Diefstal identiteit van de auto

Het is mogelijk dat je auto wordt "gestolen", terwijl die gewoon voor jouw deur geparkeerd blijft staan. Dan krijg je opeens ene mededeling van de RWD dat jouw auto in Spanje is ingevoerd en daar een nieuw kenteken heeft gekregen: Richard krijgt te horen dat zijn auto gepikt is. Terwijl-ie gewoon voor de deur staat. Doorrijden wordt dan illegaal.

Probleem is dat moderne auto's, waaronder Skoda, het chassisnummer gewoon zichtbaar door de voorruit hebben geplaatst. Dat is vragen om moeilijkheden.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb ooit eens het advies gelezen om een blaadje tussen dashboard en raam te schuiven, zodat je VIN niet leesbaar is, kan dat nog?

Bij de export van mijn O1 naar Tsjechië, eind 2014, moest ik de RDW aantonen dat de auto daar is ingeschreven en een nieuw kenteken heeft alvorens hij hier uitgeschreven werd.
 
Bij de export van mijn O1 naar Tsjechië, eind 2014, moest ik de RDW aantonen dat de auto daar is ingeschreven en een nieuw kenteken heeft alvorens hij hier uitgeschreven werd.
Hij zou daar pas ingeschreven mogen worden op het moment dat die hier uitgeschreven wordt. Dat is veiliger.
 

eriktv

Forumguru
Volgens mij kon beide. Gezien de verkoop aan mijn schoonouders in Tsjechië was dit praktischer, omdat ik dan geen exportkenteken / -verzekering hoefde te regelen. Wat niet helemaal klopt in het systeem is dat niemand heeft gecontroleerd of ik de kentekenplaten heb vernietigd.

Die hangen nu leuk als aandenken in de garage - uit veiligheidsoverwegingen wel één in CZ en eentje hier. :itwasntme:
 

Canon-Eye

Forumguru
een deel blijft leesbaar
En wat is dáár dan het nut van?
Iemand die de bevoegdheid heeft om het nummer te mogen zien (bv. bij controle, door vergelijking met het kentekenbewijs) heeft daar dus ook het kentekenbewijs bij nodig. Dat heeft hij niet ter beschikking als de auto ergens op slot geparkeerd staat, dus hoeft hij het nummer dan helemaal niet te kunnen zien. En als je onderweg wordt gecontroleerd, dan kun je dat blaadje altijd even opzij schuiven.
 

Cordoba

Forumguru
En wat is dáár dan het nut van?
Iemand die de bevoegdheid heeft om het nummer te mogen zien (bv. bij controle, door vergelijking met het kentekenbewijs) heeft daar dus ook het kentekenbewijs bij nodig. Dat heeft hij niet ter beschikking als de auto ergens op slot geparkeerd staat, dus hoeft hij het nummer dan helemaal niet te kunnen zien. En als je onderweg wordt gecontroleerd, dan kun je dat blaadje altijd even opzij schuiven.

VIN onder de voorruit is makkelijk voor dealer, garagehouder maar heeft geen officiele status, op je kentekenpapieren staat de plek waar het wettelijk verplichte VIN is te vinden (bijv. bij bevestiging veerpoot onder de motorkap)
 

Octavia32

Forumguru
Volgens mij kon beide. Gezien de verkoop aan mijn schoonouders in Tsjechië was dit praktischer, omdat ik dan geen exportkenteken / -verzekering hoefde te regelen. Wat niet helemaal klopt in het systeem is dat niemand heeft gecontroleerd of ik de kentekenplaten heb vernietigd.

