Demontage achterbumper

Orange860

Senior Member
Skoda-rijders,

Ben van plan om morgen een trekhaak te monteren onder mijn Octavia 1 combi uit 1999. Ding is al in huis, heb een summiere handleiding gedownload van de sites van Brink en Bosal.

Zit echter nog wel met een vraag:

Hoe demonteer ik de achterbumper, wat moet ik in welke volgorde losdraaien en waar zitten de bevestigingsbouten? Heeft iemand misschien een tekeningtje (graag even mailen naar ferryjoets apestaart gmail.com) of ervaring?
 
Zou je dit soort klusjes niet beter door een garage laten doen (i.v.m. veiligheid en garantie). Lijkt me een beetje lullig als jij een bocht maakt en je aanhanger met trekhaak gaat rechtdoor.....
 

Orange860

Senior Member
Dank voor het vertrouwen /forum/images/graemlins/winkie.gif

Heb besloten het OPNIEUW zelf te doen. Vier jaar terug ook zelf een trekhaak gemonteerd bij een Japanner. Uurtje sleutelen, vier bouten met het juiste moment vastdraaien, zelfs nog moeten boren.

Heeft er veel gemak van gehad: 12 kuub zand versjouwd, paar duizend kilo klinkers uit de tuin, Ikea vrachtjes enz. Geen centje pijn.

Kunstje wil ik herhalen, maar heb alleen geen zin om uren te moeten zoeken naar boutjes waarmee de bumper van mijn O1 vastzit. Ben bovendien bang dat ik een kunstof lipje oid afbreek bij deze speurtocht.

Daarom mijn vraag: heeft er iemand tips of aanwijzingen hoe je de bumper demonteert? Tekeningtjes zijn welkom!

Dank
 

DJNeO

Actief lid
T is dat ik een lease auto heb, maar als ik een 2de handsie zou kopen zonder trekhaak waar ik er wel 1tje onder zou willen had ik het ook zelf gedaan, men denkt dat het heel moeilijk is om zoiets eronder te sleutelen, in werkelijkheid stelt het eigenlijk niks voor, zolang je de bouten gewoon goed vast zet!! /forum/images/graemlins/smile.gif
 

ougie

Forumguru
Ik heb er in het verleden diverse onder geplaatst. Het ging om verschillende type auto's. Mijn ervaring is, dat het met een beetje handigheid wel te fixen is. De laatste die ik gemonteerd heb was bij een Opel Vectra van 1999, daarbij was het eigelijk heel simpel. De bumper zat gemonteerd met vier torsoboutjes in een horizontaal schuifmeganisme. Het ging hierbij om een electische aansluiting met zevenpolige stekker. Binnen anderhalf uur zat hij er kantenklaar onder. Op de plaatsen waar gaten geboord moesten worden zaten er al voorgecenterde markeringen in de corroserie. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen, dat toen ik mijn huidige O2 kocht, ik de trekhaak door de dealer heb laten monteren. 13 polig is toch ietsje ingewikkelder. De achterbumpers met parkeersensoren vond ik ook een verhaal appart, en last buth not least, ik wordt een daggie ouwer en heb geen zin meer om onder die auto te kruipen. Maar nogmaals, het is te doen en je spaard weldegelijk poen uit. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
 
Ik heb vandaag ook geprobeerd m'n achterbumper te demonteren, maar ik stuitte op 4 zeskantbouten waar ik niet bij kon komen. Deze zitten bovenin de bumper, dus van onderaf gezien het verste weg achter de verstevigingsbalk. Het lijkt wel of je hier een speciaal gereedschap voor nodig hebt om erbij te kunnen komen. Iemand enig idee hoe deze los moeten?
 

Orange860

Senior Member
Terkhaak zit er op, bumper ook weer trouwens. Bleek achteraf een zeer eenvoudig klusje.

De bumper zit met vier (of waren het er zes) bouten vastgeschroeft. Die moet je vanuit de binnenzijde loshalen. Ze zitten bij het achterscherm links en rechts en ter hoogte van je achterlichten.

Draai ook even de klein parkertjes (stuk of acht) los waarmee de bumper aan de wielkasten en onderkant van de wagen vastzit.

Alles los? Dan even een handje erbij vragen om de bumper los te tillen. Zonde als ' ie eraf lazert en krassen oploopt. Zorg voor een dikke verhuisdeken om beschadiging te voorkomen.

Daarna een klein vierkantje uit in het onderste midden van het spatbord van de bumper zagen (je ziet er niets van), de stalen stootstang demonteren en vervangen door de trekhaakstang. Met vier bouten vastzetten (70 nm). Alles is al voorgeboord, dus geen probleem. Vergeet overigens niet de kunstof dreunbescherming te verwijderen.

Daarna de kabelboom monteren (plug & play), bumper weer vastschroeven, trekhaakkogel vastzetten en klaar!

Even testen met de caravan van de bumper. Blijft 'ie hangen? Dan karren met je eigen aanhanger. Succes!
 
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb alle bouten en schroefjes gevonden die los moeten. De 4 zeskantbouten waar ik het over had (die boven de stootstang zitten) hoeven helemaal niet los. Ik moet alleen nog even kijken wat ik doe met het mistachterlicht en/of de constante stroomdraad. Ik heb geen idee of de plug&play draadboom standaard al voorziet in een mistachterlichtaansluiting. Maar dat merk ik vanzelf.
 
wie heeft er 7 polig

kan ik nog wat info krijgen over de kabel en stekkerdoos?

bij mij zat de trekhaak er al onder bij de aanschaf.

ziet er uit als nieuw dus door de vorige eigenaar nooit gebruikt?
met kar achter de auto geen probleem verlichting werkt naar behoren.
kwam er van de week achter dat er geen constand (ook geen mist op pool 2 zit)

nu ben ik in het bezit van een caravan van voor 1997 dus die onzin van mistachterlicht gaat mij voorbij (alsof je met je caravan gaat rijden met minder dan 50 meter zicht )
kan er zonder probleem een draad van accu naar stekkerdoos ?

het is wel fijn als je onderweg je binnen verlichting en w.c. nog kan gebruiken en je koelkast een beetje koud wil blijven

ik lees in de kampeer en caravan kampioen mei 2007 n.l. een vraag over een passat met een verloopstekker en van slag raken van boordcomputer.
 
Bovenaan Onderaan