Diffuser: de orignele?

laagvlieger

Forumguru
Dag allemaal.

Onlangs eibach verlagingsveren gekocht die nog onder de Fabia Combi zullen komen. Nu richt ik me op het volgende, een diffuser. Graag die van de Fabia RS. Met die uitdrukkelijke vraag ben ik vandaag naar 2 skoda dealers gegaan. Allebei verwijzen ze me door naar de webshop, ze drukken het netjes voor me af en maken een prijs. Echter is het volgens mij niet dezelfde diffuser als van de RS. Daar hadden ze geen duidelijk antwoord op, volgens hen was het zeker de standaard diffuser voor de Fabia. Een andere hebben ze niet in hun assortiment (?)

Vergelijk dan zelf:

Skoda Fabia Combi RS:

2012-Skoda-Fabia-RS-Wagon-exhaust-630x418.jpg

die van de skoda E-shop:

9811.jpg

Of zie ik zo slecht?

MarcoO2

Forumguru
volgens mij is t gewoon dezelfde; alleen is de foto vanuit een ander hoek genomen en toont'ie daardoor iets anders.

MacManiac78

Forumguru
Veelal is het niet de vorm, maar het toegepaste materiaal.
Origineel kunststof is hard en stug, het in een mal gegoten aftermarket vormpje is soft en uiterst flexibel.

turboturbo

Forumguru
Ik lijk toch wel verschil te zien.
Maar:

Foto 2 lijkt een computer tekening. Geen echte foto, zoals foto 1. Dus maar net wat de tekenaar op z'n Wacom heeft geschetst.

Foto 2 is volgens mij van een Fabia hatchback, itt de tekst 'Combi' die op het kenteken staat. Voor wat het waard is, hoor - er zal maar net een iets andere diffusor voor zijn?

EdZ

Donateur
Ze zijn niet hetzelfde volgens mij. Op de onderste zie je een soort klepje met schroeven in het midden.

MacManiac78

Forumguru
Bij de 1 is een uitsnede gemaakt voor de trekhaak (+ afdekplaat), dat zegt nog niet of het hier gaat om een origineel.

laagvlieger

Forumguru
Het zijn niet dezelfde, echt niet. Bij de tweede foto is er een uitsparing voor de trekhaak. Ook zijn de 'vinnen' niet zo scherp als op de eerste foto. Computertekening of niet, ik heb een foto gezien op marktplaats van die tweede, ziet er net zo uit als hier. Tevens is de RS diffusor mat zwart, nogal ruw. De tweede is glad, blinkt wat.

Ik kan me herinneren dat er iemand op het forum was die dit ook achteraf heeft besteld en dat was wel de echte RS diffusor ...

MarcoO2

Forumguru
ik ben nog niet overtuigd. Dat de scherpte van de vinnen anders lijkt te zijn, kan door de hoek van de foto komen. Een optie voor een trekhaak zegt ook niet zoveel, die kan er al dan niet achteraf of naar keuze ingezet worden. En dan is er nog het feit dat het een een foto is en het ander een computertekening.

laagvlieger

Forumguru
Buiten het feit dat die blinkt, er een uitsparing in zit, de vinnen afgevakt zijn moet je ook naar de hoeken kijken. Bij de laatste vinnen loopt deze snel spits. Bij die van de RS lijkt langer die door te lopen en dus wat breder te zijn.

real-life foto van tweede diffuser:

$T2eC16VHJHoE9n3Ke5MmBQ5Jg(r+H!~~60_85.jpg

Wilko

Senior Member
Ze zijn zeker niet hetzelfde, want de bovenste heeft parkeersensoren of iets wat daar veel op lijkt... :-)

Maar Laagvlieger heeft volgens mij gelijk: die hoeken aan beide zijkanten lijken iets omhoog te lopen bij het origineel en min of meer horizontaal of zelfs iets naar beneden door te lopen bij het aftermarketmodel.

Rallye

Forumguru
Als er inderdaad twee verschillende versies zijn, zou je daar toch verschillende onderdeelnummers voor hebben? Mijn conclusie is dan dat als er maar één onderdeelnummer voor een diffuser bijeen Combi is (te vinden op de onderdelenlijst van de RS), dat je je in de luren laat leggen door een foto.

laagvlieger

Forumguru
Het is dat er zo weinig RS'en zijn, en de vraag achter diffuser's voor de Fabia zal ook niet heel groot zijn ...
Dus als er iemand op het forum hier ervaring mee heeft, let me know!

Bovenaan Onderaan