Dimlichten branden ineens beide niet meer

martijn15

Nieuw lid
Goedendag forummers

Sinds gisteren ineens een raar probleem weer met mijn Fabia.
Beide dimlichten branden ineens niet meer ..
Ik heb om te testen een nieuwe lamp gehaald maar ook deze werkt niet..
Weet iemand wat.dit kan zijn ? Zekeringen? En dan welke nummers horen bij de dimlichten?

Ik hoor het graag weer

Mvgr
 

eriktv

Forumguru
Overzicht van zekeringen staat sowieso in je instructieboekje en vaak ook aan de binnenkant van het klepje van je zekeringkast.

Als het de zekering niet is: reageert je interieurverlichting wel op de lichtschakelaar? Anders zou voor mij die schakelaar de eerstvolgende verdachte zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

martijn15

Nieuw lid
Overzicht van zekeringen staat sowieso in je instructieboekje en vaak ook aan de binnenkant van het klepje van je zekeringkast.

Als het de zekering niet is: reageert je interieurverlichting wel op de lichtschakelaar? Anders zou voor mij die schakelaar de eerstvolgende verdachte zijn.
bedoel je dan de schakelaar van de verlichting die kapot is of het schakelaartje van de interieur verlichting ?
de interieur verlichtingf werkt trouwens ook niet.....
ik ga even kijken naar het zekeringenschema, die kan ik vast online wel vinden

bedankt weer

gr
martijn
 

Canon-Eye

Forumguru
de lampjes die met je dimlicht meegaan. Tellerverlichting, verlichting in de knopjes voor ventilatie etc
Die gaan normaliter met de stads- of standlichten mee, ook als de lichtschakelaar niet in de dim-/grootlichtpositie staat en naar ik meen zelfs ook als het contact niet aanstaat.
 

martijn15

Nieuw lid
Die gaan normaliter met de stads- of standlichten mee, ook als de lichtschakelaar niet in de dim-/grootlichtpositie staat en naar ik meen zelfs ook als het contact niet aanstaat.
Deze lampjes branden gewoon..
Ik ga nog even de zekeringen nalopen
morgen met het schema erbij en kijken of dat het oplost.
Het is wel vreemd dat beide dimlichten ineens niet meer branden..
Ik denk dat het wrs toch de schakelaar is .. die ga ik wel even nakijken ook
Alvast bedankt weer
 

martijn15

Nieuw lid
Heel vreemd nu heb ik opeens nog meer.problemen ...
Airbag lampje brandt, ruiten wissers voorruit willen niet meer aan ..
 

martijn15

Nieuw lid
Raar gedoe...en ik begrijp er niet veel van..
Morgen de ANWB er maar eens bij laten komen want dit stijgt mijn pet te boven helaas.
 

Captain Hook

Forumguru
Weet je zeker dat je accu nog tip-top is?
En de (massa)verbindingen al goed gecheckt?

Want zeker bij een wat oudere auto zijn dat dingen die voor mogelijke problemen kunnen zorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

martijn15

Nieuw lid
Weet je zeker dat je accu nog tip-top is?
En de (massa)verbindingen al goed gecheckt?

Want zeker bij een wat oudere auto zijn dat dingen die voor mogelijke problemen kunnen zorgen.
Ik ga morgen een nieuwe accu halen deze is van 2022 ... Geeft wel 12.4 V af maar kan idd miss wel problemen veroorzaken
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ga morgen een nieuwe accu halen deze is van 2022 ... Geeft wel 12.4 V af maar kan idd miss wel problemen veroorzaken
Klakkeloos een nieuwe accu monteren lijkt me geen goed plan.
Wel ff controleren of 'ie idd aan vervanging toe is. Dus check b.v. de spanning tijdens het starten; zakt de spanning dan niet teveel in elkaar?
 

Hakar

Donateur
@martijn15 ben je niet bezig met iedere keer symptoom oplossen en niet echt met probleem oplossing?
Ik zie dat je al problemen hebt gemeld met kabelboom, abs regeleenheid, niet brandend goot licht en nu dimlicht wat niet brandt, lampjes dashboard en ruitenwissers die het niet meer doen.
Iets doet me vermoeden dat er nog altijd iets mis is met je kabelboom, alleen kan er geen vinger op leggen wat.
 

