Der Weiße

Miez1

Forumguru
@ertromp, de meldingen kwamen allemaal in een keer en lieten zich na herstart weer resetten. Het kwam qua frequentie steeds vaker voor dus maar een keer na laten kijken en gelukkig opgelost.

Miez1

Forumguru
Nog maar wat bevindingen spuien......

Wat is dit toch een goed auto, echt alles past er in en hoewel ik mijn Superb nog elke dag mis, krijgt 'Der Weisse' ook een hele dikke pluim. Door de tijd heen is mij opgevallen dat de bediening aan het stuur voor diverse functies in andere auto's niet te vergelijken is. Het lijkt gewenning maar als je er langer over nadenkt heeft Skoda hier gewoon goed over nagedacht en kun je belangrijke functies gewoon, zonder je gezicht af te wenden van het verkeer, bedienen.

Navigatie is in vergelijk tot andere auto's gewoon erg goed. Duidelijk en overzichtelijk maar bovenal snel. En als ik nu kijk wat er allemaal op deze auto aan opties zit en je gaat nu de markt op om vergelijkbaar te vinden, dan bestaan die auto's (vrijwel) niet meer in deze prijsklasse, dat heeft Skoda goed gedaan.

Minpunten, de zitting van de achtebank kan niet opgeklapt worden, dan mis je net een paar liter en een vlakke laadvloer, maar ik ben ze nog niet te kort gekomen. En tot twee keer toe is de rugleuning bij het omklappen op mijn onderarm geland, dat ding is best zwaar !:mad:

Ik maak mij inmiddels op voor een moeie tocht met het gezin naar Toscane, ik ga weer heerlijk van de reis genieten in deze alleskunner. :thumbsup:

Rallye

Forumguru
Prettige reis alvast. Klap jij de bank niet om vanuit de kofferruimte? Dan kan hij niet op je arm landen, zou ik zeggen....

DannyG

Forumguru
@Miez1 : Knappe bak inderdaad. Ik hou ontzettend van die zwart/wit kleuren. Vraagje: die zwarte grillrand, is die glanzend?

Ik wil in de toekomst ook de chromen rand vervangen door een zwarte. Mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe rand, maar heb liefst een matte of hoogstens een satijnglans. En ik vrees dat die zwarte van SKODA glanzend zijn.
In dat geval zou ik liefst naar een vinylwrap of sticker gaan.

En ook de velgen zijn knap (BBS CH-R?). Geeft echt een meerwaarde aan de wagen. Het kleine detail onder aan de het achterwiel is ook mooi gevonden.
Persoonlijk vind ik hem wat té laag staan, maar dat is puur persoonlijke smaak dus niets van mijn mening aantrekken ;).

Alvast bedankt voor het antwoord :dankje:.

En nog veel genotsvolle kilometers toegewenst :jaja:

Antera

Donateur
Omtrend de kabels aan de voorzijde vind ik het een apart verhaal. De kabels liggen zo en zijn zo geconstueerd dat deze moeten kunnen bewegen met inveren sturen enz. Verkeerd terug leiden kan eigenlijk niet aangezien je dan de stekkers niet meer erop krijgt ;). Misschien toch een maandagmorgen kabeltje geweest misschien. Oude niet gevraagd?

een hele mooi vakantie

Miez1

Forumguru
@DannyG, Dit is een OEM Skoda rand en is inderdaad glanzend zwart wat ik i.c.m. de spiegelkappen en achterspoiler wat meer in harmonie vond. De hoogte van een auto, daar is al veel over gezegd, ik vind het fantastisch rijden en het staat 'm supergoed i.c.m. de BBS'en.

@Antera, jij bent de goeroe op dit gebied, ik heb het als waarheid aangenomen. Misschien toch een marter geweest?

DannyG

Forumguru
@DannyG, Dit is een OEM Skoda rand en is inderdaad glanzend zwart wat ik i.c.m. de spiegelkappen en achterspoiler wat meer in harmonie vond. De hoogte van een auto, daar is al veel over gezegd, ik vind het fantastisch rijden en het staat 'm supergoed i.c.m. de BBS'en.

