Defecte tellerklok

Octavia Simply Clever

Senior Member
Vandaag na een rit bleef de naald van m'n kilometerteller staan bij 110 Km/h.
Naar de garage met de auto, wagen uitgelezen, blijkt de teller defect te zijn.
Bij het uitlezen moet de teller starten van 0 km/h naar 240 km/h om dan vervolgens op een vast calibratiepunt vast te komen,
mijn teller ging maar door tot 170 km/h, en daar blokkeerde hij weer.
De garage heeft een compleet nieuwe tellerblok besteld en deze zal vrijdag 16 nov worden geplaatst.
Natuurlijk zal alles afgewerkt worden onder garantie uiteraard. Ja zelfs in Belgie zijn er goede dealers hihi...
Zijn er nog mensen die dit probleem hadden.
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Gisteren heb ik mn wagen aangeboden om tellerklok te vervangen, dit is allemaal netjes afgewerkt.
Ik zit met nog een vraagstuk.
Hier in België zie ik O2's rijden met de dagrijverlichting enkel aan de voorzijde werkent, mijn dagrijverlichting werk zowel voor als achter.
D.w.z. achterlichten en kentekenplaatverlichting werken ook mee, als ik enkel de dagrijverlichting vooraan wil laten werken moet er vast wat verandert worden in de setup van de wagen. Wie kan me uitleggen welke settings moeten worden veranderd
 

Cordoba

Forumguru
Waarschijnlijk dat de combinatie met achterlichten en kentekenverlichting is, omdat de verlichting niet officieel aan de DRL (dagrijverlichting) eisen voldoet. In NL en ik dacht europees is het zo, dat DRL alleen aan de voorzijde gevoerd mag worden en niet in combinatie met achterlichten of kentekenverlichting. Bij voeren van dimlicht moet de DRL dan ook uit. Ik vermoed dat je in feite geen DRL hebt, maar versterkt stadslicht.
 

Antera

Donateur
Waarschijnlijk dat de combinatie met achterlichten en kentekenverlichting is, omdat de verlichting niet officieel aan de DRL (dagrijverlichting) eisen voldoet. In NL en ik dacht europees is het zo, dat DRL alleen aan de voorzijde gevoerd mag worden en niet in combinatie met achterlichten of kentekenverlichting. Bij voeren van dimlicht moet de DRL dan ook uit. Ik vermoed dat je in feite geen DRL hebt, maar versterkt stadslicht.

dit is niet helemaal waar. Bij dimlicht voor moet de dagrijverlichting gedimd worden of uit. Achter mag altijd mee branden geen enkel probleem.
 

Canon-Eye

Forumguru
als ik enkel de dagrijverlichting vooraan wil laten werken
Waarom zou je dat willen? Ik heb juist doelbewust de achterlichten en kentekenverlichting bij laten schakelen, omdat ik onder wisselende lichtomstandigheden (donkere bosweg e.d.) simpelweg niet zonder achterlichten wens te rijden.

Helaas gaan dan de parkeerlichtjes aan de voorzijde (abusievelijk ook wel "stadslicht" genoemd) ook mee aan, maar dat neem ik voor lief. Er gaat geen enkel gevaar of hinder uit van die minibolletjes terwijl de brandende achterlichten mij wel extra veiligheid bieden, dus die eventuele discussie met een geüniformeerde regelne*ker durf ik best aan. En alstie erg lelijk gaat doen, dan zet ik wel even 't dimlicht aan tot-ie uit het zicht is...
(Is trouwens al dik 42000km geen probleem geweest)

In NL en ik dacht europees is het zo, dat DRL alleen aan de voorzijde gevoerd mag worden en niet in combinatie met achterlichten of kentekenverlichting.
Niet correct. Andere verlichting aan zij- en/of achterkant is géén wettelijk probleem. De DRL mag alleen niet branden in combinatie met andere verlichting aan de voorzijde.

Er zijn auto's waarbij dat wel het geval lijkt te zijn - daarbij wordt echter bij het inschakelen van dimlicht of zo de DRL gedimd tot een veel lager nivo, waardoor deze dan gelijk te stellen is met parkeerverlichting. Hetzelfde zie je trouwens gebeuren als zo'n auto de richtingaanwijzer inschakelt: ook dan wordt de DRL even gedimd aan de kant waar wordt geknipperd.
 

Cordoba

Forumguru
@Antera & Canon-eye: wat betreft dimmen van de DRL hebben jullie gelijk, dat wist ik, maar in de 'haast' van de reactie vergeten. Wat de achterverlichting betreft: klein jaartje terug gezien dat iemand een bekeuring kreeg voor de combi DRL-stadslicht, en volgens de betreffende agent was verlichting aan de achterzijde in combinatie met DRL ook niet toegestaan. Nu vergissen agenten zich wel vaker als het over verlichtingsregels gaat, maar ik was er even van uit gegaan dat zijn info klopte.
 
Bovenaan Onderaan