Display climatronic knippert?

Captain Hook

Forumguru
Gisterochtend startte ik de auto en ik zie ineens dat de eerste ca. 30 seconden het display van de climatronic knippert!? M.a.w. alle weergaven van het display (temperatuur, symbooltjes, etc) knipperen. De eerst paar meter rijd ik achteruit, bij ons de oprit af. Toen ik eenmaal in de straat vooruit reed was het over en had ik weer gewone weergave op het climatronic display.

Trouwens gelijk daarna getest of de koelwerking en de warmteproductie nog in orde waren, maar dat funktioneerde allemaal prima. Ook geen entry bij "vehicle status" in de Maxidot. Nooit eerder gezien en de andere keren dat ik gisteren (en voorheen) de auto startte, had ik geen knipperend display.

Iemand enig idee wat dat kan zijn, knipperend climatronic display?
hmm.gif
 

Captain Hook

Forumguru
Daar baal ik altijd zo van. Dan geeft de auto een melding, maar heel vaag, alleen in de trant van een knipperend display en daar moet je het dan mee doen.
Vervolgens kun je weer een afspraak maken bij de garage, hopen dat men tijd heeft. Kan uiteraard alleen maar tijdens de openingstijden, afwachten wat men zegt. Meestal in de trant van "we hebben de storing gewist, kom nog maar eens terug als het nog een keer gebeurd".
Lijkt me voor garages ook niet prettig, allemaal van die consumenten met vage klachten die a la minuut geholpen willen worden, iedere keer weer storingen uitlezen. Ook niet bevorderlijk voor de capaciteitsplanning van je garage.

Waarom nou niet meer informatie richting de eigenaar van de auto? Er zitten display mogelijkheden genoeg in de auto, gebruik die dan!
Desnoods een code die je ergens kunt opzoeken? Of een self-service portal via internet, o.i.d.
Vooral dat je als consument altijd als 'dombo' wordt behandeld stuit me zo tegen de borst, jammer hoor, gemiste kans. Waarom springen de marketeers daar nou niet eens op in? Op de intelligente klant, i.p.v. altijd maar de 'simpele' klant?
dry.gif
 

Captain Hook

Forumguru
Net bij de garage geweest. Overigens keurig en vriendelijk geholpen.

Waar ik al bang voor was: niks gevonden, geen storing opgeslagen.
wub2.gif


Stel je toch eens voor dat er een remote diagnostics mogelijkheid zou zijn!

Om nog eens op remote-diagnose/self service portal terug te komen. :623:
Ik vind niet dat ze b.v. VCDS er bij moeten leveren, maar met alle beschikbare verbindingstechnologie is het vrij simpel om b.v. een link met VAG en/of de importeur te leggen met je auto. Die dan remote de storing uitleest en dan b.v. aangeeft, u moet nog wel of niet langs de garage gaan. Zoals vanochtend had mij dit een ritje naar de garage bespaart en de garagehouder een kwartiertje tijd gescheeld.
In de IT wereld bestaat dit al jaren. Servers, opslagsystemen e.d. die self-remote diagnostics doen en de leverancier waarschuwen voordat je zelf in de gaten hebt dat er iets fout gaat of zal gaan.
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, in de autowereld bestaat het ook al jaren. Alleen wil de gemiddelde Skodarijder (en andere rijders van auto's uit deze klasse) waarschijnlijk niet dat zijn auto duurder wordt door de toevoeging van deze techniek. Als je dat wilt, moet je geen Skoda, maar een Audi of duurder kopen.

Kort door de bocht: als ik een Kyoso-fiets bij de Halfords koop, verwacht ik ook niet de kwaliteit en de mogelijkheden en de servive die horen bij de Koga Myata die ik bij de fietsenspeciaalzaak om de hoek kan kopen.
 

SkodaSuperb

Nieuw lid
Dat had ik bij mijn Seat Alhambra, TOEN IK NAAR ITALIE EN KROATIE GING IN DE ZOMER, toen deed de airco het niet, bleek dat de aircovloeistof op was omdat er een lek zat in die tank...
 

TheoStek

Forumguru
Heeft de garage ook een drukmeting uitgevoerd van de AC installatie ? Ik denk het niet.

