Meest voorkomende (en dus waarschijnlijke) oorzaak is een microswitch in je deurslot die kruen heeft.
Dealers monteren een nieuw slotmechanisme, omdat dit bij de dealer de goedkoopste en meest zekere methode is om het probleem op te lossen. Er vanuit gaand dat prijzen in NL en Belgie vergelijkbaar zijn, zou dat 150-200 euro kosten. In Nederland is ook iemand die de sloten repareert: hij haalt je oude slot er uit (en houdt dat voor reparatie voor de volgende klant) en plaatst bij jou een gerepareerd slot waar je 3 maanden garantie op krijgt. Klaar terwijl u wacht, en kosten slechts 50 euro, nadeel is dat je er wel voor naar Nederland moet rijden:
http://www.deurslotreparatie.nl/
Overigens zal uitlezen bijna nooit foutcodes opleveren, maar als je Vagcom of Vaskast aan de OBD aansluiting hangt, zie je soms opmerkelijke zaken, waardoor overduidelijk is dat er zaken niet kloppen. Bij mijn eigen auto gezien: monteur was bezig met Vagcom en volgens Vagcompagina waren alle deuren dicht én op slot. In werkelijkheid was er geen enkele deur op slot en stond het bestuurdersportier wijd open omdat de monteur overdwars op de bestuurdersstoel zat met de benen buiten boord en de laptop op schoot.
Voor de duidelijkheid: je kunt dat op slot doen van je deuren, ook automatisch laten doen, bijvoorbeeld via Vagcom kun je 'anti-Car-jack' in laten stellen, zodat na vertrek bij bereiken van 15 km/u de deuren automatisch vergrendelen.