Dimlichten vervangen

Ik heb afgelopen week mijn koplampen vervangen (niet de gehele unit, maar alleen de lampen, Philips X-Treme Vision nu heb ik tenminste verlichting), daarvoor kon ik aan de linkerzijde nog net bij de lamp om deze te vervangen, zij het met veel moeite.
Aan de rechterzijde gaat het een stuk moeilijker, daar heb ik een buurman met kleinere handen gevraagd om het voor mij te doen.
Dat is hem gelukt maar met heel veel moeite.
Toch wil ik graag zelf de lampen kunnen verwisselen en ben vandaag bij de dealer langs geweest.
De monteur stond direct klaar om de lampen voor mij te wisselen, maar dat was niet de bedoeling, ik wil het zelf kunnen doen.
Misschien de gehele koplampunit demonteren, maar deze zit volgens de monteur helemaal verwerkt achter de bumper dus ook geen optie.
In de wielkast zitten links en rechts een kunststof plaatje dat je er uit kunt wippen, maar dan nog kan je bijna niet bij de lampen komen.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

piair1982

Forumguru
Ik draai ze er zo uit. Het was eerst oefenen maar nu gaat het goed.
Als er een meeting komt wil ik wel les geven hoor.

Dan heb jij waarschijnlijk kleinere handen, ik kan ze echt niet bewegen als ik aan de linkerzijde de lamp moet vervangen.

Ik heb even naar jouw handtekening gekeken en zie dat jij een benzine uitvoering hebt of iig niet de TDI 1.2 greenline, want daar heb ik het probleem mee.
De monteur had ook gekeken naar een benzine uitvoering en daar was wel ruimte genoeg.

piair1982

Forumguru
Ik ben bijna twee meter lang, misschien smallere vingers maar absoluut niet klein.
Moet er bij zeggen dat ik het met 1 hand doe. Twee handen lukt niet.

peperskoda

Forumguru
Volgens mij heeft piair een benzine uitvoering en daar kun je inderdaad makkelijk zelf de lampen vervangen. Bij de GL is dat vrijwel onmogelijk, daar is alle ruimte onder de motorkap gebruikt met als gevolg het vrijwel niet kunnen vervangen van de lampen. Ik heb bij de mijne ook eerst zelf geprobeerd de lampen te vervangen(door Bosch 90% Xtra) maar heb de poging gestaakt en mijn dealer gevraagd dit voor mij te doen. Slechts met veel moeite is dit gelukt. Het is duidelijk dat de ontwerpers hier totaal niet over hebben nagedacht anders hadden ze wel een oplossing verzonnen zoals Volvo die heeft: middels een haakje onder de koplamp maak je de hele unit los en kun je deze gelijk een deur naar buiten draaien en de lamp vervangen. Kind kan de was doen en dames en heren ontwikkelaars van Skoda zo moeilijk kan dat toch niet zijn.....
Helaas zullen alle GL-ers hun lampen moeten laten vervangen door de dealer, levert wel weer extra kosten op en dat had dus met een beetje nadenken voorkomen kunnen worden.

GJS

Senior Member
Ik heb afgelopen week mijn koplampen vervangen (niet de gehele unit, maar alleen de lampen, Philips X-Treme Vision nu heb ik tenminste verlichting),

Toevallig, heb ik afgelopen zaterdag ook gedaan, alleen ik heb er Philips X-Treme Power lampen ingezet.
Ik heb het zelf voor elkaar gekregen maar het is i.d.d. knap lastig om ze te verwisselen, zeker aan de rechterkant daar ben ik echt wel een tijd mee bezig geweest.
Ik denk niet dat het op een betere manier kan zoals de motorruimte er nu uitziet, er zitten gewoon onderdelen in de weg, als je die zou verplaatsen (is alleen de vraag waarheen?) zou het een stuk makkelijker zijn.

Captain Hook

Forumguru
Jongens, jongens toch. Zelf lampen vervangen, gut oh gut, foei dat mag niet hoor! Dat hoor je aan de vakkundige, uiterst bekwame, competente en service gerichte dealer over te laten...

Leuk, op zondagnamiddag bij een weekend uitstapje en je wordt door oom agent aangehouden omdat er een lampje niet brandt. :koffie:

Captain Hook

Forumguru
Als de GL echt zo'n milieubewuste auto was geweest, dan zat 'ie vol met LEDs. Die hoef je namelijk niet meer te vervangen, produceren nauwelijks warmte in vergelijking met gloeilampen, zijn schokvaster, gebruiken een fractie aan stroom i.t.t. tot gloeikacheltjes. Zelfs de bedrading en aansturing in de auto had dan lichter uitgevoerd kunnen worden.

