Diesel lekkage

MadDog2K

Actief lid
Vorige week zaterdag de auto bij de dealer gebracht voor een grote beurt,
nadat ik 'm compleet volgetankt had.

Op zich niets aan de hand na de beurt... behalve dat op zondag de ASR ingreep bij het wegrijden bij het stoplicht. Dan denk je nog : het zal wel glad zijn op dat stukje (het vroor toen nog). Later in de week gebeurde dit echter ook nog een paar keer.

Maandag en dinsdag viel me op dat m'n tank wel sneller leeg ging dan anders. Toen dacht ik : misschien hebben ze bij de dealer de motor veel moeten laten draaien.

Op woensdag flink in de remmen op de snelweg, en voor m'n gevoel scheelde het niet veel of 't werd een pirouette.
Toen dacht ik : misschien bandenspanning te laag, auto zwabberde ook klein beetje.
Dus donderdagochtend direct even alles op spanning gezet en tank weer volgegooid want die was leeg na 520km (!).
Toen reed het beter (wat minder zwabberig), ook brandstof verbruik bleef goed.

Vrijdagochtend : weer exact hetzelfde : beetje zwabberig gevoel qua banden tijdens het rijden, en vebruik hoger dan normaal.

Vrijdagavond een sterke diesellucht, maar dacht dat dat van andere auto kwam. Zaterdag: weer die sterke diesellucht.

Toen even onder de motorkap gekeken, en warempel .... auto lekte diesel met draaiende motor, waarschijnlijk veroorzaakte dat ook dat de ASR af en toe ingreep. De Wegenwacht heeft toen de 'rubber ring in het filterhuis(?) opnieuw geplaatst'.

Denk je er vanaf te zijn...

Zondagavond op de snelweg : lampje dynamo branden.
Zoveel mogelijk stroomverbruikers uitgezet... was alleen de airco vergeten.
Voor het stoplicht hield deze er echter uit zichzelf al mee op.

Op de parkeerplaats motorkap maar weer eens opengedaan ... en toen bleek dat de V-Snaar (?) nog maar 1 flinterdun reepje was.
Waarschijnlijk aangetast door de diesel.

Leuk zo'n weekend !
 

MarcoO2

Forumguru
Daar wordt je niet vrolijk van... totdat je bedenkt wat er allemaal had kunnen gebeuren en ook bijna gebeurd is...

Maar, oorzaak? Foutje van de dealer?
 

MadDog2K

Actief lid
Als ik nog een km door was gereden was 't niet best inderdaad :crazy:

Bij de dealer is zeer waarschijnlijk de rubberen ring uit het filterhuis net ietsje scheef terug gezet.
Kan gebeuren uiteraard (no hard feelings), maar balen dat je 2x in 1 weekend de WW nodig hebt.

Tevens laat de WW 'm nu afslepen naar de dichtstbijzijnde Skoda-dealer (Duindam, Den Haag). Gisteravond zeiden ze bij de leasemaatschappij nog dat de WW dit gewoon kon doen. Wist ik dit eerder, dan had ik 'm gisteravond nog weg kunnen laten slepen en gewoon uit kunnen slapen :)

Hopelijk hebben ze daar wel een automaat te leen (ANWB niet iig.), anders moet ik de leasemij weer bellen.... I must get on the road :)
 

senna

Nieuw lid
Ik heb afgelopen jaar exact hetzelfde gehad, mijn auto verbruikte naar een servicebeurt ook opeens heel erg veel brandstof.
Kwam er alleen vrij snel achter, want bij mij lekte de diesel er onderuit.
Uitendelijk heeft de dealer nog schoonmaakmiddel vor mijn oprit meegegeven want hier zalten zeer grote dieselvlekken op !
 

MadDog2K

Actief lid
Op een oprit zie je het inderdaad wat sneller dan op algemene parkeerplaatsen (doorgaans ga ik ook weg in het donker en kom terug in het donker, dus dat helpt dan ook niet)

Maarrr... de auto doet het weer :489:

Toch een dik pluspunt voor Duindam Den Haag :xyxthumbs:

Extern een andere auto (*1) geregeld voor me, eind van de dag kon ik deze bij hen weer inleveren en in m'n eigen auto overstappen.

---
*1 :
Daihatsu Sirion 2 ... wat een grafbak.
Blij dat ik erin kon rijden omdat ik een auto moest hebben, maar ik heb nu nog pijn in m'n rug ervan :(
 

RSTDI

Actief lid
skoda monteurs

Hebben wij het hier over de afdichtingsring van het brandstoffilter?

