Dikke drap bij olievuldop

Eleganca

Nieuw lid
Ik stond gisteren langs de snelweg met een geel olielampje. Bleek dat het oliepeil te laag was geworden. Ben gaan zoeken in het instructieboekje en daaruit bleek dat ik het peil moest controleren. Naar een pomp gereden en gecontroleerd. Inderdaad te weinig, maar toen draaide ik de olievuldop eraf. Wat een dikke gele drap zeg!

Weet iemand of dat zo hoort?

Nu heb ik de auto bij 150000 km een grote beurt gegeven en nu bij 157000 is de olie dus blijkbaar op. Heeft iemand daar ervaring mee?
 

LenK

Forumguru
Wat een dikke gele drap zeg!

Weet iemand of dat zo hoort?
Dat heb ik bij alle auto's die ik heb gehad gezien, ook laatst toen er bij mijn O2 wat olie erbij moest. Dus of er was iets mis met al die auto's of het is normaal. Ik hou het op het laatste.

Van het Audiforum:
vw monteurke zei:
Die "mayonaise" heeft veelal te maken met het veelvuldig rijden van korte afstanden.Hoe ontstaat die mayonaise.
In het motorblok aanwezige waterdamp slaat als condens neer op de meest koude oppervlakken van het motorblok.
Bij VAG motoren is dat vaak het klepdeksel, de olievuldop en / of het carterontluchtingssysteem.)
Vermengd met wat olie geeft dat dan die mayonaise.
Bij motoren die wat grotere afstanden rijden krijgt het condens, door de gemiddeld hogere motortemperatuur, de kans te verdampen en komt dit verschijnsel veel minder voor.Oplossing:
Is er eigenlijk niet (of je zou meer moeten gaan rijden)
Een beetje mayonaise kan ook geen kwaad.
Af en toe die dop eens schoonmaken is het enige wat je zou kunnen doen.
 

purk

Senior Member
dit heeft te maken met water in de olie, deze slaat neer op de koudste plek van de motor en dit is dus jou olievuldop, dit is geen probleem en komt vaker voor bij motoren die niet echt warm/heet worden door korte stukjes rijden.
Wel is het raadzaam om het te laten reinigen omdat ook jou carterventilatie er opzit en kan bevriezen ( door het water wat erin zit) waardaar hij de carterdruk niet kwijt kan.

Laat je niet bang maken door verhalen van koppakkingen die lek zijn, zolang je geen koelwater verbruikt met liters op een paar 100 km.
 

octaviabas

Senior Member
rijd je voornm. kleine stukjes ?

Dit heet sludge , en komt meestal door te kleine stukjes te rijden,
 

Eleganca

Nieuw lid
Wat zijn kleine stukjes? Per rit (3 x per week) wordt er ongeveer 20 km gereden. De motor wordt dan inderdaad niet echt warm, maar 20 km is volgens mij niet een heel klein stukje.
Af en toe rijden we wat verder en dan is het meteen 100 km of meer.
 

Gieliovd

Forumguru
20 km valt bij mij niet onder de noemer "korte afstand".

Hierbij denk ik onder de 10 km. Dan wordt hij echt niet warm.

Ik ken het probleem, je kunt er weinig mee.
 

Fabia

† In Memoriam
Het kan een klein stukje zijn maar het kan ook een heel lang stuk zijn als er alleen maar file is:D.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is normaal en je bent niet de enige. Of het goed is, is een tweede.

Olie en water kunnen per definitie niet mengen met elkaar dus dat scheelt.

Toch gaat het de smerende eigenschappen niet ten goede komen.

Maar ja, wat kun je er tegen doen?

Mijn motor had er ook erg last van toen ik hem uit de stalling haalde, ben laatst ff 120 km gaan scheuren om alles ff droog te branden.
 

Gieliovd

Forumguru
Hier waren we al over uit ja :)

Op zich heeft onderhoud op tijd laten uitvoeren hier geen invloed op hoor. Als je motor niet goed heet wordt dan krijg je dit ook bij goed onderhoud.

Een motor met lage toeren laten draaien geeft overigens meer belasting dan met lekker veel toeren! Hij wordt dan warmer. Tevens draait de waterpomp minder toeren.

(discussiepunt, ik weet)
 

Desperado

Forumguru
Klopt, het wordt niet voorkomen.Maar goed onderhoud voorkomt wel dat er meer schade door ontstaat.Of de sludge weggaat door met hoge toeren te rijden wens ik te betwijfelen.Maar dat kan ik mis hebben.
 

purk

Senior Member
wil wel helpen, maar zal snel terug komen als je weer kleine/korte stukjes gaat rijden.
 

Eleganca

Nieuw lid
Bedankt voor de informatie. Ik zal eens kijken of de dikke drap oplost als we wat meer gaan rijden. Maar ik houd het in de gaten.
 

Vlaar032

Senior Member
Sludge

Bij korte stukjes, veel stadsverkeer, veel stof etc. moet je wel vaker olie verversen. En wat vaker je luchtfilter vervangen, dat gooi je er zo zelf in. Dan "fikt" het in ieder geval zo schoon mogelijk.

Als je dan na een hele tijd korte stukjes, weer eens een lang stuk rijdt, moet je je oliepeil even controleren na een paar 100km want dan dampt het water er uit.

Ook zo af en toe die dure benzine tanken wil wel helpen.

Met onze O1 rijden we niet zo veel km's, 18000 per jaar, maar ik laat om de 6 maanden wel de olie wisselen. De tussendoorkeer gewoon bij een fastfitter.
 
Bovenaan Onderaan