Defecte ECU Octavia 2

Ik rij een Skoda Octavia 2 1.6 FSI 85kw uit 2005 (ca. 120.000 km op de teller), een paar dagen geleden viel tijdens het rijden bij ca. 50km/h het vermogen weg en ging het EPC lampje branden. Ik heb vervolgens de motor uitgezet en vervolgens weer gestart, had weer vol vermogen, maar het EPC lampje bleef branden.

Uiteindelijk naar huis gereden, motor uit, en een uurtje later weer gestart, toen was het EPC lampje uit. Toch maar even langs de Skoda dealer gegaan, bij het uitlezen zei men dat de Engine Controle Unit (ECU) defect is en dient te worden vervangen. Kosten voor een nieuwe ECU: ca. € 1900. Reparatie van de huidige, indien mogelijk ca. € 500,00. De foutcode is 17796 P1388. Een paar maanden geleden is er een nieuwe EGR klep geplaatst.

Tijdens het rijden branden er nu geen waarschuwinglampjes, alles lijkt normaal te zijn, m.u.v. de eerder genoemde foutmelding bij het uitlezen.

Kan ik nu gewoon doorrijden?
Is er een goedkopere alternatief voor bijv. een tweede hands ECU of een andere manier om deze ECU te fixen?

Ik heb namelijk het gevoel dat er (te) makkelijk wordt gekozen om maar een nieuwe ECU te plaatsen, terwijl er misschien een ander probleem is dat dit veroorzaakt. Omdat ik bijv. al een nieuwe EGR klep heb gekregen even terug. Heeft er iemand soortgelijke ECU problemen meegemaakt?

Bedankt voor jullie hulp :)
 

The bone collector

Senior Member
Als de ECU echt defect is (dat kan natuurlijk, ook al hoor je dat heel weinig), zou je die kunnen vervangen door een tweedehandsexemplaar. Het vinden van een dergelijk exemplaar zal wel niet zo gemakkelijk zijn, denk ik.
 
Als de ECU echt defect is (dat kan natuurlijk, ook al hoor je dat heel weinig), zou je die kunnen vervangen door een tweedehandsexemplaar. Het vinden van een dergelijk exemplaar zal wel niet zo gemakkelijk zijn, denk ik.

Thanks voor je reactie. Ik vind het zo vaag dat ik nu geen brandende waarschuwings lampjes heb, maar wel die foutcode die is uitgelezen. Dat er iets mis is, is duidelijk, maar is zo iets vitaal genoeg om de auto niet te gebruiken voordat de ECU vervangen/gerepareerd is? Of kan ik gewoon nog doorrijden?

Ik denk ook dat het moeilijk is om aan een tweedehands ECU te komen :(, het moet maar passen bij de motor van mijn Octavia.
 

Ronnie

Forumguru
Een ECU gaat zelden defect, in 40 jaar dat ik met auto's bezig ben heb ik er slechts 5 vervangen, 3x Renault(zat water in)
1xVW Polo (verbrand, overspanning, plus defecte accu) en iets onverklaarbaars bij een Volvo V70 D5.
Ik zou de Ecu uitlezen, resetten en eens afwachten of de storing terugkomt.
EPC= Electronic Power Control, dus het electronische gaspedaal en het electronische gasklephuis (de stelmotor van de gasklep).
Dus simpel gezegd: "Fly by wire".
Ik zou me kunnen voorstellen dat de fout gegenereerd is door het gasklephuis, komt vaker voor.
Kortom: gewoon doorrijden........
 
Een ECU gaat zelden defect, in 40 jaar dat ik met auto's bezig ben heb ik er slechts 5 vervangen, 3x Renault(zat water in)
1xVW Polo (verbrand, overspanning, plus defecte accu) en iets onverklaarbaars bij een Volvo V70 D5.
Ik zou de Ecu uitlezen, resetten en eens afwachten of de storing terugkomt.
EPC= Electronic Power Control, dus het electronische gaspedaal en het electronische gasklephuis (de stelmotor van de gasklep).
Dus simpel gezegd: "Fly by wire".
Ik zou me kunnen voorstellen dat de fout gegenereerd is door het gasklephuis, komt vaker voor.
Kortom: gewoon doorrijden........