Met LEDs heeft de ontwerper ook veel meer vrijheid om armaturen vorm te geven. Je bent niet meer gebonden aan die lompe gloeilamp fittingen.

Maar wat doen we anno 2010? We stoppen er nog steeds een lichtgevende vinding in met een rendement van amper een paar procent. :icon_smile_dead:

FabiaGL

Actief lid
Maar wat doen we anno 2010? We stoppen er nog steeds een lichtgevende vinding in met een rendement van amper een paar procent. :icon_smile_dead:
Led koplampen met een lichtopbrengst te vergelijken met de lichtopbrengst van halogeen projector koplampen? Zie je het voor je?
Led verlichting is prima geschikt voor achterlichten, knipperlichten en signaalverlichting maar kan nooit concureren op lichtopbrengst.

Captain Hook

Forumguru
Ja hoor, de technologie is er al.
Ook koplampen volledig in LED verlichting uitgevoerd. Kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat.

http://www.google.de/url?sa=t&sourc...WX4KIK&usg=AFQjCNFzbEsXCSnb7m25XxRbWYdmo4_h6Q

http://www.audi.de/de/brand/de/effi.../lichtsysteme/voll-led-frontscheinwerfer.html

Zo heb ik zelf een zaklampje van Fenix. Echt fabeltastisch (200lumen) wat er uit slechts 1 LEDje met 2 AA-batterijtjes komt. Die kun je echt gebruiken om 's-nachts op konijnen te stropen. :winkie:

Captain Hook

Forumguru
Verkrijgbaar op de Audi R8 en A7; volledig LED verlichting.

Ok, ok, prijstechnisch nicht im Frage für Skoda. Maar hebt nog een paar jaartjes geduld en dan zit het zelfs in de Fabia...

peperskoda

Forumguru
Ziet er leuk uit, maar of je ook de lichtopbrengst haalt?

Je lichtopbrengst wordt zelfs beter. In een test van verlichting in het duitse Auto, motor und Sport is dat onomstotelijk aangetoond. Met LED verlichting kun je je lichtprojectie nog beter afstemmen op de omstandigheden en het licht daar projecteren waar je er het meest belang aan hecht. Dus ver weg op de snelweg bij een hoge snelheid en breed in de bebouwde kom waar je graag van alles van opzij wilt zien aankomen.

@Captain Hook: Skoda heeft nooit gepretendeerd dat de Fabia GL milieuvriendelijk is. Ze hebben alleen gesteld dat het ding een lage uitstoot heeft en zeer zuinig is. Dat lijkt me toch wat anders als wat jij zegt.

Captain Hook

Forumguru
@peperskoda:
Volgens eigen zeggen van Skoda:
Škoda en duurzaamheid

Auto en milieu; het zijn twee zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat ook zullen blijven. Als wereldwijd opererende autofabrikant zien wij het daarom als onze taak het milieu zo veel mogelijk te sparen. Deze verantwoordelijkheid strekt zich uit van onderzoek in toekomstige technologie voor de ontwikkeling en productie van nieuwe producten en het dagelijks gebruik van die producten

En er is technologie beschikbaar om o.a. verlichting in auto's (LEDs!) bij te laten dragen aan de duurzaamheid. Maar dat doet vrijwel geen enkel merk, ook Skoda niet... :koffie:
M.a.w. de GL had nog zuiniger gekund als men rondom LEDs had toegepast...

peperskoda

Forumguru
@Captain Hook: Dat ben ik met je eens, maar Skoda heeft naast het milieu nog een belang en dat is: prijtechnisch interessant blijven voor het grote publiek. Dat lukt niet als je de eerste bent met nieuwe milieuvriendelijke technieken.

Dat zou inderdaad de oplossing zijn geweest, LED verlichting, maarja.....
Als ik iets gehoord heb van mijn dealer hoe en of de lampen op een andere manier te vervangen zijn laat ik het uiteraard weten.

FredV

Banned
Dit is niet alleen een Fabia of Skoda-probleem. Veel auto's kampen met het probleem dat je niet zelf meer je koplampen kunt vervangen.
De dealer heeft daar ook geen simpele oplossing voor, behalve de fabriek. Zij kunnen bij t ontwerp hiermee rekening houden.
Ik vrees dus dat je dealer niet met een bevredigend antwoord komt.

En LED's is nu ook geen oplossing, want die kan ik ook niet zelf monteren. Het valt of staat allemaal bij het ontwerp.

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]

Bovenaan Onderaan