Denderen voortrein O2 2.0tdi

gerjohn

Nieuw lid
Hallo allemaal, ik weet dat er intussen veel over is geschreven, maar ik wil toch even vragen of hier iemand op het forum zit die mij verder kan helpen.
Sinds juni ben ik de eigenaar van een 2006 O2 2.0tdi met zo'n 90k op de teller.
Op glad wegdek rijdt ie superstrak, maar in nieuwbouwijken met drempels en op slecht wegdek dendert hij of t een lieve lust is. bij linksaf een drempel oprijden gaf ie zelfs een luide bonk. Ben intussen 2x bij de dealer geweest en zij kunnen niets vinden. Wel is de 2e keer het toplager van de veerpoot rechtsvoor vervangen hetgeen wel de luide bonk wel heeft weggehaald.

Ook koppelen/ontkoppelen gas en gas los op cruisesnelheid van 80km/u in zn 5 geeft bonkjes trouwens.

Ik heb het idee, dat het gewoon ophangrubbers zijn (stab stang enz.) en dat een oplossing helemaal niet veel hoeft te kosten, maar volgens mij houdt de dealer zich gewoon dom en wil de skodazeker garantie niet aanspreken ( nog 9 maanden )

Kan iemand hier in de buurt van Ede eens in mijn wagen rijden en vertellen wat er nu werkelijk met het ding aan de hand is? Of ben ik te kritisch en mischien geen skoda man en moet ik er maar aan wennen?

Alvast bedankt voor de inputs.
 

Falcon

Donateur
Zou graag willen maar woon in Leeuwarden :) ... Trouwens al bij een andere dealer langs geweest voor een second opinion?
 

Monteurtje

Forumguru
Het kan best een koppelstang van de stabilisatorstang zijn. Maar dit kun je op de brug controleren als de auto op de wielen staat. Een 4 kolomsbrug is dan het makkelijkste. Met uitgeveerde wielen is dat lastig te beoordelen bij dit onderstel. Draagarmrubbers kan ook, maar komt héél weinig voor. Auto moet echt omhoog om het goed te kunnen bekijken en te beoordelen.
 

Octavarium

Actief lid
Weet je zeker dat het niet gewoon het bonkerige onderstel van de O2 is? Die van mij bonkt op korte oneffenheden er ook hevig op los. De O2 heeft nou eenmaal niet het meest geraffineerde onderstel van zijn segment.. Dat krijg ook je als je een langere en zwaardere auto het onderstel van een golf geeft :winkie:
Dat is een feature (bij mij althans), ik weet natuurlijk niet welke vormen het bij jou aanneemt :laugh:
 

Monteurtje

Forumguru
Als je alles gecontroleerd hebt, ja dan zou het een eigenschap zijn van het onderstel. Maar je kunt beter eerst even alles nalopen toch.
 

gerjohn

Nieuw lid
Ik ben natuurlijk nieuw in skoda-land, heb hiervoor saab gereden en die had zelfs met 4 ton op de teller nog een perfect sturend onderstel. Het zal wel een O2 eigenschap zijn, want ben ook bij van Laar in Rhenen geweest en zij hebben echt wel goed gekeken. Mischien toch zaak om t ding zo snel mogelijk weer in te ruielen dan, ik ben klaarblijkelijk geen V.A.G. man :( of helpt zo'n setje powerflexrubbers nog iets?
 

Octavarium

Actief lid
Misschien helpen die powerflex rubbers wel iets.. Die zijn wat stugger dan de standaard rubbers, waardoor hij iig. wat directer zal worden qua stuurgedrag.

Je zou hem kunnen verlagen; doordat hij minder inveert en stugger is heb je ook kans dat het bonken minder wordt.

Ik denk dat een set hulpveren voor de achterkant ook wel een verbetering kan opleveren voor de wegligging; dat hebben een hoop niet caravan trekkende O2 rijders al gedaan en dat schijnt -vooral bij de combi- die 'slappe wiebelkont' wat tegen te gaan..

De wegligging/het onderstel en de daaruit voortvloeiende geluiden is eigenlijk het enige wat ik op de O2 aan te merken heb, voor de rest is het een top auto. Zou zonde zijn om hem zo snel al weer in te ruilen..
 

hemi24

Forumguru
Ik zou 'm snel inruilen en weer een Saab nemen, zo lang het nog kan... ;)

Wat versta je nu precies onder "denderen"? Bonken, rammelen, schokken,...???
 