Een knipperend display geeft aan dat er iets niet in orde is met de ac installatie, dit kan o.a een temperatuursensor zijn en andere oorzaken die aanleiding geven tot knipperen, ook de vulgraad van het systeem.
Druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd, de druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en omgevingstemperatuur, bij een lage omgevingstemperatuur zakt de druk in het systeem hetzelfde als dat de vulgraad te kort schiet.
Op het moment dat de auto is gestart (airco staat aan), geeft de regeleenheid een pwm signaal door naar de elektrische regelklep in de compressor, die bepaalt met welke zuigdruk de verdamper annex compressor moet werken,
immers druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.
Er vanuit gaan dat zuig en verdamperdruk nagenoeg altijd gelijk liggen en voldoende warme lucht wordt aangevoerd, vindt fase verandering plaats van het koudemiddel.
Indien de zuig en verdamperdruk niet overeen komen vindt er ook fase verandering plaats, maar zal de oververhitting/nakoeling van het systeem te wensen overlaten, hierdoor gaat de functionaliteit van de airco installatie achteruit.
Men kan dan wel ervaren dat de airco goed koelt ? dat kan kloppen, de compressor weet niet beter en zal zijn vermogen gaan opvoeren om de zuig/verdamperdruk gelijk te houden, totdat men ervaart hij koelt minder of helemaal niet meer.
Bij dit soort ac systemen moet eerst gekeken worden naar het elektronisch gedeelte, daarna het koeltechnische, dit wordt niet opgelost door het systeem uit te lezen.
 

Captain Hook

Forumguru
@TheoStek:
Dank je voor de uitleg. Volgens de diagnose apparatuur was de druk (voor zover ik dat snel kon zien) 8 bar. En dat was volgens de monteur in orde... Er was geen enkele storing geregistreerd, ook het extra aanvinken van nogmaals diagnose check van het airco gedeelte leverde alleen maar een groen vinkje op. Dus tja, wat moet je dan nog meer?
De garage zou er toch verstand van moeten hebben? :(

Want, beste TheoStek, als ik je berichtje anders interpreteer, dan zeg je dat de garage niet goed gecheckt heeft? Of? En wat hadden ze dan wel moeten doen? En, waarom doen ze dat dan niet?
 

GL-rijder

Nieuw lid
Misschien dat een intelligente rijder/garagist wel het antwoord weet.
Als ik dit allemaal goed lees, bent u zelf intelligent genoeg om dit bij uw garagist aan te kaarten?
 

TheoStek

Forumguru
@TheoStek:
Dank je voor de uitleg. Volgens de diagnose apparatuur was de druk (voor zover ik dat snel kon zien) 8 bar. En dat was volgens de monteur in orde... Er was geen enkele storing geregistreerd, ook het extra aanvinken van nogmaals diagnose check van het airco gedeelte leverde alleen maar een groen vinkje op. Dus tja, wat moet je dan nog meer?
De garage zou er toch verstand van moeten hebben? :(

Want, beste TheoStek, als ik je berichtje anders interpreteer, dan zeg je dat de garage niet goed gecheckt heeft? Of? En wat hadden ze dan wel moeten doen? En, waarom doen ze dat dan niet?


Wat was de omgevingstemperatuur ?
Was de druk van 8 bar op de lage of hoge druk ? of beide ?
[QUOTEDe garage zou er toch verstand van moeten hebben? :(][/QUOTE]

Inderdaad, daar draait het om ! service en problemen, meestal draait de garage op service en doelt op kwantiteit en niet gericht op kwaliteit.
De garage had meer in de mars moeten hebben en verder moeten gaan zoeken dan uitlezen,!

En, waarom doen ze dat dan niet?
Gemak zucht ! incompatibel personeel wat geen raadt weet ? en de wetgeving hier omtrent... men waant zich al een airco specialist met een automatisch vulstation (om de klant te dienen) en in de praktijk brengen ze nada jente niets terecht...? ondertussen betaal jij als klant en werkt het nog niet.
Heb je een airco certificaat ontvangen ? denk van niet.
Hebben ze de nakoeling/oververhitting berekend ? denk van niet.

Hadden ze wel moeten doen voor hun eigen hachjeee.

Doen of passen ze dit niet toe, prutsers in mijn woorden en ga ik graag een conversatie met die prutsers aan.
 

Captain Hook

Forumguru
Afgelopen week weer een keertje gezien, 's-ochtends bij het starten v.d. auto, knippert het hele Climatronic display een paar seconden en daarna is het weer normaal.
Alles funktioneert trouwens wel prima (zowel verwarmen als koelen).
Zal het wel weer melden bij de garage en dan hoop ik dat ik niet weer meewarrig wordt aangekeken...:koffie:
 
Bovenaan Onderaan