Goedemorgen allen,
Een klein berichtje van deze ex-skoda man, ik heb inmiddels 2000km kunnen rijden in de nieuwe 330e en wil de ervaringen graag met jullie delen;
De 330e is in mijn beleving echt een rijders auto, practisch nut komt niet op de eerste plek maar voor de bestuurder wordt er alles aan gedaan om deze persoon zo goed mogelijk zijn werk te laten doen. In de Skoda had ik prima meubilair, een goed zitpositie en genoeg bewegingsvrijheid. Ook de bedieningselementen zaten allemaal op plaatsen waar je deze verwacht en hierover heb/had ik geen enkele kritiek. Nu rijd ik ruim een week in de BMW en wat mij direct opviel is dat ik minder beweginsvrijheid had, gevoelsmatig zat ik wat meer 'opgesloten', de brede middenconsole en aandrijftunnel versterken dit gevoel. Echter ben ik er inmiddels achter dat je met de lage zit, de supergoede stoelen (met beenverlengers) een formidabele zithouding hebt, ook op de langere ritten. Alle bedieningselementen liggen onder handbereik en met de I-Drive knop kun je alles verder regelen zonder je ogen van het echte autorijden af te houden, dat is zonder meer echt goed voor elkaar. Het dikke stuur met bediening voor CC/Radio/telefoon kun je lekker dicht naar je toetrekken, en daarmee makkelijk flipperen tussen de vernellingen kortom, de zitpositie is waanzinnig. Daarbij moet gezegd worden dat ik de looks van de navigatiesoftware evenals de gebruiksvriendelijkheid ten opzichte van de Skoda bijzonder achterhaald vind, het is wel snel, dat dan weer wel.
Verder zijn er twee volstrekt overbodige features die ik stiekum wel cool vind; 1-Waneer je de auto ontgrendeld is de interieurverlichting blauw (I-performance) tot je de deur opentrekt, dan is het licht weer gewoon wit. 2-In het menu van de auto kun je op het scherm van de navigatie (of I-Drive) twee meters laten zien een voor vermogen en een voor koppel. Geef je gas, dan slaan de meters naar hartelust uit. Zoals gezegd, je hebt er geen donder aan maar leuk is het wel
Een feature waar ik al veel plezier van heb is het voorverwarmen van het interieur, je stapt 's morgens in een ijsvrije auto waar het binnen al lekker 21 graden is, geweldig.
Het rijden laat zich ten opzichte van de Skoda nauwelijks vergelijken. Hij kan (naar mijn maatstaven) een beest van een auto zijn maar je kunt net zo goed volledig electrisch je boodschappen gaan doen. De automaat is een absulute meerwaarde, deze schakelt snel en doeltreffend, je hebt gewoon altijd vermogen.
Mis ik de Skoda? Ja! Hoewel ik makkelijk zal gaan wennen aan de BMW en het concept van hybride rijden. Maar de Skoda voelde als een Golden Retriever, zo'n goedzak die nooit moppert en er altijd voor je is. De BMW heeft twee gezichten en geeft heel veel rijplezier maar aan de andere kant is het ook weer leuk om zuinig te rijden met 252PK. Echt zuinig is hij nog niet, hoewel 1:14,8 niet slecht is over de eerste 2000km.
Bijgaand nog een plaatje waarbij hij niet echt schoon is;
Alles gute!
Miez