Demonteren linker interieurdeel

Hallo allemaal.

wie weet hoe ik het linker interieurdeel onder de stuurkolom moet demonteren? Ik moet een kabeltje trekken en krijg het plastic bij oa de koplampknop niet los. Hoor graag.
 

hemi24

Forumguru
sierdelen zitten geklikt als ik me niet vergis...
verlichtingsknop kun je doordraaien (linksom) en vervolgens eruit trekken.
 

hemi24

Forumguru
ik ga mee met monteurtje;
ik twijfelde zelf welke kant het op was, maar geloof monteurtje maar: indrukken en rechtsom draaien, dan pak je de verlichtingsschakelaar er zo uit.
 
Het sierdeel aan de rechterkant van de stuurkolom moet ook weg. Hierachter zit nog een schroef verborgen. Net zoals als de linkerkant. Vervolgens nog even zoeken bij de pendalen. En even kijken aan de linkerkant bij het zekeringen kastje hier zit ook nog een schroef achter.
 
Oh ja, wat een handigheid.

Knopje indrukken en 1 klik naar rechts inderdaad. Als ware het een bajonetfitting. Leuk systeem. Kan dus fijn het dashboard deel erafhalen.

Trouwens, wanneer je de lichtschakelaar met AUTO functie erinhangt, heb je dan ook gelijk de bijbehorende functionaliteiten erbij? Achter de achteruitkijkspiegel zitten sensoren etc.

Danku.
 

hemi24

Forumguru
Trouwens, wanneer je de lichtschakelaar met AUTO functie erinhangt, heb je dan ook gelijk de bijbehorende functionaliteiten erbij?

Lijkt me een beetje te kort door de bocht, maar denk dat je toch het één en ander mist... Functionaliteit wordt niet alleen bepaald door de schakelaar.
 
't zou me niets verbazen als het stekkerblok wisselen en VAGcommen zou zijn.

Alle sensoren zijn aanwezig, denk ik zo.
 

Rolle

Senior Member
De sensoren achter de binnenspiegel is de regendetector (voor de automatische ruitenwisser)
De lichtsensor zit als ik me niet vergis vooraan in het midden op het dashboard (voor het bakje)
 
Er zitten bij mij twee sensoren in de spiegel.

Dat ding in het dashboard is volgens mij voor de climatronic
 

Rolle

Senior Member
Dan heb je nog niet de diamantvormige sensor in de spiegel?

Volgens mij zit daar ook de sensor voor het licht (heb toevallig eergisteren nog eens daar de manual van de auto gebladerd en meen me precies ter herinneren dat je die sensor niet mag afdekken ivm automatische verlichting.
 

Monteurtje

Forumguru
Ja klopt. De sensor bij de binnenspiegel is de regen en lichtsensor. De sensor in het midden boven op het dashboard is de sensor voor als je climatronic hebt en dus gescheiden temp. regeling.
Het is dus niet een kwestie van alleen een schakelaar overzetten.
 

hemi24

Forumguru
indien aanwezig is de licht en regensensor gecombineerd: plaats je hand maar eens op de voorruit...
In hoeverre de regensensor bij de Ambient wel of niet tevens een lichtsensor is weet ik zo 1,2,3 niet.

De pukkel op je dashboard meet als ik me niet vergis de instraling van de zon t.b.v. de temperatuurregeling op je climatronic.
 

LenK

Forumguru
't zou me niets verbazen als het stekkerblok wisselen en VAGcommen zou zijn.

Alle sensoren zijn aanwezig, denk ik zo.

Wordt echt een rage hier, denken dat alles in de auto zit en met simpele ingrepen tot leven te wekken zijn.

Heeft iemand dit al geprobeerd?: op je audio load en eject tegelijk 20 seconden inhouden?

Dan speelt ie daarna ook DVD's af ......
 

Bart_G

Lid
Je kunt je er wel in elk topic over blijven verbazen LenK, maar toch zijn dit soort dingen vaker het geval dan je denkt. Bij veel productieprocessen kan het niet uit om twee verschillende producten te maken; één mét optie X en één zonder die optie. Vaak wordt dan maar één variant gemaakt en wordt na de productie optie X wel of niet geactiveerd. Zo heeft AMD computerprocessors gemaakt met 4 kernen, waarvan er maar 3 geactiveerd zijn. In een aantal gevallen kon met een simpele hack de 4e kern ook geactiveerd worden en had je dus gratis een rekenkern er bij.
Dat een autofabrikant in een aantal gevallen hetzelfde te werk gaat zou helemaal niet zo raar zijn.
 

LenK

Forumguru
Is niet negatief. Ik ben alleen uiterst verbaasd dat zit soort topics als paddestoelen uit de grond schieten.
Met build-to-order hebben fabrikanten een goed systeem om door elkaar verschillende specificaties af te leveren. In de volledige productie teveel materiaal wordt een aardige kostenpost over all.

En de uitkomst moet je niet meteen verklappen toch. Je hebt zeker eerst stiekum gekeken voor dat je het ging proberen :D
 
Bovenaan Onderaan