Bedankt @Miez1 voor je snelle antwoord :thumbsup:. Dan ga ik eerst eens proberen om de chromen rand te beplakken met een zijdeglans of matte stickerrepel.

En wat betreft mijn opmerking over je verlaging ... niets van aantrekken (zoals ik al zei). Het is smaak gebonden en hangt af van wat je verlangt :jaja:. En je mag terecht trots zijn op je bolide hoor ... sowieso. Puik.

Groetjes,

D

Tuulster

Forumguru
Ik lees je topic voor het eerst @Miez1 , Shame on me :bloos: Maar wat EEN PRACHTIGE WAGEN!!!
Complimenten over wat je ermee gedaan hebt!
Uitstraling is subtiel maar stoer hier kan menig Rs bezitter een puntje aan zuigen ;) :thumbsup:

Miez1

Forumguru
Beetje opfrissen hier.......

De meldingen welke ik hierboven beschreef hadden te maken met een beschadigde kabel naar onder meer de ABS sensor maar ws ook alle ander kabels die naar een van de veerpoten liep. Hoe het kan gebeuren? Misschien doordat de kabel onjuist is teruggevoerd na de verlaging, je houd dan een stukje kabel over wat kan 'knikken', dat was de verklaring. Is netjes opgespeurd en opgelost, men dacht eerst nog aan hongerige marters maar dit was niet het geval.

Inmiddels helaas weer terug vanuit het zonnige Toscane, hoe opvallend ook maar tijdens mijn reizen naar Italie doen zich deze verschijnselen klaarblijkelijk voor, wederom allerlei storingsmeldingen tegelijkertijd, allemaal gerelateerd aan stuurinrichting, remmen en verlichting. Ook meerdere malen drukverschil in de banden gemeld, dit doet zich ook alleen tijdens vakanties voor. Bij de 90K beurt maar eens melding van maken ten zij het zich voor die tijd meerdere malen voor gaat doen. (de meldingen verdwijnen na herstart).

Alles gute !

Miez

B.Stuurder

Forumguru
@Miez1 Mooie bak hoor, als ik hem wit had genomen, zou ik het ook zo doen, alleen misschien niet zo laag, ik denk dat ik dan toch teveel bodemcontact zou hebben, en ik wil het niet overdrijven, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Maarrr, ik heb nu een witte auto en 2 x met dezelfde kleur doe ik nooit en daarbij heb ik nog nooit een blauwe auto gehad.
Ik kan op de foto's eigenlijk het verschil tussen voor en na montage van de spacers niet goed onderscheiden. Jouw velgen hebben een ET van 48 en die van mij 47, dus steken 1 mm meer uit, maar ik twijfel over de spacers. Als het optisch niet zo veel scheelt, dan ben je misschien de lagers onnodig aan het belasten en ik krijg een 1.8 TSI, dus niet traag tot de 1750 toeren ;). Maar misschien maakt dat niet zoveel uit. Mijn indruk is dat de wielen standaard al behoorlijk naar de buitenrand van de velg komen.

De dakrails is zwart zie ik, heb je een Ambition BL, er stond GL, maar ik weet niet wat dat is? In elk geval laat ik de RS rails monteren, die zijn metallic zwart glanzend ipv zilver, net als de grille en spiegels.

Wat een rare storing steeds, je zou toch denken dat het aan de plaatselijke fauna ligt?

DannyG

Forumguru
... Ook meerdere malen drukverschil in de banden gemeld, dit doet zich ook alleen tijdens vakanties voor. ...

Dit heb ik tot nu toe ook twee maal voor gehad en telkens op hetzelfde wiel/band. Ik heb dan met een fietspomp met manometer en dunlopkoppeling nagemeten, maar de druk was niet veranderd. Ik heb de indruk dat er soms situaties ontstaan die door de sensor verkeerd geïnterpreteerd worden. Ook net zoals dat bij jou het geval is, gebeurde dit bij mij bij een lange rit.

