruim 50.000km tevreden rond in mijn Fabia II 1.9 TDI Sport. Hiervoor had ik een proefrit gemaakt in een Fabia 1.9TDI bij PON in Leusden (zelfde Fabia als door de autoweek is getest). Toch heb ik een paar verschillen gemerkt tussen mijn Fabia en de pon Fabia:
1. Pon Fabia was stiller
2. Stoel kon verder naar beneden en achteren (ik moest de stoel zelfs 1 standje naar voren doen om goed te zitten, bij mijn eigen Fabia zit ik op de achterste stand precies goed, ben 1m90).
3. Reed beduidend beter bij oneffen wegdek: de PON fabia ligt strakker op de weg, is minder gevoelig voor bijv een aflopend wegdek of spoorvorming (dit viel me expleciet op tijdens de proefrit). Mijn huidige Fabia II is wel iets beter als de Fabia I die ik ook heb gehad, maar lang niet zo goed als die van PON.

Mogelijke verklaringen:
1. Ze hebben er extra dempings materiaal ingestopt tegen motor/banden/windgeruis.
2. Er is een langere slede gemonteerd, schijnt vrij simpel te kunnen heb ik me laten vertellen.
3. Ja, en hoe dat voor elkaar is gekomen weet ik niet, dan zou je moeten gaan kijken wat ze met het camber, sporing, merk banden etc hebben gedaan, maar naar mijn idee is er aan gemodificeerd.

Ik vraag me af in hoeverre, PON hun testauto's modificeert om er beter mee voor de dag te komen (hebben ze best wel wat belang bij). Iemand anders dit ooit opgevallen?

Verschil: mijn Fabia staat op 16" 205, die van PON op 15" 195.
 

Neptukker

Forumguru
Inmiddels rij ik ruim 50.000km tevreden rond in mijn Fabia II 1.9 TDI Sport. Hiervoor had ik een proefrit gemaakt in een Fabia 1.9TDI bij PON in Leusden (zelfde Fabia als door de autoweek is getest). Toch heb ik een paar verschillen gemerkt tussen mijn Fabia en de pon Fabia:
1. Pon Fabia was stiller
2. Stoel kon verder naar beneden en achteren (ik moest de stoel zelfs 1 standje naar voren doen om goed te zitten, bij mijn eigen Fabia zit ik op de achterste stand precies goed, ben 1m90).
3. Reed beduidend beter bij oneffen wegdek: de PON fabia ligt strakker op de weg, is minder gevoelig voor bijv een aflopend wegdek of spoorvorming (dit viel me expleciet op tijdens de proefrit). Mijn huidige Fabia II is wel iets beter als de Fabia I die ik ook heb gehad, maar lang niet zo goed als die van PON.

Mogelijke verklaringen:
1. Ze hebben er extra dempings materiaal ingestopt tegen motor/banden/windgeruis.
2. Er is een langere slede gemonteerd, schijnt vrij simpel te kunnen heb ik me laten vertellen.
3. Ja, en hoe dat voor elkaar is gekomen weet ik niet, dan zou je moeten gaan kijken wat ze met het camber, sporing, merk banden etc hebben gedaan, maar naar mijn idee is er aan gemodificeerd.

Ik vraag me af in hoeverre, PON hun testauto's modificeert om er beter mee voor de dag te komen (hebben ze best wel wat belang bij). Iemand anders dit ooit opgevallen?

Verschil: mijn Fabia staat op 16" 205, die van PON op 15" 195.
De bandjes maken het verschil qua geluid en weggedrag lijkt mij zo. Het maakt echt meer verschil dan je denkt. Het verschil in formaat had ik op mijn eigen auto tussen winter en zomerbanden (Seat Toledo II). Dit was echt een wereld van verschil. Bij de zomerbanden kon je precies voelen wanneer je op de rand (bij tegenliggers) van een boeren weggetje reed. Bij smallere hogere banden voel je dat veel minder. Ook de geluisproductie was verschillend.
 
Heeft een Sport niet een verlaagd onderstel?

En heeft een Sport niet 'Sport'-pedalen? Misschien zijn die wat langer, waardoor je stoel 1 stand verder naar achteren moet?

Met breder banden heb je volgens mij ook meer last van spoorvorming, maar dat weet ik niet zeker..

