Dempers verstellen

Timothee

Actief lid
Weet een van jullie of de dealer de standaard dempers van een O2 kan verstellen of kan dat alleen met van die speciale (bijv. Koni) dempers?

Ik vind de balans tussen demping en vering niet echt optimaal. De vering is vrij zacht, dat rijdt wel prettig maar de demping is met name voor veel wegen in de bebouwde kom (die dus niet optimaal zijn) wat hard vind ik. Misschien komt het ook door de relatief korte wielbasis, maar ik vind dat hij toch wat stug is op sommige wegen. Hij hobbelt niet maar doordat slecht wegdek goed wordt doorgegeven rammelt er binnen wel sneller iets. Soms vind ik dat oneffenheden wat netter weg gewerkt hadden kunnen worden, vandaar dat ik me afvraag of er iets te verstellen valt.

Op de snelweg heb ik er echter niet of nauwelijks last van omdat die wegen meestal egaler zijn. Ik heb trouwens een normaal onderstel.

Hoe ervaren jullie de balans tussen vering en demping?
Het is niet zo dat ik nu ontevreden ben met mijn O2 en het valt me ook pas na 2,5 maand echt op (je went nl. aan alles). Ik rij ook merendeels snelweg dus dat scheelt ook
smile.gif

Frankie

Actief lid
gewoon banden beetje leeglaten !!!
smile.gif

En vraag je nu maar af hoe ik dan wel niet moet "lijden" met 17" en sportonderstel
smile.gif

Nee, geen flauwelkul.. ik vind de balans van mijn O2 wel oké. Tis niet verstelbaar geloof ik !! de onbalans in de auto als je over een putdeksel rijdt stoort me wel. Eén wiel raakt een put en de hele auto lijkt te "schuiven" !!

Wat ik tijdens mijn opleiding heb geleerd:
Voor het comfort is de vering van belang: banden, ophangrubbers, (schroef)veren.
De hoge frequenties worden doorgegeven door bandoppervlak. De iets lagere frequenties door de lucht in de band en de lage frequenties door de veren.
Vind je de hoge frequenties storend, dan zou je naar je banden kunnen kijken. Minder rubber (dunnere banden?) of lagere spanning.
De schokdempers zijn er om de wielen aan de grond te houden en te zorgen dat de wagen niet na blijft deinen na een hobbel.

Timothee

Actief lid
Aha, dan heb ik dus nog een reden om volgende keer andere banden te vragen. Ze hebben nu 16" Bridgestone Turanza's eronder gelegd en die maken dus niet alleen een pokke herrie maar zorgen ook voor beduidend minder comfort mijn inziens.
En dat met die put heb ik ook ervaren...ook met forse regenbuien lijkt hij sneller last te hebben van aquaplaning dan mijn vorige Astra maar dat kan ook maar zo lijken. Het voelt in elk geval alsof ie "wazig" wordt en daar moet ik nog even aan wennen
smile.gif

Bovenaan Onderaan