DHZ vervangen distibutieriem felicia combi 1.6

buurmanpaul

Nieuw lid
Hallo allemaal, ik ben hier bij gekomen omdat ik voor mijn buurman zijn distributie ga vervangen. :aangenaam:
Hij heeft een felicia combi met 1.6 motor, uit 1998 (net aan type 2). Ik heb al vaker zo'n klusje geklaard, laatst nog bij mijn eigen auto een koppakking en distributie gedaan, maar moet ik aanhaalmomenten weten? En nog andere type specifieke dingen?
Heb ik nog speciaal gereedschap nodig?
Natuurlijk gaat een waterpomp en spanrollen ook mee in het vervangen, je hebt dan toch alles los liggen, en span/geleiderollen moeten wel, want als die haperen, heb je een groot probleem.
Dus als iemand die een vraagbaak/olijslager of haynes werkplaatshandboek heeft liggen mij even door de speciale dingen praat/typt ben ik erg blij en mijn buur nog meer.:worshippy:
 

Noord26

Forumguru
Ik begrijp het even niet zo goed om heel eerlijk te zijn, want u spreekt u zelf een beetje tegen. U heeft vaker zo'n klusje geklaard, maar vraagt zich af of er nog speciaal gereedschap nodig is of andere specifieke dingen? :grin:

Welkom overigens. Wat is je naam?
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Ja ik ben Paul Mes, uit Etten, en ik bedoel met zo'n klusje dat ik vaker distributieriemen heb vervangen, niet bij een VAG auto, maar wel bij een nissan, een BX en een Opel, dus dat men niet aan sleutelvaardigheid hoeft te gaan twijffelen met postings.
Het betrefd de auto van mijn achterbuur, die hebben geen cent te makke, en zijn vrienden van me, dus op deze wijze kunnen ze wel auto blijven rijden.
 

Noord26

Forumguru
Wellicht kun je er een handeltje van maken joh, kettingen zijn erg hot momenteel! Sorry voor het verkeerd opvatten!
 

buurmanpaul

Nieuw lid
@Noord26, Ik was niet van plan om er een handeltje van te maken, zoiets is alleen voor vrienden.

@Ronnie Motorcode, ik zal morgen even zoeken waar staat die op VAG blokken?
 

Ronnie

Forumguru
Staat voorin het instructieboekje, of in de kofferbak onder de mat links tegen de achterwielkuip.
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Dat klinkt als een chassisnummer, motorcode staat bij PSA bij het vliegwiel op het blok, bijvoorbeeld mijn auto, daar staat DKY, dat is een TU3Am blok. Maar ik sleutel dan ook wel eens wat vaker aan m'n eigen auto, en ben ook aan het kijken om deze te verbeteren.
Maar ja ik ben dan ook een citrofiel de een buur helpt.
 

Ronnie

Forumguru
Zo, buurman Paul, ik heb het een en ander opgezocht en ik denk dat je hiermee het klusje wel kunt klaren.......
Ik weet het, geen dank, doe maar een bakje bier........
 

Bijlagen

  • Halfautomatische spanrol getande riem controleren.doc
    82,5 KB · Weergaven: 22
  • Geribde riem uit.doc
    92 KB · Weergaven: 13
  • Getande riem uit.doc
    138 KB · Weergaven: 12

buurmanpaul

Nieuw lid
Ik mis alleen nog het aanhaalmoment van de riempoelie van de multiriem op de krukas, verder al heel erg bedankt!
Dat was alles wat ik nodig had, wijze van op spanning brengen, en moment van vast zetten van spul wat ik tegenkom, en wat voor merken er op de poelie's staan van de knokkelstok ende krukas

Ik zal een digitaal bedankbakje grolsch die Twentse kant op zenden :473:
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Zo een update, ik ben dit weekend er mee bezig, en het zit zwaar tegen, de boutjes (inbus) waar de riempoelie mee vast zit zaten te vast om ze los te kunnen krijgen op normale manieren, sleutel op gebroken, toen maar een dop gaan halen, en met de slagschroevendraaier gepoogd het los te krijgen, ook dat wilde niet, uiteindelijk was een van de boutkoppen zelfs rond. dus dan de boel maar uitboren.
Zitten nu geen boutkoppen meer op, straks eens met een linkse tap gaan pogen de resten er uit te draaien. (zitten nu gaten van 4 mm in):(
verder is een distry geen probleem, netjes een set met waterpomp, dus straks even de koelvloeistof aflaten, en dan de boel even vervangen.
Wel lastig dat je de motorsteun ook los moet halen, dat kon ook anders geconstrueerd zijn.
 

