Deuren gaan ineens dicht...

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Vorige week is mijn startmotor vervangen, en de accu dus langere tijd losgeweest. Sindsdien lijkt het wel alsof de centrale portiervergrendeling probeert om alle deuren automatisch op slot te doen als ik de motor start. Ik hoor aan alle kanten geklik in de deuren maar lang niet altijd gaat alles op slot. Soms alleen de passagiersdeur en de rest blijft of gaat weer open.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn? Is dit in een instelling in de boordcomputer die de garage kan aanpassen? Of kan ik dat zelf? Mijn garage is een universele garage dus heeft ook universele uitleesapparatuur denk ik.
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Kan dat bij elke garage of alleen bij VAG dealers?
Hoe kan het dat zomaar gebeurt nadat de accu losgeweest is?
 

Ronnie

Forumguru
Het komt wel vaker voor na het spanningloos maken van het systeem, ik heb een 5 tal VW T5's TDI DSG in onderhoud, ook hierbij ook al eens meegemaakt dat het module "op hol sloeg" ; na het wissen van de (vele) foutcodes was alles weer normaal.
Om het te voorkomen dat het weer gebeurt hang ik een netvoedinkje van 12V gelijkstroom met plm. 1,5A aan de accupolen, nooit problemen meer gehad.
 

Rick Blaine

Actief lid
Dankjewel voor de informatie! Vrijdag krijg ik een nieuwe accu, kreeg hem vanochtend bijna niet aan de praat. Dynamo is goed maar accu is 8,5 jaar oud dus maar eens een nieuwe. Ik zal eens vragen of hij die codes kan wissen, hopelijk heeft hij daarvoor apparatuur...
 

Rick Blaine

Actief lid
Ronnie, nog een aanvullende vraag: Kan elke garage die de motor uit kan lezen/resetten ook de comfortmodule uitlezen/resetten?

Alvast bedankt!
 

Ronnie

Forumguru
Er zijn diagnose scanners die het wel kunnen, maar er zijn erg veel verschillende protocollen in de autobranche. Zo heeft de VAG groep zijn eigen ontwikkelde systeem.
Het makkelijkst is een laptop met VAG-com/VCDS, speciaal voor VAG-groep auto's ontwikkeld.
Je moet voor deze fouten ook niet in het motormanagement kijken, maar in het cental convenience module(komfortmod.)
Voor de Octavia 1 is dit:
Steuergerät Codierung
STG 46 (Komfortsystem) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07

Zentralverriegelung:
00258 - Einzeltüröffnung
00259 - Gesamttüröffnung

Dit is even een voorbeeld; je moet dus specifiek in module 46 zijn, ik weet niet of een allround scanner dit kan.
 

Rick Blaine

Actief lid
Oei, dat klinkt ingewikkeld! Ik weet niet of mijn "universele" garage daar mee uit de voeten kan. Moet je ook al die codes kennen om de foutmeldingen te wissen, zoals jij aangaf?
Zou het helpen om de accu er weer een uurtje af te gooien? Hij moet toch vervangen worden vrijdag dus dan gaat hij ook los, waarschijnlijk geen uur maar goed.
 

Ronnie

Forumguru
Het is het proberen waard, misschien reset de zaak zichzelf weer. Maar de waardes in mijn post geven de waardes aan die in de module zouden moeten zitten. Indien de garage VAG-COM heeft moet hij het betreffende module openen en de waardes hiermee vergelijken/aanpassen.(wel even de oude waardes noteren om ze eventueel weer terug te kunnen zetten)
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi Ronnie, ik zie nu pas dat je ook een Zündapp hebt, leuk! :)

Even voor mijn begrip: Wat betekenen de codes die je hierboven noemt? Ik wil dat alles weer net als "vroeger" wordt, dus alle deuren open en dicht met de AB en als ik de motor start geen deuren automatisch op slot. Gaat dat gebeuren met die codes die jij noemt?
 

Ronnie

Forumguru
Ben al jaren "Zundapper", ik kreeg hem op m'n 50ste verjaardag in 3 kratten.
Gestraald, gepoedercoat, gereviseerd en uitgebreid met knipperlichten gebruik ik hem in de zomer voor woon-werk verkeer en toertochtjes.

On Topic: de code 00259 zou op jou Octavia1 van toepassing moeten zijn voor het sluiten en openen van alle deuren.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 025.jpg
    Afbeelding 025.jpg
    27 KB · Weergaven: 21

Rick Blaine

Actief lid
Dankjewel!

Jouw Dapp ziet er wel iets nieuwer uit dan 1972!

Hier de mijne. Mijn ouders hebben hem 5 jaar geleden gekocht uit de boedel van een overleden vriend. Deze man was de broer van de 1e eigenaar. Hij is ongerestaureerd, er zijn wel dingen vervangen natuurlijk. Ongeveer 33.000 km op de teller, ik rij er alleen op met mooi weer, van maart - oktober zeg maar, voor ontspanning. Ook een keer de 11-stedentocht gereden met een vriend die een 1980 GTS-50 heeft (5-bak, import).

zndappks50.jpg
 

Rick Blaine

Actief lid
Vorige week vrijdag is de auto bij de garage geweest voor een nieuwe accu. Wat een wereld van verschil!

Tegelijk is ook het storingsgeheugen gewist. Er stond een storing in over de linker achterdeur. Die bleef vorige week inderdaad een paar keer "hangen" toen ik de auto op slot wilde doen.
Enfin, sinds vrijdag is het probleem met de deuren opgelost dus ik ben weer happy! :)
 

Rick Blaine

Actief lid
Dankjewel! Helaas kan ik niet meer in detail treden over de precieze oplossing omdat mijn vrouw de honneurs heeft waargenomen ;)
 
Bovenaan Onderaan