martijn15

Nieuw lid
Hallo Hakar
Bedankt voor je reactie.. ik ben inderdaad toch ook bang dat het probleem daar in zit.
Gekke is dat ik me nu bedenk dat het probleem misschien wel is ontstaan nadat ik mijn auto een stevige wasbeurt heb gegeven afgelopen week en de vorige keer door wrs vocht de abs eenheid kapot is gegaan.(Overloop zat toen vol met troep)
Rare is nu ook dat mijn airbag lampje, ruiten wissers voor en sproeier het niet doen.
Volgens de ANWB man zit het in een voeding aansturing oid ? ( Uitgelezen)
Al met al weer een boel gedoe zo vlak voor de apk
Vraag kan ik de kabelboom zelf vervangen? Gr
Martijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hakar

Donateur
Of je de kabelboom of een deel daarvan zelf kunt vervangen durf en kan ik niet zeggen.
Tis maar net de vraag wek deel met welke componenten mogelijk al deze storingen veroorzaken.
Heb het zelf bij een Fabia nog niet bij de hand gehad, maar weet van een Peugeot 205 dat ik dacht een stukje te kunnen vervangen, en erachter kwam dat nagenoeg de hele boom wel ergens op de één of andere manier overging van het ene deel naar het andere deel.
Veel flexibele buis wat als ommanteling om de hele kabelboom zat moeten verwijderen om het allemaal voor elkaar te krijgen.

Hoe complex tegenwoordig kabelbomen zijn opgebouwd, kun je zelf mogelijk bekijken in de volgende link;
Link naar CarProg2
Na openen van link klik je de popup weg
Verander Volkswagen in Skoda
Kies Fabia 2000>>
Kies bouwjaar door dubbelklik
Kies sectie 9 en zoek kabelset voor motorruimte door dubbelklik.

Sla die site op om in de toekomst eventueel onderdeelnummers op te sporen.
De werking van de site en de beschrijvingen van componenten is een beetje wennen, maar persoonlijk heb ik daar al meerdere keren een onderdeelnummer kunnen vinden zonder een dealer te moeten raadplegen.

Met dank aan @EdK die me in het verleden op de CarProg2 site attendeerde
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

martijn15

Nieuw lid
Top dank je... Dit wordt te complex voor mij merk ik wel.. ik ga een andere garage raadplegen want de mijne heeft er geen tijd en zin in werd me net duidelijk

Nb iemand een tip voor een goede garage rondom Drachten en omstreken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hakar

Donateur
Mag ik je vragen aan te geven welke garages jezelf inmiddels hebt bezocht / gevraagd over en voor dit probleem?
Voorkomt dat leden van dit forum dit dan niet meer hoeven te melden.

Zelf goede ervaring met Martin Sanders in Roden, maar die kunnen je niet van vandaag op morgen helpen.
Brands in Zeijen (bij Assen) ben ik jaren klant, echter doet die nog maar drie dagen in de week praktijk.
Van horen en zeggen schijnt Auto Onderhoud Emile in Leutingewolde goede diensten te verlenen.

Schoot me nog eentje te binnen, verder niets over bekend maar schijnt veel te doen op VAG gebied.
RD techniek in Grootegast.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb heel goede ervaringen met Auto Kort in Oosterwolde. Is vroeger ook VW-dealer geweest, maar door de concentratie in Ponland niet meer.
Paar weken geleden had ik een nieuwe accu nodig, kon bij de dealer pas 3 weken later terecht en bij Kort de volgende dag. Heb nu ook mijn onderhoudsbeurt daar laten doen, want zelfde verhaal: dealer in Assen eind juli, bij Kort binnen een week. Toen ik daarvoor belde wist de receptioniste op basis van mijn naam en woonplaats al over welke auto het ging
Prima persoonlijke service en nog 10 km dichterbij ook... Ik weet nu al wie volgend jaar de apk-beurt gaat doen.
 

martijn15

Nieuw lid
Goedenavond
Het probleem is gelukkig opgelost...
Ik heb een bij een ouder van mijn werk gevraagd ( deze heeft een garage) en hij is er vandaag achter gekomen dat er een zekering wrs is losgetrild in de zekeringbox waardoor deze de ruiten wissers storing gaf ..
Daarnaast was inderdaad de schakelaar van de verlichting kapot ( kortsluiting ) en is is daardoor ook het lampje van de airbag gaan branden.
Gelukkig verder geen airbag probleem bleek na uitlezen...

Het kan soms raar gaan allemaal met een auto
Jullie igg weer heel erg bedankt voor het meedenken en ik houd de tips van de garages in mijn achterhoofd hoofd
 
Bovenaan Onderaan