E

Ex-lid 2926

En dan kan er nu weer één stem afgetrokken worden. De O2 bevalt mij uitstekend, maar ik vond het onderstel van mijn vorige auto, een Opel Astra SW bj 1999 beter in balans. De Astra was stabieler in rechte lijn, had een iets comfortabeler veergedrag en was qua rijgeluiden stiller. De wielkasten waren namelijk beter geisoleerd. En de auto was na 11 jaar en bijna 2 ton op de klok ook nog rammelvrij. Heb in het verleden ook goede ervaringen gehad met een Corsa, dus van mij geen kwaad woord over Opel. En natuurlijk kan er aan een Opel ook nog wel het één en ander worden verbeterd.
Ik denk dat Skoda bij de nieuw te verschijnen types en uitvoeringen wat meer aandacht moet besteden aan de isolatie van de wielkasten en de afstemming van vering en demping. Een paar extra isolatiematten kost de kop niet en bij veren en dempers kan men toch putten uit het rijk gevulde VAG onderdelenmagazijn.
 
mee eens dat opel stationwagons een goede rechtlijn stabiliteit hebben, maar het bochten gedrag daarentegen kan mij totaal niet bekoren, als je een beetje vlot bochten neemt , wil de astra eigenlijk heel erg recht door, meer dan menig ander voorwiel-aandrijver, in dat opzicht vind ik de o2 veel beter. en ook wat betreft de demping/vering, de astra h (SW) die ik had was erg hard achter, en had na een drempel gepasseerd te zijn altijd zo`n vreemde, vervelende op en neer beweging achter. hij veerde nog een klein beetje te ver uit en ging dan pas weer terug naar normaal, een vervelend tikje in je rug. het sportonderstel van de skoda onder onze O2 bevalt zowel mij als mijn vrouw erg goed. de stoelen van opel zijn gezien mijn ervaring niet altijd geweldig. stil was is wel, de o2 diesel (PD) is wel stiller, mijn vrouw hoort me namelijk niet meer thuis komen.
de rechtuit stabiliteit van de O2 kun je verbeteren, door de stand van de wielen te wijzigen (andere uitlijning), maar dit heeft ook nadelen.
de meeste vw`s hebben een zachte achterkant,is mijn ervaring, maar de wegligging is wel vaak goed, en behoorlijk neutraal voor een voorwiel aangedreven auto.
probeer eens in een o2 te rijden met sportonderstel, misschien bevalt je dat beter. succes
 

gerjohn

Nieuw lid
mijn O2 heeft reeds hulpveren achter, met denderen bedoel ik idd het klapperen van de voorwiel, hetgeen in V.A.G. land vaak verholpen wordt door het vervangen van de kauwgom stabilisatorstangrubbers en koppelstukken. de horizontale bonken lijken op een aanhanger trekken met een te ruime koppeling of te kleine trekhaakkogel.

Ik vind het wel typisch, dat als je op "klapperende voorwielophanging" googelt je vnl. V.A.G. hits krijgt :-).
Is er niemand in de buurt van Ede, dan kunnen we eens een vergelijkend warenonderzoek houden?
 
E

Ex-lid 2926

Het klapperen van de voortrein zou ook aan de dempers zelf kunnen liggen. Na een jaar of zeven rijden in mijn vorige auto vond ik de auto aan de achterzijde steeds harder aanvoelen. Na vervanging van de dempers was het weggedrag weer heerlijk comfortabel en stil. Ik meende eerst ook altijd dat versleten dempers net fietspompen zouden zijn, maar ze kunnen ook "verharden".
Een gebroken schroefveer komt trouwens ook regelmatig voor. En dat zorgt ook voor bijgeluiden.
De rechtuitstabiliteit blijf ik trouwens wel een minpunt vinden van de Octavia. Ik geloof graag dat een sportonderstel daarin verbetering brengt, maar een harder onderstel zou niet mijn voorkeur hebben.
Een Golf en Leon met in principe hetzelfde onderstel als de Octavia rijden wel goed rechtuit en hebben veel minder last van zijwind. Het heeft volgens mij gewoon met de vorm van de carrosserie te maken en dan met name de grote overhangen voor en achter. Het is eigenlijk ook een lel van een auto met een in verhouding korte wielbasis.
Vanwege het trekken van de caravan heb ik hulpveren laten monteren. Die hulpveren zorgen er wel voor dat de balans tussen veren en dempen aan de achterzijde beter voor elkaar is. De auto rijdt daardoor wat stabieler en vooral het bochtgedrag is strakker. En door die hulpveren schraap ik niet meer met de trekhaak over iets te hoge drempels als ik passagiers achterin heb.
 
Bovenaan Onderaan