Der Weiße , andere auto's

Miez1

Forumguru
@micky, @vleier, dan moeten ze genoemd worden! Maar wel diegene die diepe spijt hebben achtergelaten en niet de quasi 'jammer' auto's.

Ik trap af, verkocht in oktober vorig jaar een zeer mooie E30 323i coupe uit 1985. Ik verdiende er een leuke cent mee maar sindsdien vind ik mezelf niet zo leuk meer.

2dkh0k7.jpg
 

micky

Forumguru
Gaaf! bij mij was het nog een 1990 Golf 1 Cabrio GTI Etienne Aigner (midnight blue) in die kleur minder dan 1000 van gemaakt heb geen digitale foto, moet nog inscannen.
de derde was niet eens zo'n oude 325I Cabrio uit 1993, laten restaureren, dat was al nodig na 12 jaar

CIMG3621.jpeg
 

micky

Forumguru
Gelukkig hebben we deze nog, maar ik ben bang dat er ook een dag gaat komen dat we hetzelfde gaan zeggen, immers het bloed kruipt.... IMG_2594.jpeg :
 

vleier

Forumguru
Oke dat van mij is een
1975 mercedes benz 240D 3.0 diesel. (1 van de 900 die gemaakt waren met grotere scharnieren om de uitstap re vergemakkelijken)

Mijn vader
1975 opel c kadett gte coupe.
En een 1968 mercedes 280 se
 

Miez1

Forumguru
Zojuist bevestigd gekregen dat ik de BMW 16 december kan ophalen en de Skoda daar achterlaat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Miez1

Forumguru
Dat klopt, maar relatief kort genoten, ik heb haar pas sinds september 2014. Maar de BMW is geen straf, laat ik daar duidelijk over zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Miez1

Forumguru
Resumerend zijn er eigenlijk twee zaken waar ik mij aan gestoord heb tijdens het gebruik van de auto;
  • Een resonantie onder aan het voorraam aan de bestuurderszijde, deze onstaat boven de 130 km/h, er zijn roosters extra gefixeerd onder de motorkap en de auto is er meermaals voor teruggeweest maar dit is nooit opgelost.
  • Met lagere buitentemperaturen komt er via de middentunnel een koude luchtstroom de auto in wanneer je een bocht maakt.
Verder een topauto, morgenmiddag afscheid nemen.

Alles gute !

Miez
 

Miez1

Forumguru
Goedemorgen allen,

Een klein berichtje van deze ex-skoda man, ik heb inmiddels 2000km kunnen rijden in de nieuwe 330e en wil de ervaringen graag met jullie delen;

De 330e is in mijn beleving echt een rijders auto, practisch nut komt niet op de eerste plek maar voor de bestuurder wordt er alles aan gedaan om deze persoon zo goed mogelijk zijn werk te laten doen. In de Skoda had ik prima meubilair, een goed zitpositie en genoeg bewegingsvrijheid. Ook de bedieningselementen zaten allemaal op plaatsen waar je deze verwacht en hierover heb/had ik geen enkele kritiek. Nu rijd ik ruim een week in de BMW en wat mij direct opviel is dat ik minder beweginsvrijheid had, gevoelsmatig zat ik wat meer 'opgesloten', de brede middenconsole en aandrijftunnel versterken dit gevoel. Echter ben ik er inmiddels achter dat je met de lage zit, de supergoede stoelen (met beenverlengers) een formidabele zithouding hebt, ook op de langere ritten. Alle bedieningselementen liggen onder handbereik en met de I-Drive knop kun je alles verder regelen zonder je ogen van het echte autorijden af te houden, dat is zonder meer echt goed voor elkaar. Het dikke stuur met bediening voor CC/Radio/telefoon kun je lekker dicht naar je toetrekken, en daarmee makkelijk flipperen tussen de vernellingen kortom, de zitpositie is waanzinnig. Daarbij moet gezegd worden dat ik de looks van de navigatiesoftware evenals de gebruiksvriendelijkheid ten opzichte van de Skoda bijzonder achterhaald vind, het is wel snel, dat dan weer wel.

