distibutieset

john38

Lid
hallo

wat ik even vragen wil is,ik heb mijn fabia hatchback uit 2005 gekocht bij een toyota dealer in maarsen bij utrecht, dat was in oktober 2010,er stond 86.000 km op de teller,een volgens de verkoper is ook de distributie riem vervangen,ik had daar mijn twijfels over en heb toen om bewijs gevraagt want er stond ook niks onder de motorkap dat dat gebeurt was,ik heb toen een werkorder op gestuurd gekregen waar onderanderen op stond distributieset,olie, boudies, oliefilter, luchtfilter,en kleine dingen.
nu ben ik bijna een jaar verder een 99.000 op de teller en ik heb alles moeten vervangen dus riem en span rollen en geleideroler enz,enz, dus een heel nieuw ditributieset.
terwijl dit vervangen zou zijn bij 86.000 km
zou ik hier nog verhaal kunnen halen bij die dealer

gr john38
 

Fabia

† In Memoriam
Ben bang van niet. Er zit een jaar tussen waarin van alles gebeurt kan zijn. Dan had je m.i. gelijk verhaal moeten gaan halen. En met de werkorder naar de dealer moeten gaan om e.e.a. visueel te checken.
 

Br3cht

Actief lid
@fabia: een distributieriem visueel checken, zal wel lukken, maar ik ken geen enkele garagehouder die gaat beweren dat het een nieuwe is (tenzij degene die het gemonteerd heeft)
het is teveel risico als die breekt
 

john38

Lid
ik kan morgrn pas verhaal halen we zijn er vrijdag avond pas achter gekomen dat er iets mis was, als je een werk order hebt neem ik ook aan dat alles vervangen is

gr john
 

Cordoba

Forumguru
Als de distributie vervangen is, is het zeker niet goed/slim gedaan: als je de distributieriem vervangt, dan ook de spanrollen vervangen en de waterpomp, en vaak wordt dan ook direct de multiriem meegenomen. Waterpomp en multiriem worden alleen mee vervangen omdat het weinig extra werk is, en als je een waterpomp later alsnog moet vervangen, moet de hele distributie weer los. Voor de multiriem gebruikt men een beetje dezelfde redenering, hoewel ik begrepen heb, dat daar veel verschil is in de hoeveelheid werk bij verschillende motor/auto types.

Als je de distributieonderdelen nog hebt die er vanaf komen, kun je misschien wel wat: met wat geluk kun je een productieperiode achterhalen, en als die productieperiode van kort voor de productie van de Fabia is (dus eind 2004 of uit 2005, afhankelijk van exacte leeftijd van jouw auto), dan is het wel duidelijk.

Overigens, wat is de reden dat je bij 99000 alsnog de distributie hebt vervangen? Vanwege het onderhoudsboekje, problemen, of constatering van slechte getande riem door je garage?
 

john38

Lid
ik heb produtie datums gevonden op de spanrollen en aanlooprol en er staat op 06-03 dus het het lijkt me dat die uit 2003 komen
en de reden was de mijn monteur ondekte dat mijn snanrollen herrie maakten,dus zodoende moesten die vervangen worden dus bestel je een distributieset daar zitten de riemen ook bij,dus ook maar gelijk verangen en niet alleen de rollen

gr john38
 

The bone collector

Senior Member
Het lijkt mij logisch dat iedereen zich vragen zou stellen als de distributieriem na 13.000 km opnieuw moet vervangen worden. Maar misschien even toelichten waarom de riem opnieuw moest vervangen worden en of het de Toyota dealer is, waar de auto in onderhoud is?

Beetje moeilijk probleem om vanop het forum te beoordelen, aangezien niemand de riem kan bekijken. Ik zou bij een andere dealer navragen of zij kunnen zien of de riem vervangen geweest is (indien nog mogelijk). Maar als hij vervangen is, denk ik dat het heel moeilijk wordt om iets te bewijzen. Anders gewoon terug naar de dealer en hem confronteren.