Bedankt Ronnie. Heb nog vanmiddag de monteur aan de lijn gehad, hij zei dat ie de ECU niet heeft gereset omdat "9 van de 10 keer komt de melding weer terug". Als hij de ECU wel reset, wordt dan ook die EPC gereset of staat dat niet in verbinding met elkaar? Heeft zo een fout van het gasklephuis een fix nodig, of lost dat uit zichzelf op?

Heb op http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17796.html ook gezien dat het iets met wat jij ook zegt te maken heeft met het gaspedaal.

Het schoot mij nog te binnen dat ik een maand of 2 geleden een EPC error/verlies van vermogen kreeg meteen nadat ik getankt had (had volgens de dealer teveel benzine in de tank gegooid, had na de tik dat de tank vol zat nog wat extra bij gegooid, dat was volgens hun de rede van het verlies van vermogen/EPC waarschuwingslampje). Maar toen was er niks uitgelezen, EPC lampje ging namelijk ook weer uit en bleef uit.
 

Cyrus

Actief lid
De EPC-storing wijst inderdaad naar problemen met gaspedaal, gasklephuis etc. De luchtmassameter is bij veel VAG motorvarianten een bekende "verdachte" en die kan ook deze storing nog veroorzaken.

Heel soms wordt de EPC-storing veroorzaakt door een fout in de remlichtschakelaar. Dat hadden wij met onze Seat Ibiza uit 2007. Na het vervangen van de remlichtschakelaar was de EPC storing verholpen.

Allemaal storingen warvan herstel gelukkig niet de hoofprijs kost.

Het schoot mij nog te binnen dat ik een maand of 2 geleden een EPC error/verlies van vermogen kreeg meteen nadat ik getankt had (had volgens de dealer teveel benzine in de tank gegooid, had na de tik dat de tank vol zat nog wat extra bij gegooid, dat was volgens hun de rede van het verlies van vermogen/EPC waarschuwingslampje). Maar toen was er niks uitgelezen, EPC lampje ging namelijk ook weer uit en bleef uit.

Dat is wel heel bijzonder! De tank iets te vol als oorzaak van een EPC-storing? Kan mij dat slecht voorstellen. Als je de tank te vol wil doen, strooomt de brandstof op gegeven moment vanzelf in je schoenen en that's it.

Mijn advies is om een andere Skoda-dealer of VAG-specialist te bezoeken voor een 2nd opinion. Want ik krijg het vermoeden dat jouw garage niet echt raad weet met dit verhaal.
 

Race Eend

Forumguru
Dit is een bekend probleem bij deze motoren. Hier is een software update voor.

JE ecu is NIET kapot. Anders rijdt hij nl niet meer.

Ook alle 2.0 TFSI modellen van die jaartallen kregen deze storingen, gewoon een fabrieksbug. Software update eroverheen en hij is weer storingsvrij.
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb geen problemen sofar met waarschuwingslampjes e.d en de Octavia rijdt gewoon normaal, ik ga een 2nd opinion doen bij een andere Skoda garage.

Nog één klein vraagje, ik heb wat bladeren/prut verwijderd bij de ruitenwissers, kan er bij de Octavia 2 nog wat prut achterblijven onder de paravan (onder de waterafvoer putjes links en rechts)? Zo ja, kan je dat verwijderen? Ik heb geen water binnen op de binnen bekleding/vloer(matten) gezien in elk geval, dus water bij de ECU lijkt mij onwaarschijnlijk.
 

Cordoba

Forumguru
Water in de ECU is vooral een probleem bij modellen waarbij de ECU onder de parafan in de waterbak zit gemonteerd, en in gevallen dat er een produktiefout is gemaakt, in de afwerking van de kabelboom naar de ECU. (de voorgaande tekst is algemeen VAG, dus niet specifiek voor de O2)

Verhaal van kapotte ECU e.d. heb ik ook al eens gehad bij Skodadealer in Zoetermeer. Na second opinion bleek er alleen mankement in de bovenkamer van de betreffende chef-monteur te zitten. Ik weet niet bij welke dealer je bent geweest, maar als dit dezelfde is ben je nu dus dubbel gewaarschuwd.
 

Antera

Donateur
Wat mark zegt klopt en zou dat dan ook laten doen.

Je hoort wel vaker dat men heel snel onderdelen wil laten vervangen en uiteindelijk zetten ze er nieuwe software op en rijd jij weer en hebben hun veel geld verdiend.

Maar kijk toch maar eens of je dealer eens wat meer onderzoek wil doen en eventueel met PON contact opnemen
 
Bovenaan Onderaan