Deel antenne overbodig?

Ha mensen, omdat ik mijn Yeti door de wasstraat wilde halen heb ik het "staafje" even van de antenne geschroefd. De radio en navigatie blijven zonder dat onderdeel perfect werken. Zou het eraf kunnen blijven(ook handiger qua garagedeur of evt. diefstal ervan) of heb ik dan slechte telefoonontvangst? Iemand al geprobeerd?

Canon-Eye

Forumguru
Het staafje is vermoedelijk wel belangrijk in gebieden waar het bereik van de zenders (radio en/of gsm) wat minder is. In de Randstad zul je er niet gauw last van hebben, maar kom je in wat minder drukke gebieden dan zou het ontbreken van het staafje nog wel eens een boel gekraak kunnen veroorzaken.

Wilko

Senior Member
Ik kan me alleen maar bij Canon-Eye aansluiten: Ik heb al herhaaldelijk problemen met de antenne in vorige auto's (O1's) gehad als er door corrosie geen goed contact tussen de voet en de antenne was. Dat merk je vooral op die plaatsen waar de zendmasten verder uit elkaar lijken te staan, of waar bijvoorbeeld bergen e.d. het signaal minder goed door laten komen. Dan heb je met spriet nog wel ontvangst maar zonder zeker niet.

Chatslet

Forumguru
Je kunt er wel makkelijk een korter staafje op draaien. Ik heb er een 5cm bee sting antenne op gezet, werkt perfekt, hoeft er ook niet af in de wasstraat.

TurboBooster

Forumguru
De Yeti bezit ook nog een 2e antenne in de achterklep.
Dit is het bovenste draadje in het glas van de achterklep.
Veel meer type skoda's hebben deze voorziening.
Als ik het goed begrepen heb is dat mede voor de goede werking van de navigatie.

EdK

Forumguru
De Yeti bezit ook nog een 2e antenne in de achterklep.

mmm bij mij zit hij in het rechter achterraampje van de kofferbakruimte in glas verwerkt
Als goed is is de Swing er ook zo opgemaakt dat hij het sterkste signaal oppakt van de twee antennes

MacManiac78

Forumguru
Als die antenne ook gebruikt wordt voor je GSM, dan zeker laten zitten. Je GSM heeft een bepaalde antenne lengte nodig. Als je die antenne weglaat, of verkleind, komt er geen hele golf tot stand wat kan resulteren in een terugslag van signaal. Hierdoor kan je carkit kapot gaan. Als het slechts voor de radio is, dan kan je hem op zich weglaten.... je radio wisselt zelf tussen 2 antenne's en pakt het sterkste signaal.

Bovenaan Onderaan