(Ondertussen zelf al gereageerd zie ik, had mijn bericht beetje sneller moeten versturen)
 

john38

Lid
hallo

intussen contact op genomen met die toyota dealer en die zegt dat met 100% zeker de riem vervangen was,op de werk order staat distributieSET en niet alleen de riem,bij skoda bestaat zo'n set uit riem,spanrollen,en geleiders,dus ik neem aan dat je die dan ook vervangt en niet alleen de riem,maar ik laat het er niet bij zitten

gr john
 

The bone collector

Senior Member
Als de distributieriem al vervangen zou zijn, is het gewoon niet goed gedaan. De spanrollen worden normaal gezien standaard mee vervangen. Juist om er voor te zorgen dat de distributieriem op de juiste spanning blijft, anders loop je het risico dat hij een tandje overspringt. Dat de riem nu opnieuw vervangen is, is niet meer dan normaal, anders krijg je misschien opnieuw problemen.

Natuurlijk blijft het moeilijk om te bewijzen. Ik vrees dat je alleen maar kan rekenen op de goodwill van de dealer, maar als hij al wat bedenkelijk onderhoud heeft uitgevoerd, denk ik niet dat hij zo snel zijn fout zal toegeven...
 

john38

Lid
als je toch de rollen moet vervangen dan de riem ook maar gelijk precies zoals je zegt,om het te bewijzen heb ik al het matriaal hier waar de produktie datum op staat dat zegt al genoeg lijkt mij
 

The bone collector

Senior Member
Als de dealer oprecht is, zal hij zijn fout toegeven. Nu kan hij even goed beweren dat het best kan dat die set al een paar jaar in zijn magazijn lag. Of eventueel dat het niet de spanrollen uit jouw auto zijn. Kan me ook voorstellen dat de dealer zal vertellen dat je de herstelling dan maar bij hem had moeten laten uitvoeren, zodat hij het met zijn eigen ogen kon zien. Ik denk misschien wel wat te negatief, dat kan het ook zijn :icon_smile_question

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, laat nog iets horen. Veel succes alvast.
 

john38

Lid
hallo

als hij me niet geloofd moet deze maar contact opnemen met de garage waar ik dit heb laten vervangen dan zullen ze het toch wel moeten geloven
en ik zal zeker laten weten hoe dit afloopt

gr john38
 

turboturbo

Forumguru
Persoonlijk zou ik mijn 'loss' nemen en het voor 450,- door de Dealer laten doen (zoveel kost het bij Skoda geloof ik) Dan weet je dat het 100% goed zit*, en in combinatie met een onderhoudsbeurt krijg je weer een jaartje Mobiliteitsgarantie ook. Just my 2 cents.

*en als dat niet het geval mocht zijn, dan krijg je in ieder geval garantie op de reparatie.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: Ik denk dat je bij dealer zomaar €700 mag aftikken. Misschien is een 1.2 goedkoper, maar dat zijn globaal de kosten voor de andere motoren bij de Skoda dealer.

@John38: als de verkoper zegt dat ie deze set al op de plank had liggen, niet mee akkoord gaan, distributieriem moet tussen 5 en 6 jaar vervangen worden op basis van leeftijd (veroudering materiaal). De set uit 2003 had dus uiterlijk 2009 in de vuilnisbak gemoeten, dus zeg maar één jaar voor je de auto hebt gekocht. Als de verkoper niets wil, kun je aangifte doen wegens oplichting, en naar de Bovag stappen (ik neem aan dat de betreffende Toyota dealer lid is van de Bovag).
 