Verder zijn er twee volstrekt overbodige features die ik stiekum wel cool vind; 1-Waneer je de auto ontgrendeld is de interieurverlichting blauw (I-performance) tot je de deur opentrekt, dan is het licht weer gewoon wit. 2-In het menu van de auto kun je op het scherm van de navigatie (of I-Drive) twee meters laten zien een voor vermogen en een voor koppel. Geef je gas, dan slaan de meters naar hartelust uit. Zoals gezegd, je hebt er geen donder aan maar leuk is het wel:jaja:

Een feature waar ik al veel plezier van heb is het voorverwarmen van het interieur, je stapt 's morgens in een ijsvrije auto waar het binnen al lekker 21 graden is, geweldig.

Het rijden laat zich ten opzichte van de Skoda nauwelijks vergelijken. Hij kan (naar mijn maatstaven) een beest van een auto zijn maar je kunt net zo goed volledig electrisch je boodschappen gaan doen. De automaat is een absulute meerwaarde, deze schakelt snel en doeltreffend, je hebt gewoon altijd vermogen.

Mis ik de Skoda? Ja! Hoewel ik makkelijk zal gaan wennen aan de BMW en het concept van hybride rijden. Maar de Skoda voelde als een Golden Retriever, zo'n goedzak die nooit moppert en er altijd voor je is. De BMW heeft twee gezichten en geeft heel veel rijplezier maar aan de andere kant is het ook weer leuk om zuinig te rijden met 252PK. Echt zuinig is hij nog niet, hoewel 1:14,8 niet slecht is over de eerste 2000km.

Bijgaand nog een plaatje waarbij hij niet echt schoon is;
2uggahh.jpg


Alles gute!

Miez
 

CDK

Forumguru
@Miez1, leuke review :thumbsup:
Hoelang kan je van de volledige 252pk genieten en wat blijft er aan vermogen over als de accu's van de elektromotor leeg is?
 

Miez1

Forumguru
@Corné de Kluijver , Thnx!

Het concept werkt in mijn praktijk als volgt, je kunt tot 120 km/h volledig electrisch rijden. Doe je dit dan is de accu na ca. 30 kilometer wel leeg, je moet ook met een fluwelen voet rijden. Voor ritjes in de stad werkt dit echt prima, ik gebruik nauwelijks nog brandstof in de stad. Geeft je iets te enthousiast gas dan springt de benzinemotor (nagenoeg onmerkbaar) bij waarbij direct regeneratieenergie gebruikt wordt om de accus weer bij te laden. Afhankelijk van de stand van de auto genereert hij (minder)snel energie, in de 'sport' stand gaat dat bijvoorbeeld aanzienlijk sneller, laat je dan gas los, dan schieten de procenten voor accuvulling snel omhoog (maar voelt gaslos ook alsof er echt geremd wordt). Je kunt er ook voor kiezen om de electromotor uit te schakelen (safe battery) en alleen op de benzinemotor te rijden (320i, 184PK), de accu wordt dan opgeladen en die kun je dan aanwenden wanneer je zelf denkt dit nodig te hebben. De auto is dusdanig intelligent dat hij o.b.v. je navigatie berekent wanneer hij welke energie van de batterij nodig heeft om de auto zo zuinig mogelijk te laten lopen. Als voorbeeld, schakel je deze feature in, dan zal de batterij onder aan de Brennerpas vol zijn, cool toch!?

Terug naar de kern van je vraag, rij je veel snelwegkilometers dan is de accu nooit helemaal leeg en kun je nagenoeg altijd aanspraak maken op het volle vermogen. Ik was laatst met een volle accu van huis gegaan en na 170km had ik nog 52% vulling over.

Immer gute fahrt!

