Defecte achterruitenwisser en sproeiers

Van mijn Skoda Octavia Combi uit 2006 zijn de achterruitenwisser en de voor en achterruitensproeiers gelijktijdig uitgevallen, de zekeringen zijn heel en met contact aan staat er geen stroom op deze zekeringen.
Wie kan mij helpen om de oorzaak te vinden. Dank

Bovenstaande problemen zijn opgelost, bleek een niet alledaags probleem te zijn nl. een aansturing relais tussen contactslot en accu.
De VAG techniek jongens hebben even moeten zoeken maar alles werkt weer als vanouds, hulde !!!
Probeer nu de 10 jaar vol te maken die ik mij voor ogen had.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Sproeier voor en achter is hetzelfde pompje, dus dat is niet vreemd dat beiden uitgevallen zijn. Hoor je het pompje wel, of ook niet? Eerst even uitzoeken of het een zekering/spanningsprobleem is, of dat bijvoorbeeld de contacten van de bedieningshendel het probleem zijn.

Beste EdK en cordoba, bedankt voor het meedenken. Zekeringen heb ik als eerste gecontroleerd, ook andere erin gezet, sproeier pomp hoor je ook niet.
Er staat gewoon geen stroom op de twee verschillende zekeringen (sproeier en achterruitenwisser), ook niet als het contact aan staat.
Wat Cordoba oppert is de bedieningshendel, hier dacht ik ook als eerste aan maar het lijkt mij dat er dan stroom op de zekeringen moet staan, zeker met contact aan.
Er zitten ook twee relais voor sproeier en achterruitenwisser op maar weet deze niet te vinden, links onder bij stuurkolom misschien?, maar welke twee?
Het beste zou ik geholpen zijn met iemand die zegt, oh, zelfde probleem gehad, hendel vervangen en klaar! weet ook wel dat ieder probleem anders is maar probeer het toch dit op dit forum.
Gelukkig rij ik nog zonder dat het werkt maar het het irriteert me wel, bedankt.

Zwapp

Forumguru
Weet niet of je probleem inmiddels is opgelost maar er schoot mij wat te binnen.
Als de achterklep niet gesloten is, of niet goed contact maakt, word de ruitensproeier en wisser uitgeschakeld.
Ik durf alleen niet te zeggen of dat ook voor de voorkant geld, misschien dat je hier eens naar kunt kijken...

Zwapp, Bedankt voor de reactie. Probleem is nog steeds niet opgelost, zal naar contact achterklep kijken, je hoort het wel als dit de oorzaak is.
Het gekke is er staat op zekeringen géén stroom, nooit is er een zekering doorgebrand, ook niet de hoofdzekeringen.
Ik zoek nu naar naar relais J 59 (volgens stroomloop schema van Joske) die de voeding aan zekeringen moet geven.
Wie het weet mag het zeggen ???

Bovenstaande problemen zijn opgelost, bleek een niet alledaags probleem te zijn nl. een aansturing relais tussen contactslot en accu.
De VAG techniek jongens hebben even moeten zoeken maar alles werkt weer als vanouds, hulde !!!
Probeer nu de 10 jaar vol te maken die ik mij voor ogen had.

Cordoba

Forumguru
Als ze bij Vagtechniek hebben moeten zoeken, dan is het écht niet alledaags. Mooi dat het is opgelost, als ik het goed begrijp, zat het probleem in het X-contact/X-relais?

Bovenaan Onderaan