Dipje rond 2900 toeren 1.0tsi

1983jeroen

Forumguru
Bij rustig optrekken en filerijden valt het mij op dat er zo rond de 2900 toeren weinig fut in de motor zit. Je merkt echt een dip bij rustig optrekken en als je toevallig na het schakelen in dat toerengebied beland gebeurt er ook weinig tot ik weer boven de 3000 kom.

Hebben jullie hier ook last van?
Het gaat om een handgeschakelde auto.

Mijne is wel gechipt. Wellicht heeft het daar iets mee te maken.

Verder rijd de auto prima.
 

Tees

Donateur
De eerste vraag die dan oppopt is waar je m hebt laten tunen (echt chippen gebeurt maar zelden, naar mijn mening is dat het fysiek vervangen van een ECU (chip))? En hoe lang is dat geleden?

Bij een goede tuner mag je verwachten dat dit zich niet voordoet ten gevolge van de tuning. En ik kan eerlijk gezegd geen reden bedenken waarom er specifiek bij dat (relatief hoge) toerental iets mechanisch zou zijn dat dat veroorzaakt.
 

ertromp

Forumguru
Staat in zijn posts


En de grafiek die de tunert bij de specs voor de 1.0 TSI zet ziet er net zo strak uit als die ik hierboven zie staan......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat is niet zo gek natuurlijk. Je zou eigenlijk de grafiek moeten hebben van specifiek de tuning van deze auto.
 

Tees

Donateur
Ik weet niet of het de oorzaak hiervan is, maar het valt me wel op dat bij de grafiek die ATMtuning op zn website heeft staan voor de 1.0 TSI een dip in koppel heeft rond de 3000 toeren. Als je bij JD kijkt (link van @Rosinfield) loopt t koppel in dat bereik geleidelijker terug.

De echte test zou natuurlijk zijn om m op de dyno te zetten en kijken of daar ook een rare dip in zit.
 

ertromp

Forumguru
Om een goed oordeel over de grafieken te doen zou je de verdeling over de X as en Y as moeten zien van ATM.
Zou je de JD grafiek op de X as in elkaar schuiven ga je ook een "dip" zien want bij 4200 tpm gaat het koppel lijkt het een stukje vlak lopen. Dat effect zie ik ook bij dat ATM en dat over een langer traject. Een echte dip zie je daar zo op het oog ook niet. Of het moeten maar enkele Nm zijn maar het zijn er zeker geen 10 tallen.
Ik zou zeggen zet de O3 op een rollenbank en laat een uitdraai maken om exact te zien wat er gebeurt en of je gevoel juist is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Er is wel een proefrit gemaakt na tuning, maar die was heel kort. Was met m'n vorige auto bij een ander bedrijf niet anders
 
Bovenaan Onderaan