Platte banden zijn, naarmate ze platter worden, wel minder comfortabel en gehoriger. Maar of het verschil tussen 15 en 16 inch al zo'n groot geluidsverschil oplevert als jij hebt ervaren?? Volgens Neptukker is dit kennelijk goed mogelijk, ik heb daar zelf eigenlijk geen ervaring mee (ik rij zelf altijd op de standaard velgen ;).
 

Wallie

Lid
Heeft een Sport niet een verlaagd onderstel?

En heeft een Sport niet 'Sport'-pedalen? Misschien zijn die wat langer, waardoor je stoel 1 stand verder naar achteren moet?

Met breder banden heb je volgens mij ook meer last van spoorvorming, maar dat weet ik niet zeker..

Platte banden zijn, naarmate ze platter worden, wel minder comfortabel en gehoriger. Maar of het verschil tussen 15 en 16 inch al zo'n groot geluidsverschil oplevert als jij hebt ervaren?? Volgens Neptukker is dit kennelijk goed mogelijk, ik heb daar zelf eigenlijk geen ervaring mee (ik rij zelf altijd op de standaard velgen ;).
Nee, sport heeft geen sport onderstel en ook geen sportpedalen (niet te verwarren met de sportLINE), en ik zowel die van Pon als van mij zijn een sport uitvoering (hetzelfde dus).
Dat bredere en plattere banden gevoeliger zijn voor spoorvorming en geluid geven weet ik, maar ik vond het verschil wel opvallend groot.
Wat geluid betreft: ook was er minder windgeruis aanwezig, iets waar veel Fabia II eigenaren over klagen, maar waar je bijv in de review van de autoweek van die 1.9TDI, helemaal niks over leest.
 

Hetzer

Forumguru
Apart wel dat mijn standaard 16" Atria velgen geleverd zijn met 195 banden ipv 205.
Maar met die banden heb ik geen last van spoorvorming, nu is mijn auto wel voorzien van Eibach veren en ligt hij daardoor als een snaar op de weg.
 

Atria

Actief lid
de banden op de atria velgen moeten 205/45/16 zijn bij een velgbreedte van 6.5j. Welke hoogte hebben jouw 195 banden dan?
 

Bijlagen

  • Atria.jpg
    Atria.jpg
    8,1 KB · Weergaven: 8

Hetzer

Forumguru
de banden op de atria velgen moeten 205/45/16 zijn bij een velgbreedte van 6.5j. Welke hoogte hebben jouw 195 banden dan?

nope, zijn echt 195/45 R16 ContiSportContact-3 deze zaten standaard bij mij op de Atria velgen, de Atria worden nu gebruikt voor de winterbanden, inmiddels liggen bovengenomede banden op 16 inch ABT-Z velgen, deze zijn zelfs 7-j. ook daar kunnen nog gemakkelijk deze banden om heen.

205 is trouwens de maximale breedte toegestaan op een 6,5 velg, de breedte en de hoogte (eventueel merk????) van de band kunnen natuurlijk wel degelijk een verband met eventuele spoorvorming
 

Bijlagen

  • DSC00544.jpg
    DSC00544.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 12
  • DSC00793.jpg
    DSC00793.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 12

EdK

Forumguru
Apart wel dat mijn standaard 16" Atria velgen geleverd zijn met 195 banden ipv 205.
Maar met die banden heb ik geen last van spoorvorming, nu is mijn auto wel voorzien van Eibach veren en ligt hij daardoor als een snaar op de weg.

Ja want mijn RR met atria velgen hebben ook 205 banden erop zitten en heb minimaal last van spoorvorming !
 

joergarms

Senior Member
Het lijkt me sowieso ongeloofwaardig dat een importeur/ verkopende partij, hun artikel beter maakt om er zo meer te verkopen. Dat gaat richting oplichterij en ik denk niet dat ze dat graag op hun bordje krijgen. Maar onderstaande dingen zullen veel verklaren in de grote verschillen.
 

Abo

Lid
Een tijdje geleden had ik een proefrit gemaakt met een Fabia 2 die ook voorzien was van "16" LM velgen met 205/45 banden. Ik had op de A2 en de
A10 gereden en ik ondervond geen last van spoorvorming. Ook het bandenrumoer viel mij erg mee. Verder viel mij op dat deze Fabia niet zo veel last had van windgeruis. Zeker niet meer dan mijn Roomster. Op mijn toekomstige Fabia 2 combi komen dus ook "16" velgen met 205/45 banden.
 
Bovenaan Onderaan