Deur ontgrendelt vanzelf (af en toe)

Captain Hook

Forumguru
Ik heb nou iets vreemds:
Sluit mijn O2 af, gewoon zoals altijd, met een druk op de knop van de AB. Auto gaat keurig op slot. En dan, zomaar, enige minuten of half uur later is ALLEEN de bestuurdersdeur ontgrendeld!
Maar (uiteraard :eek:) niet altijd, zo af en toe. Om de dag of zo. En soms ook een paar dagen niet. Dit treedt nu sinds een week of twee op. Eerst had ik het niet in de gaten, omdat dat als ik 's-ochtends de auto met de AB open deed, hoor je wel die klik van de ontgrendeling (klinkt ietsje anders als 1 deur al open is) en dan pas doe je het portier open. En laatst dacht ik nog, he, zeker vergeten op slot te doen. Maar nu merkte ik dat alle portieren (inclusief de kofferbak) op slot zijn, behalve de bestuurdersdeur.
Gisteren zitten te testen (open, dicht, open, dicht) en 9 van de 10 keer gaat het goed en dan plotseling hoor ik na een paar minuten alleen de bestuurdersdeur weer uit zichzelf ontgrendelen.

Ze hebben vanochtend bij de Skoda dealer-van-het-jaar storingen uitgelezen en inderdaad is er een onregelmatig optredende storing gedetecteerd in het portierslot aan de bestuurderszijde.
Oplossing: (ik had niet anders verwacht) complete vervanging van het slotmechanisme a raison van EUR 225,-!
Dat vind ik wel fors aan de prijs. Iemand enig idee wat het nog meer kan zijn? (en niet zo kostbaar is). Wellicht een of 't andere sensor die iets niet correct detecteert en denkt dat deur weer ontgrendelt moet worden?
Ben zelf aardig technisch ingesteld, dus een deurbekleding loshalen om e.e.a. te onderzoeken zie ik wel zitten. Maar waar moet ik zoeken?

En in het kader van de financiele krisis moeten we wel zuinig met de centen omspringen. En 225 euris voor een slotcilinder vind ik wel errug fors. :mad:

Mocht nou iemand op een idee komen; nee er zitten nooit waardevolle dingen in mijn geparkeerde auto. Of je moet de ruitenkrabber, een doosjes pepermuntjes of het originele Skoda boodschappenkrat interessant vinden.
 

Octavia_II

Actief lid
Hoi Captain Hook,

wat was precies de foutcode?

Ps. een origineel skoda kratje heb ik nog niet. :winkie:

Groet,

Charlie
 

TurboBooster

Forumguru
Vermoedelijk een zo nu en dan haperende microswitch in het deurslot.
Een heel erg handige "doe het zelver" zou deze, zelf wel kunnen vervangen.

TB
 

LenK

Forumguru
2005 auto is een gevalletje consumentenrecht = niet de volle mep betalen voor de reparatie maar een evenredig deel van de normaal verwachtte levensduur.
 

Captain Hook

Forumguru
2005 auto is een gevalletje consumentenrecht = niet de volle mep betalen voor de reparatie maar een evenredig deel van de normaal verwachtte levensduur.
Tja, dat klinkt altijd heel plausibel, maar hoe kaart ik dat aan? :ahum:
Garantie/recht hebben op, is heel wat anders dan dat ook daadwerkelijk krijgen...
 

Captain Hook

Forumguru
Iemand enig idee waar online een deur-demonteer-handleiding van een O2 te vinden is?
Sorry, al gevonden, op het duitse skodaforum.
 

LenK

Forumguru
Garantie/recht hebben op, is heel wat anders dan dat ook daadwerkelijk krijgen...
Je mag aannemen dat klantenbinding (= klantgericht/klantvriendelijk) op dit moment bij de dealers hoog op de agenda staat.
Klant onterecht laten dokken = klant tegen de haren in strijken = klant verliezen = :1439:
 

TL@

Forumguru
Je mag aannemen dat klantenbinding (= klantgericht/klantvriendelijk) op dit moment bij de dealers hoog op de agenda staat.
Klant onterecht laten dokken = klant tegen de haren in strijken = klant verliezen = :1439:

Dat is iets wat je zou denken, maar is in de praktijk niet echt waar.

Mijn schoonouders hadden zoiets voor met hun Fabia. Volgens de garage waren remschijven en -blokken verleten, voor- en achteraan. Aangezien ze daar bijna 1000€ voor vroegen, zijn ze naar Auto5 gereden, bleek dat enkel de blokken vooraan bijna versleten waren (zatten nog niet tot op het merkteken), ze hebben ze daar laten vervangen aan 67€, beetje verschillend hé. Klant kwijt voor de Skoda-dealer, toch dom zeker.
 

Captain Hook

Forumguru
Schijnt een probleem te zijn wat vaker voorkomt, want de microschakelaars kun je bij EBAY gewoon kopen: :smirk:
http://cgi.ebay.de/VW-Passat-Beetle...286.c0.m14&_trkparms=66:2|65:1|39:1|240:1318l

Groet,

Charlie
Bedankt voor de tip! Zoiets dacht ik zelf ook al.
Maarre uit bovenstaande omschrijving lijkt het voor een O1 (niet O2) bestemd te zijn. En ik vraag me af of in de O2 dezelfde typen mikroswitches gebruikt zijn.
Overigens zijn mikroswitches redelijke standaard onderdelen die je bij elektronikaboeren kunt krijgen.

ps: sinds een week heeft mijn O2 nergens meer last van... :confused:
 
Ik heb hetzelfde gehad met alle portieren tegelijk. Zelfs tijdens het rijden gingen de sloten te pas en te onpas open en dicht.
Op een kwade dag stapte ik uit mijn auto en liet ik, omdat ik binnen een minuutje weer weg zou gaan, mijn sleutels in het contact zitten. De deur achter mij dicht gegooid en.....
"klik,klik,klik,klik" alle portieren op slot. Reserve sleutel uiteraard thuis, 65km verderop. Lokale dealer gebelt die, m.b.v. het sleutelnummer dat ik in mijn PDA had gezet, een sleutel heeft gemaakt waarmee ik mijn auto weer in kon. Alle kosten vehaald op mijn dealer/PON. Beide sloten voor werden onder garantie vervangen.
 

Rolle

Senior Member
Lijkt me een goed idee om je sleutelnummer ergens te noteren (just in case), waar vind je dat eigenlijk? Haal je dat uit het chassisnummer, de handleiding, via de garage, ...?
 

pansaebr

Actief lid
deurontgrendeling

Het kan nog gekker de plaatselijk skodadealer is duurder dan een andere skoda garage een 30km verder het verschil een 12% van de kostprijs voor een 30000km onderhoud ( uitlezen , remmen nazien , olie filter +bougies ) zelf met de bezineprijs op zijn duurst rendeerde het om 30km verder te rijden.( hij deed er wel iets meer dan 3uur over.maar de prijs was niet hoger dan wat afgesproken was.


Dat is iets wat je zou denken, maar is in de praktijk niet echt waar.

Mijn schoonouders hadden zoiets voor met hun Fabia. Volgens de garage waren remschijven en -blokken verleten, voor- en achteraan. Aangezien ze daar bijna 1000€ voor vroegen, zijn ze naar Auto5 gereden, bleek dat enkel de blokken vooraan bijna versleten waren (zatten nog niet tot op het merkteken), ze hebben ze daar laten vervangen aan 67€, beetje verschillend hé. Klant kwijt voor de Skoda-dealer, toch dom zeker.
 
Bovenaan Onderaan