Ik hoop dat je van al die meldingen gauw af geraakt want het is wel zonde dat zo'n knappe bolide niet altijd betrouwbaar reageert

leon-cupra

Forumguru
Dit heb ik tot nu toe ook twee maal voor gehad en telkens op hetzelfde wiel/band. Ik heb dan met een fietspomp met manometer en dunlopkoppeling nagemeten, maar de druk was niet veranderd. Ik heb de indruk dat er soms situaties ontstaan die door de sensor verkeerd geïnterpreteerd worden. Ook net zoals dat bij jou het geval is, gebeurde dit bij mij bij een lange rit.

Ik hoop dat je van al die meldingen gauw af geraakt want het is wel zonde dat zo'n knappe bolide niet altijd betrouwbaar reageert
Toevallig net niet de banden ervoor opgepompt?
Heb dit gehad toen ik mijn wagen ging ophalen. Zit je op de autostrade en ineens waarschuwing. F*ck, net opgehaald en al platte band. Niet dus, vorige eigenaar had bandenwissel gedaan en opgepompt en niet opnieuw ingesteld. Zelf daarna ook nog voorgehad, banden opgepompt, ritje gedaan en uiteraard wer op autostrade melding.

DannyG

Forumguru
Toevallig net niet de banden ervoor opgepompt?
Heb dit gehad toen ik mijn wagen ging ophalen. Zit je op de autostrade en ineens waarschuwing. F*ck, net opgehaald en al platte band. Niet dus, vorige eigenaar had bandenwissel gedaan en opgepompt en niet opnieuw ingesteld. Zelf daarna ook nog voorgehad, banden opgepompt, ritje gedaan en uiteraard wer op autostrade melding.

De eerste maal lagen de nieuwe velgen en banden er een kleine 100km op. Ik had de spanning opnieuw gekalibreerd na de wissel. Maar een kleine 100km later kreeg ik de melding, ondanks het feit dat er evenveel bar op zat als oorspronkelijk.
De tweede maal was op weg naar Frankrijk: na een rit van 700km opnieuw de melding. Opnieuw pomp eraan gehangen en op de manometer gekeken: spanning was onveranderd. Maar opnieuw gekalibreerd.
Sindsdien heb ik het niet meer voor gehad :arghh:.

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb een Laguna gehad rond 2004 en daar zat toen al bandenspanningscontrole op. Ik heb destijds ook een paar keer valse meldingen gehad en 1 keer een nieuwe sensor in mijn band moeten laten plaatsen. Het blijven sensoren die op een plek zitten die niet zo optimaal is voor een druksensor.

Miez1

Forumguru
Het klopt dat de sensor beide keren drukverlies aangaf nadat ik ze had opgepompt (1 a 2 dagen later) @leon-cupra en @DannyG, vreemd verschijnsel, misschien heeft het ook met hogere belasting en temperaturen te maken?

@B.Stuurder, ik heb op de achteras 20mm in totaal erbij (2x 10mm spacers) en ik ben een kniesoor als het om details gaat. Ik vond standaard dat de achterwielen teveel naar binnen stonden, met de ET48 BBS'en was het al een stuk beter maar nog niet volledig naar mijn smaak. Een leek zal het niet opmerken, maar ik vind dat het precies goed moet zijn. Ik rij inmiddels al een dikke 80K met de spacers en ik heb nog geen enkele klacht. Ik denk ook dat het koppel van de TDI de lagers zwaarder belast dan de TSI, maar ik heb de gegevens niet zo paraat.

De GL was een Greenline destijds met matzwarte dakrails.

Alles gute !

Miez

leon-cupra

Forumguru
@Miez1 , na oppompen dien je steeds te kalibreren, wanneer de wagen stil staat. anders detecteert de sensor een verschillende druk met de ingestelde druk en geeft hij een melding.

Bovenaan Onderaan