diesel/benzine/gas en fietsen in de fabia??

hallo mensen,

ik ben van plan om een fabia 1,2 greenline of een 1,2 63KW benzine aan te schaffen.
ik ben benieuwd naar het lawaai van de diesel. valt dat mee in vergelkijking tot de lease roomster 1,4 tdi die ik nu rijd?

de 1,2 63 kw heb ik gereden en beviel prima... wellicht is gas ook een optie (met 25000km pj)?
iemand een idee waar dat te laten doen?

daarnaast: in de roomster passen makkelijk 2 fietsen, de folder van de fabia laat ook zoiets zien. maar is dat in de praktijk ook zo?
passen 2x MTB of 2x Racefiets er in?

hebben jullie verder tips ivm de aanschaf?

ik ben benieuwd en hoor graag van jullie

mvg

ronald
 

Ridley

Forumguru
Ik ga dikwijls fietsen met mijn pa en de racefietsen gaan er redelijk eenvoudig in net zoals in de folder met een zelfde soort beugel (voorwiel eruit en erin schuiven), MTB gaat altijd op fietsenrek ivm modder dus dat durf ik niet te zeggen ivm breedte stuur.

Als je 25K per jaar rijdt is diesel nog steeds voordelig en zou ik kiezen voor nog een paar maanden belastingvrij rijden, en gas..... Tsja volgens mij moet je daar op koken :smirk:

Ik rij zelf ongeveer 7000 km per jaar, dus het was voor mij geen optie.
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn vader heeft een Fabia 1.4 TDI en ik moet zeggen dat mijn Fabia 1.2 TDI een verademing is wat het comfort/geluid betreft. Daar ga je dus zeker en vast op vooruit.

En met de Fabia Combi neem ik met gemak 3 fietsen mee in de koffer. Het voorwiel eruit en dan maar stapelen. Ik gebruik dat systeem niet waar je de voorvork in moet vastzetten, dat neemt teveel plaats in.

Met wat puzzelwerk is het me zelfs al gelukt om met 3 mountainbikes + 3 personen + alle bagage op vakantie te gaan met de Combi. Dus 1 zetel op de achterbank kon gewoon gebruikt worden. Het is gewoon een klein ruimtewonder.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb zelf mijn Combi GL nog niet maar heb uiteraard wel proef gereden en ik kan je vertellen dat de 1.2 TDI zeer stil en rustig is maar daarnaast gewoon wel fijn rijd. Je moet er geen drag races mee bij het stoplicht gaan houden want daar is het allemaal niet voor gemaakt maar je komt zeker goed mee met het overige verkeer. Daarbij komt dat diesel sowieso betrouwbaarder is als gas/benzine en uiteindelijk onder de streep ook goedkoper is met 25000 km per jaar.
Wat ruimte betreft, tja de hatchback is al erg ruim en de combi is nog veel ruimer en voor 7 tientjes meer heb je er ook nog dakdragers op. Dat er 3 fietsen in passen, ja daar sta ik zelf ook wel van te kijken dat dat past. Persoonlijk heb ik geinvesteerd in een trekhaak, die ging er voor 650 euro onder. Ik heb ooit op marktplaats voor 25 euro een oude twinnyload aan geschaft en dat ding is echt goud, werkt perfekt. Dus wellicht is het ook een optie om daar eens naar te kijken. Ze staan nu nog steeds voor rond die prijs op marktplaats en bij de dealert kun je er vast ook wel een trekhaak voor een scherpe prijs uit onderhandelen. Wat fietsendragers op het dak betreft heb ik geen ervaring maar ik heb begrepen dat dat vaak een nog al wankele combinatie is en het brandstofverbruik niet ten goede komt.
 

turboturbo

Forumguru
Je hebt ook nog fietshouders die je op de achterklep monteert. Duur maar zeker voordelig / handiger als je nog geen trekhaak hebt en niet wilt (kan ik me toch zo voorstellen) Bovendien volgens mij ook stabieler dan zo'n wankeldingetje van 30 euro op een trekhaak kogel (no offense)
 

Chatslet

Forumguru
Een twinnyload (die ze van gegalvaniseerd staal maken) is zeer zeker geen wankeldingetje en is in combinatie met een goede trekhaak vele malen stabieler dan een halforts dingetje dat met een paar klemmetjes aan je kofferbakdeksel hangt en daar met een beetje zijwind allemaal deuken en andere vervormingen in trekt.
Het is heel simpel, kijk eens wat het maximale trekgewicht is van een trekhaak. Denk je dat het slot en de scharnieren van de kofferbakdeksel dat ook kunnen hebben? Natuurlijk wegen fietsen niet zo zwaar maar met een gangetje van 120 km/h en een flinke zijwind komen er toch aardig wat krachten op te staan. Een kofferbakdeksel is daar niet voor gemaakt, een trekhaak wel.
 
