Dek je chassisnummer af! (en maak diefstal weer wat moeilijker)

andrehj

Forumguru
Vanaf het begin dat ik mijn S2 heb, heb ik me erover verbaasd dat het chassisnummer achter de voorruit voor iedereen open en bloot leesbaar was. Iemand met de sleutel kan dit immers gewoon aflezen op de rechter veerpoot, of de B-stijl en waarom zou iemand anders dat nummer moeten kunnen zien?
Tevens meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat er "Polen" zijn die a.d.h.v. dit nummer een sleutel na kunnen maken, zodat ze je auto (of Columbus) zo mee kunnen nemen.

Daarom heb ik al vrij snel na aankoop dit nummer onleesbaar gemaakt, door een stukje dik zwart papier tussen dashboard en voorruit te schuiven, zodat het nummer wordt afgedekt.

Vandaag blijkt dat dit blijkbaar niet voor niets is geweest, want Pon verkoopt nu een duur (1100 euro) antidiefstalpakket, waar dit afdekken van het chassisnummer een onderdeel van is.

Dus tip van de dag: dek je chassisnummer af! Zorg alleen wel dat het papiertje lang genoeg is, zodat je het later eventueel weer kunt verwijderen.

Daarna zie je enkel nog dit:
Afgedekt chassisnummer.jpg

Joske

Forumguru
Moet zeggen dat ik mij hier ook al over verwonderd heb, sinds er mensen op het forum zeiden: verberg je chassisnummer als je een post maakt MAAR de volgende morgen passeer je je eigen auto en zie je idd dat chassisnummer gewoon open en bloot staan..

Hele goeie tip @andrehj , ga ik ook doen!

Rallye

Forumguru
Grappig. Eerst gebruikt Pon al jaren die belachelijke kentekenplaathouder waar je de kentekenplaat zo uit schuift en nu vragen ze extra voor het verlijmen van de kentekenplaat...

Wat zou men eigenlijk doen bij het "instellen van de centrale deurvergrendeling" wat een klant niet zelf kan of bij de uitleg bij aflevering door de verkoper kan gebeuren?

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
tja.. idd, het idee is goed maar het is schandalig dat PON er idd zo veel geld voor vraagt.. Zeker voor die basisactie.

Een gps volgsysteem en een versnellingsbakslot kost natuurlijk wel meer, dat kan ik aannemen.

Captain Hook

Forumguru
Ehhh, vrijwel alle auto's hebben een zichtbaar VIN. Dus die worden allemaal el rapido door onze ijverige oosterburen weggekaapt? :(

imho houdt het al dan niet zichtbaar zijn van het VIN een doorgewinterde autoboef echt niet tegen...helaas...:nono:

Cordoba

Forumguru
Zou bij de Fabia III voorzien zijn in een systeem dat het VIN-nummer achter de voorruit normaal afdekt, maar 'met een druk op de knop' leesbaar maakt?

Edit: Speciaal aangepast voor Captain Hook, die mij er op attent maakte dat het woord 'nummer' al in de afkorting zit, dus een VIN-nummer is dubbelop.:jaja:

Laatst bewerkt:

Frank C

Forumguru
Zichtbaar VIN komt uit USA en is later ook in Europa geïntroduceerd om Politie (in combinatie met kenteken) sneller inzicht te geven in voertuig identiteit; gestolen etc. Zichtbaar VIN is niet verplicht en autofabrikanten hebben het vrijwillig ingevoerd.

turboturbo

Forumguru
Ik heb me er ook altijd al jaren over verbaasd. Wist ook helemaal niet, dat je met een papiertje erbij kan komen! Ik nam altijd maar aan dat er op die hoogte in het dashboard een extra doorkijkje oid zat.

*A4-tje doormidden scheurt en zwart stiften doet*

aiva tco adoks

Forumguru
Vandaag blijkt dat dit blijkbaar niet voor niets is geweest, want Pon verkoopt nu een duur (1100 euro) antidiefstalpakket, waar dit afdekken van het chassisnummer een onderdeel van is.

Dus tip van de dag: dek je chassisnummer af! Zorg alleen wel dat het papiertje lang genoeg is, zodat je het later eventueel weer kunt verwijderen.

Moet ik ook nog al mijn ramen gaan vervangen...:banghead: (Vorige eigenaar heeft het chassisnummer erin laten zetten)

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Wel een oud topic BTW: http://www.skodaforum.nl/forum/i/chassisnummer-onder-voorruit-fraudegevoelig.5338/

Blijft trouwens een 'raar' fenomeen. De autofabrikanten hebben de afgelopen jaren zowat allemaal een speciale opening in de zwarte band v.d. de voorruit van hun auto's gecreëerd en keurig het VIN daarachter geprint. En nu gaan we dat massaal weer afdekken.
Ik vraag me echt af hoe reëel dit alles is... want met of zonder VIN; als ze je auto willen jatten, houdt dat de crimineeltjes toch niet tegen...

Noord26

Forumguru
VIN direct zichtbaar of niet, je auto nemen ze toch wel mee als hij op hun 'lijstje' staat. Beetje dief is er anders toch zo achter, als het VIN-nummer überhaupt al nodig is..

Storm in een glas water. Je kan beter (vanuit mijn eigen auto-verzekering zelfs gratis ivm bewezen effectiviteit) alle ruiten het kenteken in laten graveren. Dan moet men verplicht al alle ruiten vervangen bij ontvreemding van je voertuig.

andrehj

Forumguru
Mee eens, maar dit kost niets, en als het de dieven weer iets moeilijker maakt, wordt je auto toch weer wat minder aantrekkelijk.
Zie het maar als een fietsslot, je moet altijd zorgen dat jouw fiets beter is beveiligd dan degene waar hij naast staat.

• Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Eens met Erik. Ik heb een beetje een broodje-aap-gevoel bij dat hele VIN-verhaal.
Mee eens, maar dit kost niets, en als het de dieven weer iets moeilijker maakt, wordt je auto toch weer wat minder aantrekkelijk.
Zie het maar als een fietsslot, je moet altijd zorgen dat jouw fiets beter is beveiligd dan degene waar hij naast staat.
Dat fietsslot heeft daadwerkelijk toegevoegde waarde...

ertromp

Forumguru
Zijn er eigenlijk statistieken op internet te vinden met het aantal gestolen Skoda's op jaarbasis?

Bovenaan Onderaan