Deurpaneel uitwisselen Fabia I met Fabia II ?

JurgenTDI

Actief lid
Ik zit te denken om de achterspeakers van de hoedenplank dragers naar de achterdeuren te verplaatsen.
Gezien daar raamslingers in hangen wil ik dan ook maar de achterruiten electrisch laten bedienen.

De meest logische stap daarvoor zou zijn om de deurpanelen (en raammechanisme?) van een type II te plaatsen.

Zijn er mensen hier die deze mod al uitgevoerd hebben, of anders hebben opgelost?
Passen de deurpanelen en evt raammechanisme van een II op een I ?

Rallye

Forumguru
De Fabia I is een hele andere auto dan de Fabia II. De vorm van de deuren is volgens mij anders. Een deurpaneel van een II zal vast niet passen op een deur van een I... Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Škoda_Fabia

Of lees ik het verkeerd en praat je niet over modelen maar over voor of na een facelift (van een Fabia I of II)?

Canon-Eye

Forumguru
Vermoedelijk is jouw F1 een hatchback?
Ik heb ooit een F1 combi Elegance 2002 gereden. Als ik me goed herinner had die ook achter elektrische ramen.
Mogelijk maak je meer kans dat zo'n raammechaniek gaat passen - hoewel de deuren van een HB (van boven) toch wel weer anders zullen zijn dan die van een combi. Maar dat maakt alleen iets uit voor de ruit zelf, niet voor het mechaniek - vermoed ik...

Dat wordt overigens wel flink zoeken bij de auto-recyclers, vrees ik...

Cordoba

Forumguru
Als je de ramen van de achterportieren ook elektrisch wil bedienen, moet je behoorlijk wat aanpassen:
- voor het bestuurdersportier moet je een andere bedieningsunit scoren (voor 4 ramen i.p.v. voor 2 ramen), maar als het goed is gaat dat wel passen (er zijn tenslotte ook origineel F1's met 4 elektrisch bediende ramen)
- bedieningsunits in de achterportieren
- je zult de betreffende module waarschijnlijk aan moeten passen, en dat zal waarschijnlijk om de comfortmodule gaan. Domweg omwisselen met een geschikt exemplaar van de sloop gaat waarschijnlijk niet werken, omdat dan ook alle andere opties van de donorauto moeten kloppen met jouw auto
- mogelijk extra zekering monteren, en in elk geval extra bekabeling naar de achterportieren voor de stroomvoorziening, maar ook bekabeling van de achterportieren naar de module én naar het bestuurdersportier (voor de bediening daar)

Dat alles is een behoorlijke aanpassing, en als je dan ook nog F2 deurpanelen wil gaan gebruiken wordt het helemaal lastig. Allereerst heb je vaak een bepaalde vormgeving van het dash die overeenkomt met de deurpanelen van de voorportieren, en dan heb je nog de vraag of F1 en F2 deurpanelen uitwisselbaar zijn.

Wat het verplaatsen van de achterspeakers van de hoedenplank naar de deuren: het is de vraag of dat gaat passen. De combi heeft in elk geval ovale speakers(rechthoekig bevestigingspatroon) naast de rollo, en in de deuren heeft de hatchback volgens mij ronde speakers (vierkant bevestigingspatroon).

image_73818.jpg
SON-92371.jpg

Laatst bewerkt:

JurgenTDI

Actief lid
Hm daar heb je idd een punt. Veel van die zaken kan ik zelf, maar als ik bekijk hoeveel werk dat is wAt je opsomt... Dan gewoon speakertjes steken in de hoedenplank dragers en een paar draden trekken via de dorpels.

Cordoba

Forumguru
Je kunt ook gewoon speakertjes in de achterdeuren plaatsen, maar dan zul je het waarschijnlijk bij het oorspronkelijke formaat moeten houden. (tweetertje bij de deuropener, en volgens mij midden-/bassspeaker zoals ie bij de hatchback zit). Portieren van alle Fabia I varianten zijn volgens mij gelijk, alleen bekabeling voor achterspeakers kan verschillen. Dus speakers in achterportieren kan wel, maar raambediening achter elektrisch maken, dat is een serieuze klus, dus dat zou ik niet doen.

Bovenaan Onderaan