Ja bij mijn hetzelfde na de 90.000km beurt.
De wegenwacht zei dat ik de zoveelste al was en dat de ring dient vervangen te worden,
en niet achterlijk weg gegooid te worden door die beunhazen bij de VAG groep.
Sterker nog de ring is niet los bestelbaar.
 

MadDog2K

Actief lid
The story continues :

Gistermiddag op de snelweg even ruiten schoonsproeien.
Komt daarna de melding dat het reservoir leeg is.

Vreemd (aangezien deze dus 1.5 terug bij de beurt gevuld is), maar niet onmogelijk (wellicht moest ie leeg bij repareren V-Snaar).

Ik 4 liter erin gegooid... de melding bleef.
Ik nog wat erbij gooien... wat resulteerde in nog 4 liter.

Ik voor de gein eens onder de auto kijken ... en daar stroomde het vrolijk weg :(

Dus vanochtend naar de dealer geweest (die de grote beurt heeft uitgevoerd).
Bleek dat door de diesel de slang naar de koplampsproeier uitgezet was (dus dikker dan normaal), en daarlangs alle vloeistof door wegstroomde (bij een verbinding denk ik).

Binnen 15 minuten was het opgelost, en tevens verontschuldigingen mee gekregen omdat de oorzaak uiteindelijk nooit had mogen gebeuren.
 
Ja bij mijn hetzelfde na de 90.000km beurt.
De wegenwacht zei dat ik de zoveelste al was en dat de ring dient vervangen te worden,
en niet achterlijk weg gegooid te worden door die beunhazen bij de VAG groep.
Sterker nog de ring is niet los bestelbaar.


Beter doe je het dan lekker zelf, niet????


Het probleem schuilt niet in dat die "beunhazen" bij de vag die ringen achteloos worden weggegooid, deze worden over het algemeen netjes vervangen, het probleem schuilt in het kromtrekkken tijdens terugmontage van het filterdeksel van het merk UFI doordat de nieuwe dichtring niet ingevet wordt en het zeer dunne filterdeksel.

En.... breek me de bek niet open over de anwb, die moeten je helpen als je langs de weg stil staat, maar zich verder van ieder commentaar onthouden.

vb.
- een klant naar de dealer sturen om het abs "bij te stellen" omdat dit te snel reageert
 

Captain Hook

Forumguru
En.... breek me de bek niet open over de anwb, die moeten je helpen als je langs de weg stil staat, maar zich verder van ieder commentaar onthouden.
Nou, nou. De ANWB is wel diegene die bij nacht en ontij je helpt. De dealer is om vijf uur dicht en als je om vijf voor vijf langs komt helpen ze niet meer (al diverse malen meegemaakt)

Ik heb ook eens een losgeschoten slang van de turbo gehad. Skoda service gebeld. En wie schakelen die in? Juist ja, de ANWB...
De ANWB monteur zette m'n auto op een luchtkussen, slang vastgezet en heeft me nog een prettige dag gewenst. (was niet goed vastgezet)
En als je dat dan meldt bij de dealer, halen ze de schouders op.

Ook eens gehad, een Audience die maar vreemd bleef doen. Ze hadden de hele unit al eens gedemonteerd en weer teruggeplaatst. Niets hielp, lag allemaal aan mij, volgens de garage. Totdat ze zelf een keer het euvel hadden. Konden het vervolgens niet vinden.
Tot ik zelf eens de accupolen controleerde, waren gecorrodeerd en niet goed vastgezet. Sindsdien was het probleem over...
Keurig gemeld, werd weer schouderophalend op gereageerd.

Ja, men is wel altijd vriendelijk en behulpzaam bij de Skoda garage (in tegenstelling tot de VW garage, daar zijn ze gewoon arrogant en incompetent, tot aan het frauduleuze toe! Daar heb ik diverse andere voorbeelden van).
Maar altijd even deskundig en behept met voldoende technisch inzicht en improvisatievermogen, nou... :eek:
 

RSTDI

Actief lid
Dat dacht ik wel dat jij zo zou reageren als Skoda monteur,
Maar ik sta s' avonds om 10uur onderweg naar een klant met storing aan zijn productie machine stil.
En waardoor omdat een monteur bij de Skoda dealer zijn schroevendraaier in de daarvoor bedoelde uitsparing had gezet en hierdoor de ring dus danig beschadigd had zo dat de diesel er tussen uit spoot.
Erger nog bij het bellen naar de dealer hier over de volgende dag bleek dat het al vaker voor gekomen was. Foei, ga in de hoek staan met een puntmuts op, EZEL.
Maar over de ANWB die wordt gebeld door ......... Pon????????
 
Bovenaan Onderaan