Die hangen nu leuk als aandenken in de garage - uit veiligheidsoverwegingen wel één in CZ en eentje hier. :itwasntme:
Ik heb de platen van mijn O1 1.8 turbo 20v ook nog puntgaaf in mijn schuur liggen en deze auto rijd nog steeds in Nederland rond

Dus als je een blauwe O1 hebt laat maar even weten
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de platen van mijn O1 1.8 turbo 20v ook nog puntgaaf in mijn schuur liggen en deze auto rijd nog steeds in Nederland rond

Dus als je een blauwe O1 hebt laat maar even weten

Zijn dat platen mét het blauwe NL-stukje Berend? Overigens de weg naar de A12 makkelijk kunnen vinden?
 

Octavia32

Forumguru
Ja ging prima hoor, de columbus navigatie werkte prima.

Volgens mij inderdaad met blauwe stukje maar zou ik moeten kijken.

Platen zijn gewisseld en hebben destijds een 01 erbij gekregen omdat toen de tas van mijn vrouw was gestolen met de auto papieren erin.
 

andrehj

Forumguru
Probleem is dat moderne auto's, waaronder Skoda, het chassisnummer gewoon zichtbaar door de voorruit hebben geplaatst. Dat is vragen om moeilijkheden.
Voor dit probleem had ik drie jaar geleden ook al een topic geopend:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/d...f-en-maak-diefstal-weer-wat-moeilijker.23637/
https://www.skodaforum.nl/forum/i/d...f-en-maak-diefstal-weer-wat-moeilijker.23637/
De vraag is alleen of dit afdekken de (papieren) diefstal van de betreffende Audi A7 had verhinderd. Ik ben daar nog steeds niet zeker van, maar heb toch uit voorzorg mijn chassisnummers afgedekt. want waarom zou iemand die geen toegang tot mijn auto heeft dat nummer moeten kunnen zien?
Iemand met de sleutel kan chassisnummer immers op de veerpoot en de B-stijl gewoon bekijken.
 

FabiaLicious

Actief lid
mijn Polo is een aantal jaren geleden in Bosnie van de oprit verdwenen, 's-nachts hoorde ik hem wegrijden en foetsie.
wat bleek later? de dieven hadden via het VIN nummer een reserve sleutel weten na te maken vanuit een gestolen database die in Rusland de ronde doet.
dus van af toen bij al mijn nieuwe auto's inderdaad altijd mijn VIN achter het voorraam afgedekt.
 
De chasis nummer van een auto staat toch op meerder plaatsen ? De plaats die meeste kennen is achter de vooruit maar er staat toch ook nog een ingeslagen nummer onder de motorkap, meestal op de veerpoot (bij Skoda). Dat je de nummer achter de ruit kan vervalsen dat kan iedereen, maar de ingeslagen nummer moet je toch al iets proffesioneler zijn om die te vervalsen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat je de nummer achter de ruit kan vervalsen dat kan iedereen, maar de ingeslagen nummer moet je toch al iets proffesioneler zijn om die te vervalsen.
Dat is het punt niet - het gaat erom dat "iedereen" van buitenaf kan zien welk VIN-nummer bij een bepaalde auto hoort, dat dus kan noteren en vervolgens kan misbruiken om er een gestolen auto van hetzelfde type en kleur "om te katten". En dat soort praktijken wordt doorgaans uitgevoerd door tamelijk professionele organisaties.
Nou zal dat bij bv. mijn F2C Greenline uit 2011 zo'n vaart niet lopen :), maar bij een veel nieuwere en duurdere/exclusievere auto is er meer kans op zo'n RDW-brief waarin staat dat de auto naar het buitenland is geëxporteerd, zodat het Nederlandse kenteken(bewijs) niet meer geldig is.
 

Chatslet

Forumguru
Wat ik me afvraag is wat je nou moet doen als zoiets je overkomt. Uiteraard aangifte etc... maar in het artikel van de Volkskrant staat dat hij er toch weken mee bezig is geweest om alles weer in orde te krijgen voordat hij er weer mee mocht rijden. En wat als je toch gaat rijden en een controlefuik in rijdt? ben je dan je auto kwijt?
 
Bovenaan Onderaan