Diesel bij olie

Integrale

Nieuw lid
Hallo, bij de vorige oliewissel kwam aan het licht dat mijn olie flink verdund was door koelvloeistof of diesel. Betreft een 2.0 tdi, 140 pk. Na wat onderzoek bleek het koelvloeistofpeil niet te zakken, dus het zou diesel moeten zijn. De injectoren zijn getest en één bleek slecht te zijn, dus die werd vervangen. En ook de afdichtingen. Helaas is het probleem nog niet opgelost, oliepeil is alweer gestegen. Ook het roetfilter werd recent vervangen. Iemand een idee wat dit nog kan veroorzaken? Ik hoop snel de oorzaak te vinden, want de smering is nu van slechtere kwaliteit…. Dank!
 

mennor

Forumguru
Als je er een met een tandempomp hebt: dat is bij mij al eens de boosdoener geweest.
In het algemeen bij diesel in de olie, is elke locatie waar motorolie vlakbij diesel onder hogere druk komt, verdacht. Dat zijn er nogal wat, dus hopelijk heb je het lek snel boven, anders wordt het een hoop gesleutel!
 

Integrale

Nieuw lid
Hallo, blijkbaar geen tandempomp bij deze motor! Heb ook al gelezen dat het zou kunnen liggen aan de bevestiging van de verstuivers. Dat die door bezuinigingen maar met 1 bout meer worden vastgezet en ze daardoor wat zouden kunnen kantelen. Nagevraagd bij de garagist en ook de rekbouten zijn vernieuwd en op moment aangetrokken…
 

eriktv

Forumguru
Ik heb naar aanleiding van wat horrorverhalen alhier ook de vervanging van die rekbouten in m’n onderhoudsschema opgenomen. Kost de wereld niet en kan een hoop ellende schelen!
 

mennor

Forumguru
Lekkende koppakking, versleten of gebroken zuigerveer, een scheurtje in het motorblok of de kop, of andere mogelijke locaties waar lekkage tussen de delen met diesel onder hoge druk en delen met motorolie mogelijk is: het kan meevallen en ik hoop voor je dat het dat ook doet. Maar doemscenario's liggen helaas ook op de loer. Fingers crossed!
 

Integrale

Nieuw lid
Bedankt allemaal! Niet leuk, van die sluimerende problemen… Ondertussen al serieus wat geld in gestopt, maar hem verkopen met zo’n gebreken vind ik ook niet okee. Dilemma’s!
 

CDO

Forumguru
Roetfilter in combinatie met veel korte ritten zodat regeneratie vaak vroegtijdig wordt afgebroken?.
 

andrehj

Forumguru
Roetfilter is vervangen in maart! Sowieso wel veel korte ritten ja…
Korte ritten, diesel en roetfilter zijn een erg slechte combinatie.
Je vermeldt niet hoe vaak je je olie wisselt, maar als je veel korte ritten rijdt, moet je denken aan elke 10.000 km of nog vaker, juist vanwege de vele diesel die anders in je olie zit.
Hou lang zat de olie (in kilometers en maanden) die bij de vorige oliewissel werd vervangen al in je blok?
 

Integrale

Nieuw lid
Elk jaar oliewissel op ongeveer 15 000 km. Sinds we de verdunde olie opgemerkt hebben, is er natuurlijk al een en ander aan vervangen en iedere keer dus ook de olie. Maar ik dacht dat het probleem na het vervangen van die injector eindelijk opgelost zou zijn, maar niet dus… Auto heeft nu 224 000 km en rijdt verder prima. De volgende wordt uiteraard een benzine ;)
 
Bovenaan Onderaan