The bone collector

Senior Member
Ik mis alleen nog het aanhaalmoment van de riempoelie van de multiriem op de krukas

Heb je die gevonden ondertussen. Voor zover ik hier zie in mijn werkplaatshandboek (maar neem het als een bevestiging van wat je al wist en zeker niet als de waarheid), Draai je de centrale bout op 90NM + 1/4 draai bij. En de inbusboutjes op 20 NM.

Voor de rest nog veel succes. Daarom ben ik tegenwoordig ook altijd bang om nog zaken te vervangen, die bouten gaan met de jaren allemaal zo vast zitten, dat er altijd wel iets niet los wil. En als je de boel dan kapot draait, kan je het zien te repareren....
 

buurmanpaul

Nieuw lid
nu ja die aanhaalmomenten had ik nog niet, bedankt daarvoor. Blijkt dus dat de tandriempoelie ook afneembaar is, had ik dat geweten had ik het anders aangepakt (kon ik vanaf de achterzijde kruipolie op de bouten loslaten, en het ding in de bankschroef zetten om de poelie af te nemen)
Zo maar eens de kappen weer op de tandriem zetten dan is die tot ik de linkse tap heb rijdbaar voor de korte afstand. (geen stuurbekrachtiging en dynamo)

Nu je toch aanhaalmomenten rondstrooit, de waterpomp hoe vast zit die? ik gok op 30 Nm of zo.
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Nog een maatvoering is welkom, kleppenstellen, wat zijn de spelingen die je moet meten? (AEE, 1.6 MPI blok)
is het warm of koud, draaiend of staand, en zit het met shims (stelonderlegschijfjes) of met boutje-borgmoertje, of is het een hydraulische zelfsteller?
Ja ik weet graag op voorhand waar ik aan toe ben.
En de kleppen tikken een beetje bij koude motor, dus zouden wel een stelbeurtje kunnen gebruiken, of een hydraulische-klepstoter zit vast.
 

The bone collector

Senior Member
Nu je toch aanhaalmomenten rondstrooit, de waterpomp hoe vast zit die? ik gok op 30 Nm of zo.

De waterpomp is 20NM.


Nog een maatvoering is welkom, kleppenstellen, wat zijn de spelingen die je moet meten? (AEE, 1.6 MPI blok)
is het warm of koud, draaiend of staand, en zit het met shims (stelonderlegschijfjes) of met boutje-borgmoertje, of is het een hydraulische zelfsteller?
Ja ik weet graag op voorhand waar ik aan toe ben.
En de kleppen tikken een beetje bij koude motor, dus zouden wel een stelbeurtje kunnen gebruiken, of een hydraulische-klepstoter zit vast.

Voor zover ik begrijp (ken niet veel van kleppen stellen en alles is in het Engels), zijn het zelfstellende kleppen. Enkel bij de 1.3 staat uitgelegd hoe je de klepspeling moet meten.
 

buurmanpaul

Nieuw lid
De waterpomp is 20NM.
dank daarvoor!:worshippy:




Voor zover ik begrijp (ken niet veel van kleppen stellen en alles is in het Engels), zijn het zelfstellende kleppen. Enkel bij de 1.3 staat uitgelegd hoe je de klepspeling moet meten.
Oef dat zou impliceren dat er een busje vastzit van de hydraulische stoters, dan hopen dat we dat met een flesje van wynns of zo kunnen oplossen, anders zou de hele kop er af moeten, en daar heb ik geen zin aan (kan het wel, been there, done that).:(
Je mag de Engelsche text wel plaatsen daar kom ik wel uit (lees Engels, Duits en Nederlands ongeveer net zo snel, en me aan het bekwamen in de Russische taal)
evt als er meerderen zijn die het willen weten vertaal ik het wel ff.
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Zo vanmiddag eindelijk zo veel tijd en goedgezinde weergoden gehad dat de boel voor elkaar gemaakt is. dus nu heeft mijn buur een verse riem, spanner en Waterpomp, kan de auto dus weer een 90dkm er tegen of 5 jaar!

Ik heb uiteindelijk de bouten van de riempoulie uitgeboord, en er nieuwe bouten in gezet
wat sterkere als origineel, das maar 8.8, nu 12.9 (reksterkte en vloeigrens ligt van deze bouten wat hoger) :koffie:
 
Bovenaan Onderaan