Demonteren/monteren dashbord

skoda21

Nieuw lid
Hallo,

Dit weekend een ongelukje gehad met mijn octavia I. Airbags zijn afgegaan in stuur en dashbord.
Ik heb nu een ander dashbord van een andere skoda.
Heeft er iemand ervaring hoe dit uit te bouwen is en terug in de bouwen.
Waar de vijzen en klipsen ed zitten?
Wie weet raad???

Ronnie

Forumguru
Leuk dat je je even voorstelt..........Bij het "ongelukje" verder alles goed afelopen?

Geef even ietwat nauwkeuriger details van de Octavia, zoals bouwjaar, uitvoering, motor enz........

skoda21

Nieuw lid
Ja enkel blikschade.
Het gaat om een octavia I bouwjaar 2000 19tdi glx uitvoering. Dit is mijn skoda.
Ik heb nu een skoda gekocht een benzine 1600 van 1996 deze heeft het zelfde dashboard. Dit ga ik dus overbouwen.
Het zou een grote hulp zijn moet ik weten hoe er aan te beginnen.

Ronnie

Forumguru
Ik heb een handleiding geplaatst in het forum "Download-centrum", de meest belangrijke punten.
De belangrijkste subhoofdstukken heb ik erbij geplaatst.
Ook dient de airbagcomputer te worden vervangen,(crashsensor is geactiveerd)
Succes met de klus!

skoda21

Nieuw lid
Dank u ronnie voor de deskundige uitleg.
Ik was er gisteren al aan begonnen omdat ik een dagje verlof had.
Is redelijk gelukt.
Ik heb er nu een dashbord ingestoken waar de passagier geen airbag heeft.
De airbag van de andere auto heb ik zonder problemen kunnen in bouwen in mijn auto.
Ik ben daar al volgt tewerkt gegaan
Batterij losgekoppeld en eruit genomen.
Airbag stekker aan de airbag en niet aan het stuur aangesloten. Airbag er in geklikt en het werkt. Lampje airbag brandt wel maar dat brande al voor ongeluk. Kan ook zijn omdat er nu geen airbag meer is aan passagiers kant.

Heb wel niet het Regelapparaat voor airbag vervangen.
Kan dit kwaad????

dank u.

Alles is al gemonteerd.

Ronnie

Forumguru
Je moet dus wel de airbagmodule mee verwisselen, bij VW(Skoda) modules is dit niet te resetten.
Dit komt door de geactiveerde crashsensor.
De module zit achter/onder de tunnelbak, onder de kachel.

Eerst de accupool eraf, even de plus en de minpool (accuklemmen) tegen elkaar houden om de zaak helemaal spanningsloos te maken.

Ronnie

Forumguru
Ik denk het wel, weet het niet zeker.
Mocht er een foutcode (airbaglampje aan) komen dan kun je 'm resetten omdat het aantal airbags klopt.

skoda21

Nieuw lid
Stel dat deze niet vervangen wordt wat kan er dan gebeuren?
Ik ga vandaag terug beginnen met de afbraak. Laat ons hopen dat het goed komt.

skoda21

Nieuw lid
Vandaag is eindelijk de octavia afgeraakt :rolleyes: de airbagmodule zit er in van de afbraak. Het lampje van de airbag brandt wel nog.
Kzal eens naar een garage gaan om te resetten. Hopelijk lukt het. Moet wel zeggen het lampje brande al voor het ongeluk. Was toen al eens naar een garage geweest en deze zei dat hij het niet kon resetten omdat de storing altijd terug kwam. Hij stelde toen zelfs voor het lampje er uit te nemen.
Met het brandende lampje heb ik wel 3 jaar gereden zonder problemen. Ook op keuring.

Bovenaan Onderaan