Mensen,

We dwalen af hoor. vraag was meer in de richting van: wat is wijsheid: dielsel/benzinme+gas.
daarnaast een vraagje mbt de fietsen...

vandaag een proefrit in de greenline gehad en ik moet zeggen: veel stiller dan in de roomster 1,4 tdi uit 2008. dat viel me dus 100% mee. trekkracht: ach, pas vanaf 2-2500 toeren rijdt ie en kom je vooruit. prima te doen denk ik, ook in de bergen verwacht ik hiermeen geen problemen. gewoon zelf de rijstijl aanpassen.

dan het fietsen verhaal: dat valt dus tegen. mijn racefiets past er conform folder opgesteld dus voor geen meter. ik denk dat de folder hier kinderfietsen gebruikt heeft. of het zadel lager, maar met de racefiets is dat eigenlijk 'not done'. de mountainbikes zullen er gezien de brede sturen ook niet ingaan.

op zich geen ramp: een spinder is reeds aanwezig.

we zullen dus een kwartiertje moeten nemen om de fietsen op te tuigen voor de reis ipv ze achterin de rromster te rijden.
als dat het ergste is, valt het wel mee, denk ik zo.

eindconclusie: ik ga op zoek naar een jonge greenline met trekhaak en winterbanden.

als iemand van zn fabia combi 1,2 tdi greenline af wil: meld je dan bij mij.

groeten en hartelijk dank voor de reacties!

ronald
 

Chatslet

Forumguru
Heel simpel, trekhaak zit vast aan het onderstel van de auto, kun je een flinke aanhanger of caravan mee trekken dus een fietsendrager die veel kleiner is moet makkelijk kunnen. Wat zal er gebeuren als we een caravan of aanhanger met klemmetjes en riempjes aan een kofferbakdeksel gaan hangen en vervolgens een stuk over de snelweg gaan rijden? Wedden dat de kofferbakdeksel er op de invoegstrook al uit ligt? Daarbij komt ook nog dat met zo'n kofferbakgeval je fietsen voor je kentekenplaat en achterlichten zitten. Kentekenplaat is misschien nog op te lossen maar verlichting? Niet zonder trekhaakaansluiting...
 

Chatslet

Forumguru
Volgens mij heeft Noord26 er (binnenkort) eentje in de aanbieding en een aardig complete ook. Stuur hem anders eens een PM.
 

Noord26

Forumguru
Trek AUB niet zo snel die conclusie ChatSlet, ik ben wat opties aan het overwegen.

PM idd gekregen en moest even 2keer lezen wat er reeds geconcludeerd was door die persoon, vanwege uw opmerking, aan mij gevraagd werd.

Hoe komen roddels in de wereld? :rolleyes:
 

Noord26

Forumguru
Ah excuus, dacht dat je Faab weg ging omdat de tuning ook al op marktplaats stond.

Hoe bedoelt u ook? Waar ziet u de auto dan op marktplaats staan? Als de tuning te koop staat, wil dat niet zeggen dat de auto er ook uit gaat. Dus nogmaals, concludeer AUB niet zo snel! Laat die RS Combi maar komen met een JD kuurtje..

En wat betreft trekkracht kom je idd niets te kort hoor ronaldbr. Ben zelf naar zuid Spanje geweest met een volle kofferbak en had nergens het gevoel te kort te komen. Deze 1.2Tdi is stiekem een lekker karretje, mits je hem in zijn gunstige koppelbereik laat rond lopen in de bergen. Nee, dat zat ik wel te zweten in een oude Ford Escort met 1.8 diesel zonder tubo naar Spanje. Dat je te kort zou komen is onzin.

Denk wel dat er genoeg verschil zit tussen een ingereden en een splinternieuwe 1.2 Tdi. Merkte zelf dat hij nog rustiger en soepeler ging lopen na wat kilometers gemaakt te hebben. Zeg maar na de 1e grote beurt. Mijn vader had hetzelfde met dezelfde auto.
 
Bovenaan Onderaan