Defa Warmup

ESC

Lid
Hoi forummers,
van de week kreeg ik een folder van de dealer in de bus met daarin een aantal winteraanbiedingen. De standkachel vond ik wel een hele mooie, maar ook erg prijzige oplossing voor het ruiten krabben.

Ik ben even op het internet op zoek gegaan naar alternatieven, en kwam op de volgende site uit.

http://www.waeco.com/nl/1276_1285.php

Heeft er iemand ervaring met deze producten van Defa ? In het kort komt het erop neer dat je een verwarmingselement in je interieur laat installeren, en dat je 's avonds of 's ochtends met een 220v kabel vanuit huis je interieur (en indien gewenst, ook je motor) laat opwarmen. Op papier ziet het er wel goed uit, maar of het in de praktijk ook goed zal werken ?

Indien iemand er ervaring mee heeft, dan hou ik me graag aanbevolen voor de op/aanmerkingen op dit product.

Jpoers

Lid
Dit soort systemen worden bijna altijd gebruikt voor brandweerauto's en ambulance's aangzien die meestal onder vollast dienen te vertrekken. Niet echt raadzaam om dat constant met een koude motor te doen.

Het enige echt voordeel voor particulier gebruik lijkt mij alleen dat je auto voorverwarmd is zodat je lekker warm instapt. En dat je in de winter niet hoeft te krabben. Maar een goed sluitende winterfolie of een dooispray doet wonderen vind ik.

Persoonlijk vind ik dus dat het bedrag nogal hoog is voor de echte voordelen die het systeem biedt voor de particuliere markt

Als het je alleen om het ruitenkrabben gaat kan je natuulijk ook een badkamer kacheltje halen bij een bouwmarkt. Dan is je motor natuurlijk wel gewoon koud, dus dat voordeel heb je niet.

ESC

Lid
Badkamer kachel bij de bouwmarkt. Ook een goed idee. Maar het mooie van dit systeem is dat ie mooi weggewerkt kan worden en er in de grille een aansluitplug komt te zitten. En stukken goedkoper dan een standkachel. Maar die werkt weer overal . . .

Iemand die ervaring heeft met de bouwmarkt methode ? Gewoon een verlengsnoer naar buiten en een timer erop ?

Blacky

Forumguru
Het werkt prima als je in een koud land woont en elke dag vroeg de deur uit moet.Een vriend van mij woont in Oosterijk en heeft er een. Een badkamer kacheltje zal ik maar uit mijn hoofd zetten,als je geen nieuwe auto wil,al een keer gehoord dat de auto namelijk in brand is gevlogen

ESC

Lid
OK, badkamerkachel is een no-go. Toch maar op zoek naar wat meer ervaringen met de Defa. Voor die 100 euro is het een stuk interessanter dan een standkachel. Ik moet er 's ochtends om 6:00 uit en heb dan geen zin om te krabben en in een koude auto te stappen.

Rallye

Forumguru
Kijk nog even goed naar wat je er van wilt. Bij een Octavia II wordt niet het koel-"water" (mocht dat voor jou van belang zijn), maar slechts de olie en eventueel het interieur verwarmd. Zie http://www.defa.com/doc/800/2867.pdf, http://www.defa.com/doc/800/2873.pdf en http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?merke=SKODA&modell=OCTAVIA&type=2&lang=3&ndid=

Voor het interieur krijg je een aparte heater (zie de site, een soort ventilator; de verwarming werkt dus niet via het originele verwarmingssyteem van de auto, zoals bij een standkachel.

ESC

Lid
Rallye, daar is de prijs dan ook naar. Maar bedankt voor de info. Ik zal ze even doorlezen en van het weekend eens bekijken wat ik nu ga doen.

Rallye

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ESC</font><hr />

Ik zal ze even doorlezen en van het weekend eens bekijken wat ik nu ga doen.

[/ QUOTE ]

Ik hoor graag je ervaringen. Nooit meer krabben ... fantastisch.

Ik heb hier vorig jaar uitvoerig naar gekeken. Wat me niet bevalt is dat je een vriesplug in je motor moet doorboren om een gloeiplug te installeren. Hierdoor wordt het koelwater op één punt zeer sterk verwarmd. Op denj duur zal het koelwater in zijn totaliteit wel warmer worden, maar een steenkoude motor bij strenge vorst op één punt verwarmen en het klooien met vriespluggen heeft mij ervan weerhouden om dit systeem te kopen. Dan is een origineel systeem (webasto) welliswaar vele malen duurder, maar ook vele malen beter in mijn optiek.
Wat mij opvalt is dat mijn octavia heel snel na de start warmte in het interieur blaast. Dat zit wel goed. Bij mijn vorige auto's (laguna 1,9 dci en 2x toledo 110 pk TDi duurde het zeker een kilometer of 3 voordat er iets van warmte was te bespeuren.... Ik heb toen bij de bouwmarkt een keramisch kacheltje gekocht om het interieur op koude dagen voor te verwarmen. Werkt prima en met een tientje of 2,3 ben je helemaal klaar !

Rallye

Forumguru
Ik vraag mij af of het op één punt verwarmen van het koelwater inderdaad zo slecht als Diesel denkt; dan zouden ze er niet zoeveel van verkopen. Bij de Octavia is dit echter geen punt, omdat de Defa alleen de olie verwarmt.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Blacky</font><hr />

Het werkt prima als je in een koud land woont en elke dag vroeg de deur uit moet.Een vriend van mij woont in Oosterijk en heeft er een. Een badkamer kacheltje zal ik maar uit mijn hoofd zetten,als je geen nieuwe auto wil,al een keer gehoord dat de auto namelijk in brand is gevlogen

[/ QUOTE ]

Inderdaad dat dacht ik ook toen ik over het badkamerkacheltje las. Dat is vragen om problemen.

Maar waarom niet even zo'n alu schermpje over de voorruit? De zijruitjes zijn zo ijsvrij. Voor die paar nachten met nachvorst in NL...

Bovenaan Onderaan