Deurrubber Fabia II sluit niet goed af

Ik ben sinds een aantal maanden in het bezit van een Fabia II (Greenline).

Nu valt het mij op dat als het regent/heeft geregend en ik doe de protieren open dat dan water op de stoelen valt. De rubber op de deur, waar een soort van "viltlaagje" op zit, is dan ook nat. Er blijven na het openen van de deuren ook druppels aan de deurstijl van de auto zelf hangen.

Ik vroeg mij af of er meer mensen met dit probleem zijn, ik kan er op het forum geen recente berichten over vinden.

De dealer zegt dat hij wel vaker dit soort klachten heeft gehoord, maar er geen oplossing voor is, heeft te maken met "design".
 
ik heb dit bij een fiat panda(2006) gehad, en mijn schoonzus in een panda van 2010.
in al deze jaren nog niet aangepast.
ook bij mijn vorige auto (mitsubishi colt 2010) zelfde probleem.
was de constructie van de deurubber,en veel konden ze er niet aan doen.
en waarempel,weer een auto met dit euvel besteld!
heb je het al eens geprobeerd om wat siliconenspray erop te spuiten?
bij de colt voerde het water wat beter weg erdoor.
 

Ronnie

Forumguru
Simpel te verklaren...... Wegens de CW waardes van een auto zie je dat bijna overal de "dakgoot" verdwenen is,(dit was de lasnaad tussen het zijpaneel en het dak), tegen woordig loopt het zijpaneel (inclusief de portiersponning)verder door naar boven, dit ten gunste van de aerodynamica.
De lasnaaden zitten nu boven op de auto en deze dienen dan ook als dakgoot, Ga je in deze goot (Bij bijna alle combi's) dan ook nog dakrailing monteren kan het water nergens meer heen en zal tussen portier en dak lopen.
Wanneer bij een bepaald model (ietsje hoger, ietsje rechter daklijn) de deursponning dan te horizontaal loopt verzamelt zich daar water met genoemd resultaat.
 
LOL, is maar wat je simpel noemt :)

Siliconenspray heb ik nog niets mee gedaan, maar ik wacht nog eens even wat reacties af, ik zal toch niet de enige zijn met dit "probleem".
 
Is mij ook al diverse keren opgevallen bij mijn Greenline.
Ik verwacht niet dat hier een oplossing voor komt, is een producteigenschap. Maar prettig is inderdaad anders...
 
spreken we hier allemaal over veel water, of over enkele druppels?
ja , je krijgt soms watervlekken in de bekleding, of je zit net op dat natte stukje.
 
Enkele druppels, maar ik stoor me er genoeg aan dat ik het het vermelden waard vind. Als ik de reacties van anderen zo hoor, is het "normaal".
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, mijn vorige auto's allemaal VW, nooit last van gehad.
 
Tja, de deur opendoen valt nog mee (enkele druppels), dit in tegenstelling tot het openen van een raampje!
Doe dat vooral niet als het geregend heeft en de auto dus nat is.
Wat er dan naar binnenkomt is echt een volle beker water :smiley29:
 

nemo

Senior Member
Ligt iig niet aan de greenline, bij mij is dat vilt ook nat als het heeft geregend.
 
@martybro,

ik begrijp je maar al te goed, en normaal? zeker niet.
dit hoort op geen enkele manier op welke auto dan ook.
het zou de importeur niet slecht staan om deze klacht op te pakken, maar helaas doen andere merken er ook al niets mee.
 
Had ik ook, rechtsvoor. Er komt zoveel druppels naar binnen dat de stoel echt droog geveegd moet worden.

In mijn geval kan je het goed zien dat de deur rechtsvoor minder goed sluit dan linksvoor. Bij de knik (als je van buiten kijkt, zie je dat dat deel die ik bedoel een beetje anders is dan de rest) die tegen het dunne rubber strip tussen de deurstijl en het dak.
Dat brengt mij op het idee om het rubberwerk te masseren. Alleen op dat deel rechtsboven, bij de knik.

Als je de deur opendoet kan je het rubberwerk bij dat knikje een beetje hoger duwen (we praten hier over mm werk, en HEEL ZACHT duw en kneed werk) en dan naar binnen buigen.
Kan niet meer precies uitleggen hoe ik het precies gedaan heb, maar het idee is dat het rubber bij de deur beter tegen het geultje in de strip (tussen dak en deurstijl) gaat drukken.
Volgens mij heb ik daarna met een gesloten deur ook nog eens nagedrukt tot ik geen spleet meer zie.
(Als je dat laatste doet zonder het rubberwerk bij het knikje omhoog te duwen, dan helpt het niet ... volgens mij omdat het rubber dan te strak tegen de deur zit. Door het ietsje omhoog te duwen heb je meer rubber die vrijer kunnen bewegen, en dus ook beter zijn werk doet)

Sindsdien geen last meer van. Er is wel nog kleine druppels water boven op de deur en onderaan op de instap rand, maar er komt geen een druppel meer op de stoel. En voorzover ik kan herinneren ziet het deel met vilt er niet meer soppig uit.
Ok, voor de pietje precies onder ons ... er komt geen druppel meer op de stoel, als je de deur open bij droog weer (na hard geregend/gewaaid te hebben). De auto heeft na zo'n douche straal ten minste een paar minuten rustig gereden (bebouwde kom) of stilgestaan voor dat je de deur opent. Andere situaties hebben we nog niet gehad.
 

Fabia

† In Memoriam
Inderdaad, bij mijn RR is ook silicone spray gebruikt en sindsdien geen last meer.
 
Heb geen siliconen spray gebruikt, wel met zo'n vet-staafje de rubber water afstotend gemaakt. Zou dat het zijn (en niet de betere sluiting op het knikje)?
Ik heb zo'n rubber-vet-staafje gebruikt omdat in de manual "siliconenvrije oliespray" wordt genoemd ( p164, pakkingen) en van zo'n olie heb ik nooit van gehoord. Vroeger gebruikte ik zuurvrije talkpoeder voor de rubber, om ze water/ijsvrij te houden in de winter, maar die was toen er niet meer.
Hoe houden jullie de rubber ijsvrij en soepel in de winter???
 
Bovenaan Onderaan