Miez
 

CDK

Forumguru
Kijk aan dit is dus een hybride auto waar wél echt over nagedacht is en dus ook werkelijk praktisch in gebruik is :thumbsup:
Nogmaals veel rijplezier toegewenst en natuurlijk immer gute fahrt ;)

Greetz Corné
 

B.Stuurder

Forumguru
Leuk om een ongekleurde review te lezen over een BMW van een Skoda rijder. Nu had je niet de sterkste Octavia, dus qua rijden zal het inderdaad een heel stuk beter zijn, vooral met de elektromotor erbij.
Ik ben voor de toekomst benieuwd of hybride auto's gaan overleven, ondanks dat men blijkbaar in staat is om de auto op de route in te laten spelen en het efficiëntie niveau te optimaliseren op die manier, blijft het een dure optie (vanaf 2017 belastingtechnisch helemaal), die eigenlijk vlees noch vis is.

Veel veilige kilometers toegewenst @Miez1 en ik ben benieuwd of je ervaring veranderd over langere periode, waar je bijvoorbeeld eens op vakantie bent geweest met de auto.
 

Miez1

Forumguru
Er is nog iets wat mij is opgevallen; sinds twee weken rijd ik BMW, ik heb sinds die tijd al 3x 'onenigheid' gehad onderweg. Dat is mij in de 5 jaar dat ik Skoda heb gereden nog nooit gebeurd. Zoals ik het nu ervaar bestaat er een vorm van irritatie tegen het merk (of de bestuurder).

-1x Parkeer ik mijn auto in een parkeergarage op een laadplaats voor electrische voertuigen, luid toeterend komt er een Volvo bestuurder achter mij aan welke mij onvriendelijk verzoekt mijn auto direct weg te halen omdat hij zijn 'electrische voertuig' moet opladen. Ik leg hem uit dat ik precies hetzelfde voormnemens ben waarvan hij schrikt. Onwetendheid, dat geeft niet maar sla een andere toon aan en luid toeteren helpt helemaal niet in zo'n situatie.

-Op een dubbelbaans 70km weg binnen de bebouwde kom rijd ik achter een Mitsubishi Outlander welke netjes 70 rijdt. Na de rotonde kies ik voor de linker rijbaan en haal hem in, waarop hij besluit het gat tot de volgende auto (wat initieel ca.100 meter was) dicht te rijden zodat ik er niet meer tussen pas en doe dat dus ook niet. Lichtsignalen, zwaaien en toeteren vallen mij ten deel......:nono:

-Ik rij op eerste kerstdag nota bene vanuit een 60km weg een woonwijk binnen (30km) om mijn broer te bezoeken. Aan het begin van de wijk is een ongeregelde wegversmalling, voor mij rijdt een auto de versmalling door en ik zie dat ik ruim dichter bij de versmalling ben dan de auto aan de andere kant, die besluit gas te geven en ook weer te toeteren, handgebaren etc. en probeert mij klem te zetten wat niet lukt. Ik ben wel gestopt en ben achteruit gereden, de man zit met zijn gezin in de auto, zijn vrouw is spierwit en waarschijnlijk geschrokken van zijn actie. Ik vraag aan hem hoe het met de kerstgedachte is en of het rijden verder wel goed gaat, sluit mijn raam en rijd door.

De auto roept tot nu toe onbegrijpelijke reacties op, gelukkig ben ik mijn emoties de baas. Hij rijdt overigens wel top!

Fijne jaarwisseling!

Miez
 

Edwin83

Senior Member
Pfff, het zou bijna je plezier wegnemen om in zo,n prachtige auto te rijden. Puur frustratie van de andere weggebruikers die er ergens in hun grijze massa ook eentje zouden willen.
 
Heel jammer die reacties onderweg. Ik stel me zo voor dat je niet anders bent gaan rijden dan met de Skoda. Het Calvinisme viert kennelijk nog steeds hoogtij en met zo'n mooie BMW steek je volgens velen toch net iets te ver boven het maaiveld uit. Dus vullen sommigen automatisch in dat jij je vast verheven voelt boven de rest en dan duwen ze je wel even terug je hokje in... Treurig :nono:
 
Bovenaan Onderaan