Octavia2FSI
Lid
Ik rij een Skoda Octavia 2 1.6 FSI 85kw uit 2005 (ca. 120.000 km op de teller), een paar dagen geleden viel tijdens het rijden bij ca. 50km/h het vermogen weg en ging het EPC lampje branden. Ik heb vervolgens de motor uitgezet en vervolgens weer gestart, had weer vol vermogen, maar het EPC lampje bleef branden.
Uiteindelijk naar huis gereden, motor uit, en een uurtje later weer gestart, toen was het EPC lampje uit. Toch maar even langs de Skoda dealer gegaan, bij het uitlezen zei men dat de Engine Controle Unit (ECU) defect is en dient te worden vervangen. Kosten voor een nieuwe ECU: ca. € 1900. Reparatie van de huidige, indien mogelijk ca. € 500,00. De foutcode is 17796 P1388. Een paar maanden geleden is er een nieuwe EGR klep geplaatst.
Tijdens het rijden branden er nu geen waarschuwinglampjes, alles lijkt normaal te zijn, m.u.v. de eerder genoemde foutmelding bij het uitlezen.
Kan ik nu gewoon doorrijden?
Is er een goedkopere alternatief voor bijv. een tweede hands ECU of een andere manier om deze ECU te fixen?
Ik heb namelijk het gevoel dat er (te) makkelijk wordt gekozen om maar een nieuwe ECU te plaatsen, terwijl er misschien een ander probleem is dat dit veroorzaakt. Omdat ik bijv. al een nieuwe EGR klep heb gekregen even terug. Heeft er iemand soortgelijke ECU problemen meegemaakt?
Bedankt voor jullie hulp
Uiteindelijk naar huis gereden, motor uit, en een uurtje later weer gestart, toen was het EPC lampje uit. Toch maar even langs de Skoda dealer gegaan, bij het uitlezen zei men dat de Engine Controle Unit (ECU) defect is en dient te worden vervangen. Kosten voor een nieuwe ECU: ca. € 1900. Reparatie van de huidige, indien mogelijk ca. € 500,00. De foutcode is 17796 P1388. Een paar maanden geleden is er een nieuwe EGR klep geplaatst.
Tijdens het rijden branden er nu geen waarschuwinglampjes, alles lijkt normaal te zijn, m.u.v. de eerder genoemde foutmelding bij het uitlezen.
Kan ik nu gewoon doorrijden?
Is er een goedkopere alternatief voor bijv. een tweede hands ECU of een andere manier om deze ECU te fixen?
Ik heb namelijk het gevoel dat er (te) makkelijk wordt gekozen om maar een nieuwe ECU te plaatsen, terwijl er misschien een ander probleem is dat dit veroorzaakt. Omdat ik bijv. al een nieuwe EGR klep heb gekregen even terug. Heeft er iemand soortgelijke ECU problemen meegemaakt?
Bedankt voor jullie hulp