john38

Lid
hallo

heb inmiddels een gesprek gehad met de directeur van die garage en die zegt niks voor me te kunnen beteken omdat ik alleen gevraagt had of de riem vernieuwd was,ik had ook moeten vragen of de spanrollen vervangen waren,ik zeg tegen die man dat is bulshit wat je nu zegt als je de riem vervangt doe je automatisch de rollen ook mee,dat was niet zo zegt hij,
verders zij ik tegen hem als ik bij jouw een band laat verwisselen en moet later terug komen omdat hij niet gebalancert is moet ik dat van tevoren ook vragen dan,geen antwoord dus,met andere woorden deze dealer wil niks betekenen voor mij omdat het bijna een jaar geleden is,ik had dat van tevoren moeten vragen of opdracht voor moeten geven om die rollen te vervangen (wat een onzin)
ik zal zeker geen goede reclame maken voor deze toyota dealer uit maarssen

gr john38
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is inderdaad onzin. Je mag van een garage verwachten dat íe mee denkt met je en je goed adviseert over de werkzaamheden. Je kan niet van een iemand verwachten dat íe precies weet wat er vervangen moet worden.
 

Cordoba

Forumguru
Klinkklare onzin van deze dealer. Je hebt toch een werkorder gezien, waar ook de spanrollen opstonden? Distributiesets kun je inderdaad in allerlei samenstellingen krijgen: alleen riemen, alleen rollen/spanrollen, riem met rollen/spanrollen en rekbouten, al dan niet met multiriem en waterpomp.

Voorschrift is getande riem én spanrollen vervangen samen met eventuele rekbouten. Het aantal gevallen van kromme kleppen door problemen met de spanrol zijn naar mijn inschatting vergelijkbaar met het aantal waarbij de riem zelf de oorzaak is. Ook het niet vervangen van rekbouten komt soms voor als oorzaak van het alsnog in elkaar lopen (door ondeskundigheid rekbouten niet vernieuwen).

De voorschriften vanuit Skoda/VAG zijn om de distributieriem te vervangen inclusief de spanrollen en rekbouten. Multiriem en waterpomp zijn geen officiele voorschriften volgens mij, maar vanuit economisch oogpunt wel verstandig.

Ik denk dat je gewoon aangifte moet doen bij de politie, en naar de Bovag stappen.
 

turboturbo

Forumguru
@turboturbo: Ik denk dat je bij dealer zomaar €700 mag aftikken. Misschien is een 1.2 goedkoper, maar dat zijn globaal de kosten voor de andere motoren bij de Skoda dealer.
Dan is mij dat een stuk mooier afgespiegeld. Ik vroeg na het ophalen van de laatste beurt welk volgend groot onderhoud ik rekening mee moest houden. Werd me toch echt verteld: 450 euro distributiriem wissel. Maar ik geloof je graag, hoor, daar niet van. Er wordt je vanalles op mouw gespeld. Want daarna bleek dat mijn motor een ketting heeft.....

Maargoed, wel balen dit, zeg. Succes ermee. En je kunt een (vernietigende) garage review achterlaten op AutoWeek.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien dat ze een prijs gegeven hebben voor alleen de distributiewissel en zonder BTW, dan zal het redelijk kloppen. Ik heb bij mijn auto direct tussen tekenen koopcontract en aflevering al een afspraak gemaakt met Vagtechniek, en daar was ik voor de complete wissel inclusief waterpomp enz. ruim 500 euro kwijt. Dat bedrag was vergelijkbaar met wat dealers vragen voor alleen distributieriem en rollen, nu was het helemaal netjes gedaan door een garage waar ik echt vertrouwen in heb.
 

The bone collector

Senior Member
Zoals ik al dacht, wat een belachelijke uitleg. De waterpomp e.d., dat je daar expliciet om moet vragen (of dat ze jou de keuze laten) daar kan ik inkomen, maar toch geen spanrol of meelooprol. Dat is gewoon oplichting. Staat de datum op de oude riem zelf vermeld? Indien niet (dat mag ik misschien niet zeggen) zou ik gewoon melden bij Bovag dat je vermoedt dat zowel de riem als de spanrollen nooit vervangen geweest zijn. Als bewijs heb je de datum op de spanrol.
 
Bovenaan Onderaan