Diefstalgevoeligheid Bolero?

andrehj

Forumguru
Vanwege de diefstalellende :icon_smile_dead: met de Columbus systemen en de (zeer beperkte) functionaliteit van de Amundsen, overweeg ik een Bolero te bestellen en dan het navigeren maar gewoon met de telefoon te blijven doen.
Voordelen:
- Altijd up-to-date software en kaarten.
- Flitspaalwaarschuwingen werken
- Ik bespaar 1650 euro tov de Columbus
- Minder kans op diefstal? ***
Nadelen:
- Brodit houder op het dashboard nodig.

***:
Maar nu over die diefstalgevoeldigheid: Weet iemand of de Bolero's ook worden gestolen? Want als je niet heel erg oplet (en het systeem uit is) lijkt ie wel verdacht veel op een Columbus....
 

corsaar

Senior Member
Nee hoor de Bolero zit gewoon vast in mijn Yeti,geen frontje vergeet niet
om er bluetooth bij te bestellen !
 

corsaar

Senior Member
op zoek naar concrete diefstalgegevens van Boleros,

Ik denk dat die gegevens er niet zijn omdat het stelen van een Bolero niet zo interessant is .
En ik nog nooit ergens gelezen dat er een gestolen is.
Niet dat dat wat zegt. heb Ik denk dat een haaievin op het dak "het"
signaal is,daar moeten we zijn.
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat een haaievin op het dak "het"
signaal is,daar moeten we zijn.
Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat ook de antenne voor de premium carkit in die haaievin zit. Klopt dat? Want dan heb je ook met een Bolero zo'n haaievin op het dak....
 

corsaar

Senior Member
Een premium carkit is een bluetooth verbinding tussen telefoon
en carkit waarom dan een haaievin.Ook bij telefoonvoorbereiding
ben ik dat niet tegen gekomen
 

RogerS

Forumguru
Een premium carkit is een bluetooth verbinding tussen telefoon
en carkit waarom dan een haaievin.Ook bij telefoonvoorbereiding
ben ik dat niet tegen gekomen

Omdat de Premium Bluetooth module een complete GSM/UMTS module met antenne (de zwarte haaienvin) bevat. Alleen heeft de module geen SIM unit en middels het bekende RSAP bluetooth profiel (Remote Sim Access Profile) wordt gebruik gemaakt van de SIM kaart in de telefoon. Het radio gedeelte van de telefoon wordt uitgeschakeld. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Betere ontvangst en zendbereik omdat de antenne buiten de auto zit in plaats van in de auto en deze met een hoger vermogen mag zenden dan is toegestaan met je mobiel;
  • Geen straling in de auto;
 

vincefra

Actief lid
@ RogerS, Corsaar

Beiden hebben gelijk. De nieuwe premium car kit is een BT module die zowel traditioneel BT car kit is (protocol HFP) alsook een volwaardige ingebouwde autotelefoon zoals beschreven door RogerS (protocol rSAP).

In biede gevallen wordt bluetooth gebruikt, maar bij HFP wordt nog steeds de antenne van uw mobiel gebruikt met de nadelen van minder sterke antenne (wegens max. toegelaten sterkte van mobiele telefoontjes) alsook straling in de wagen (vergelijk dit met een microgolfoven ... waarbij de wanden dienen voor optimale reflexie van de stralingen ...
HFP heeft als voordeel dat het +- 99% van alle BT telefoontjes ondersteund ... daar waar rSAP vooral Nokia is (en niet alle), Blackberry en een paar anderen ...
 
Dus als ik het goed begrijp heb je geen haaievin als je geen navi en geen af fabriek GSM voorbereiding hebt?

Zou dan hetzelfde zijn als bij VW namelijk.

Ik persoonlijk wil geen haaievin ivm aandacht van dievengilde!

Gr

John
 

RogerS

Forumguru
en een paar anderen ...
Onder andere de duurdere Samsung telefoons ondersteunen ook RSAP.

Overigens heb ik alleen uitgelegd waarom die haaienvin nodig is als je de premium carkit hebt. Uiteraard ondersteunt de nieuwe premium carkit (OEM Parrot) ook HFP wat eerst niet het geval was.
 

corsaar

Senior Member
Bij een navigatie word ook wel eens een antenne onder het dasboard geplaatst.
Dit zal wel minder goed werken.
 

Neptukker

Forumguru
Als de Premium Carkit een OEM is van dan wel Parrot technologie gebruikt, waarom zou je dan voor af fabriek kiezen en niet voor mObridge. Deze maakt namelijk ook gebruik van Parrot technologie. Het enige voordeel voor af fabriek kan zijn Voice Commands. Voordeel voor mObridge is dan weer de mogelijkjheid tot makkelijk updaten. Verder telt af fabriek in de bijtelling, kan dus voor sommigen onder ons een paar euro schelen per maand een paar jaar lang, deze geef ik dan liever aan mijn zoon dan aan de staat om eerlijk te zijn.

Gr,

John
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij maakt de premium carkit gebruik van Nokia techniek. Namelijk de techniek zoals die in de Nokia 616 carkit zit (die ik momenteel heb en die perfect via rSAP met mijn HTC Touch Pro2 communiceert). Deze Nokia 616 ondersteunt zowel HFP en rSAP.

Over die Mobridge: gezien de problemen die hier in dit forum genoemd worden icm een Amundsen heb ik daar nogal mijn twijfels bij. Bovendien: er zijn ook nog gewoon mensen die een auto kopen en dus met bijtelling niets te maken hebben.

Maar kan iemand nu bevestigen dat de antenne van de Premium carkit in de haaievin zit?
 

corsaar

Senior Member
Een Radio swing met bluetooth werkt toch ook perfekt zonder haaievin.
Op alle telefoons het kan dus wel.
 

RogerS

Forumguru
Volgens mij maakt de premium carkit gebruik van Nokia techniek.

Bij mijn weten is die nieuwe Premium carkit van Parrot. Zelfs op de website van Parrot staat een bericht van de nieuwe samenwerking met het VAG concern. Maar ik laat mij graag overtuigen dat het toch van een andere leverancier is.
 

andrehj

Forumguru
Ik had altijd begrepen dat het een Nokia was, maar dat kan ook het vorig model zijn geweest.... Ik zal eens in het Duitse zusterforum informeren, misschien dat iemand daar meer details kent.
Parrot vind ik overigens wel gek, want volgens mij leveren die zelf geen rsap carkits... Dit betekent dat deze techniek voor hun niet echt bekend is... Toch hoor je over de nieuwe premium carkit alleen maar positieve verhalen, dus het zal ook wel meevallen.
 
Bovenaan Onderaan